|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۶
کد خبر: ۲۶۶۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
«فراج اسماعیل» نویسنده مصری در مقاله‌ای تحت عنوان «اسرائیل در حوادث خلیج (فارس) کجا قرار دارد؟!» به بررسی حادثه انفجار نفتکش‌ها پرداخت.
 یک روزنامه مصری در مقاله‌ای به بررسی طرف‌هایی که از تشدید تنشها در منطقه خلیج‌فارس بهره می‌برند، پرداخت.

 «فراج اسماعیل» نویسنده مصری در مقاله‌ای تحت عنوان «اسرائیل در حوادث خلیج (فارس) کجا قرار دارد؟!» به بررسی حادثه انفجار نفتکش‌ها پرداخت.

اسماعیل نوشت که پس از حمله اخیر به نفتکش‌ها، تحرکات ناوگان پنجم نیروی هوایی آمریکا در خلیج فارس، مجانی نبوده و کشورهای عربی حاشیه خلیج بایستی هزینه سنگین این تحرکات را بپردازند همچنانکه بهانه آن نیز جور است و آن اینکه تهدیدات علنی و مستقیم برای آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز و صادرات نفت از غنی‌ترین میادین نفتی جهان وجود دارد.

به نوشته روزنامه «المصریون»، این نویسنده مصری افزود که اگر ایران نیز پشت این اقدام خطرناک باشد در آن صورت این کشور نیز به شدت متضرر می‌شود چرا که یک کشور نفتی و یکی از سه کشور صادرکننده گاز طبیعی است و لذا خسارت‌های وارده به دو طرف عربی و ایرانی سنگین است.

نویسنده با اشاره به وجود تعداد زیادی از زرادخانه‌های سلاح، هواپیماهای جنگی و موشک در گوشه‌ و کنار جهان افزود که شرکت‌های تولید سلاح تنها در فضای تنش رشد کرده و توسعه می‌یابند و لذا اعراب حاشیه خلیج فارس در صورت وقوع جنگ، علاوه بر هزینه‌های ذکر شده بایستی بهای مشارکت واشنگتن در جنگ یا هزینه حمایتی که ترامپ همواره از آن دم می‌زند، بپردازند.

این نویسنده مصری در ادامه نوشت که توسعه عمرانی و تمدن بزرگی که کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس در دوره رونق نفتی شاهد آن بودند، در صورت شعله‌ور شدن جنگ در این منطقه در معرض تهدید قرار می‌گیرد، بنابراین چه کسی از این قضیه بهره می‌برد؟!  

وی با اشاره به اینکه آمریکا، ایران را به حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان متهم می‌کند، نوشت که نباید این اتهامات را باور کرد و به طبل جنگی که ترامپ می‌کوبد و اسرائیل نیز از آن شادی می‌کند، نباید اعتنا کرد چرا که معنای آن تنها وجود یک منطقه نفتی بسیار خطرناک است که خسارت‌های آن هرگز شبیه به جنگ‌های سابق به عنوان مثال جنگ عراق نخواهد بود بلکه یک جنگ جدید است که خسارت‌‌های آن همه اعم از ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس را دربرخواهد گرفت.

این نویسنده مصری در پایان نوشت:«اسرائیل بزرگ‌ترین و تنها طرفی است که از شعله‌ور شدن آتش جنگ در منطقه بهره می‌برد، اسرائیل از توسعه تسلیحات کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و رونق اقتصادی آن در نتیجه نعمت نفتی که خداوند به این کشورها ارزانی داشته، خرسند نیست اگرچه سخنانی نیز درباره عادی‌سازی روابط و نفوذ اسرائیل به پایتخت‌های این کشورها گفته می‌شود، اسرائیل قطعا از هیچ گونه پیشرفتی در ایران خرسند نیست و لذا شک و تردیدها باید معطوف اسرائیل و نقش احتمالی موساد شود با توجه به اینکه موساد در حوادث گذشته در دوره جنگ‌‌های اعراب و اسرائیل و پس از آن نیز دست داشت».

منابع خبری صبح پنجشنبه (23 خرداد) از وقوع دو انفجار مهیب در دریای عمان خبر دادند. مدتی بعد روشن شد که دو نفتکش دچار حریق شده‌اند. نفتکش «فرانت آلتر» (Front Altair) با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده و «کوکوکا کوریجس» (Kokuka Courageous) با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول» بارگیری کرده بود.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین