|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۲۶۶۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هوای شهرهای همدان با شاخص ۱۱۵ و اهواز با شاخص ۱۳۴ در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد.
 مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هوای شهرهای همدان با شاخص ۱۱۵ و اهواز با شاخص ۱۳۴ در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد.

شینا انصاری افزود: هوای شهرهای رشت با شاخص ۲۰، بوشهر ۲۹، یزد ۳۱، کرمان ۴۲، ارومیه ۴۳، بجنورد ۴۴ در شرایط پاک قرار دارند.

وی اظهار داشت: همچنین هوای شهرهای ایلام با شاخص ۵۱، یاسوج ۵۲، شهرکرد ۵۴، شیراز ۵۵، کرج ۵۵، زاهدان ۵۶، مشهد ۵۸، خرم آباد ۵۹، کرمانشاه ۶۳، اراک ۶۴، زنجان ۶۹، بیرجند ۷۰، تهران ۷۰، تبریز ۷۲ و قزوین ۸۷ در شرایط قابل قبول هستند.

روز گذشته هوای شهرهای همدان با شاخص ۱۰۳، تهران ۱۱۲ (آلاینده ازن)، سنندج ۱۳۷( آلاینده ازن) ناسالم برای گروه های حساس و اهواز ۱۶۲ و زابل ۱۸۴ ناسالم برای تمام گروه ها قرار داشت، البته هوای زابل نیز به شاخص ۱۸۴ رسیده بود که نسبت به دو روز قبل که این شاخص ۳۳۴ و در شرایط خطرناک بود، تا حدودی بهبود یافته بود و علت آن کاهش شدت وزش بادهای ۱۲۰ روزه است.

هوای تهران نیز در دو روز گذشته از لحاظ آلاینده ازن در شرایط ناسالم قرار داشت، از ابتدای امسال هوای تهران پنج روز به علت آلاینده ازن به وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس رسید.

دلایل افزایش غلظت ازن این است که این گاز از «آلاینده‌های ثانویه» هوا است و به عبارت ساده‌تر، گاز ازن مستقیماً از منابع متحرک یا ساکن مانند خودروها و صنایع منتشر نمی‌شود بلکه با واکنش برخی گازها مانند اکسیدهای نیتروژن، ترکیبات آلی و هیدروکربن‌ها ایجاد می‌شود و میزان غلظت این آلاینده با شدت گرفتن نور خورشید در ماه‌های گرم سال افزایش می‌یابد، از این رو کم بودن شرایط ابرناکی، تشدید تابش خورشید و بالا رفتن دما، غلظت آلاینده ازن در هوا را افزایش می‌دهد؛ مشروط بر اینکه پیش‌سازنده های این آلاینده ثانویه یعنی گازهای آلاینده اشاره شده در هوا وجود داشته باشند.

فریبا گودرزی کارشناس سازمان هواشناسی نیز امروز به خبرنگار علمی ایرنا گفته بود: امروز (۲۳ خرداد) جنوب غرب به ویژه استان خوزستان در برخی از ساعات وزش بادهای شدید همراه با خیزش گرد و خاک را خواهد داشت.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین