|
|
امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۲۶۴۱۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
سفیر پیشین ایران در لیبی در ادامه اظهاراتش همچنین با اشاره به تحولات اخیر در منطقه فلسطین و آتش بس اجباری رژیم صهیونیستی با حماس، یادآور شد: طراحان این طرح با توجه به این تحولات متوجه شده‌اند که اگر در راستای اجرای این طرح نیاز به وقوع جنگی باشد، صهیونیست‌ها توان جنگ را ندارند.
 یک کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: طرح "معامله قرن"، طرحی ناپخته است و زمینه اجرای آن فراهم نیست.

حسین اکبری در رابطه با طرح معامله "قرن" و تعویق مجدد رونمایی از این طرح، اظهار کرد: طراحان این طرح تاکنون چندین بار زمان‌های مختلفی را برای رونمایی از آن اعلام کرده‌اند، ولی هر بار آن را به تعویق انداخته‌اند، چرا که در راستای اجرای این طرح با مشکلاتی روبرو هستند.

وی با بیان اینکه آنها تاکنون بخش‌هایی از این طرح را به تدریج اعلام کرده‌اند که ببینند عکس‌العمل‌ها نسبت به این طرح چیست، خاطر نشان کرد: در واقع آنها نگران عکس‌العمل مردمی در جامعه بین‌المللی به خصوص جهان اسلام نسبت به این طرح هستند و به همین بابت رونمایی کامل از این طرح را چندین بار به تعویق انداختند؛ چرا که تصور دارند ممکن است رونمایی از این طرح باعث ایجاد عکس‌العمل جدی در جهان اسلام و بین مردم شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه طراحان این طرح به طور کلی دو هدف عمده اشغال قدس به طور کامل و جلوگیری از بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خودشان را پی گیری می‌کنند، در این رابطه خاطر نشان کرد: راهپیمایی‌های بازگشت که در طول یک سال گذشته جمعه‌ها از سوی بخشی از مردم فلسطین برگزار شده است، اتفاق مهمی بوده و آنها فکر نمی‌کردند که این راهپیمایی به این میزان دامنه دار شود.

وی با بیان اینکه طراحان این طرح تصور می‌کردند که با پرداخت پول و دادن برخی از مشوق‌ها می‌توانند کشورهای عربی را که به صورت مستقیم با این طرح درگیر هستند، راضی و با خود همراه کنند، بیان کرد: در مورد اجرای این طرح دو کشور اردن و مصر به صورت جدی درگیر هستند و به نظر می‌رسد مشوق‌های آنها به این دو کشور، سران مصر و اردن را برای اجرای طرح معامله قرن راضی نکرده و نتوانسته رضایت این دو کشور را چندان به همراه داشته باشد.

سفیر پیشین ایران در لیبی در ادامه اظهاراتش همچنین با اشاره به تحولات اخیر در منطقه فلسطین و آتش بس اجباری رژیم صهیونیستی با حماس، یادآور شد: طراحان این طرح با توجه به این تحولات متوجه شده‌اند که اگر در راستای اجرای این طرح نیاز به وقوع جنگی باشد، صهیونیست‌ها توان جنگ را ندارند.
more...


اکبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه طراحان این طرح تصور می‌کردند که با انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس و با رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی دولت واشنگتن این موضوع زمینه‌ای را فراهم می‌کند که دیگر کشورها نیز سفارتخانه‌های خود را به قدس منتقل کنند، ولی در حال حاضر با گذشت بیش از یک سال استقبالی از سوی کشورها در این زمینه نشده است، اضافه کرد: آنها همچنین وقتی حاکمیت رژیم صهیونیستی در منطقه جولان را به رسمیت شناختند باز هم تصور می‌کردند که این موضوع مورد استقبال هم پیمانانشان قرار می‌گیرد، ولی با نتیجه عکس مواجه شدند، چنان که این موضوع با واکنش شدید دیگر کشورها حتی هم پیمانان آمریکا مواجه شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه آنها می‌گویند که ۸۰ الی ۹۰ درصد از طرح "معامله قرن" را به تدریج اعلام کرده‌اند و از این موضوع نیز نتیجه گرفته‌اند، در این رابطه خاطر نشان کرد: این در حالی است که آنها علی‌رغم ادعاهایشان نتوانسته‌اند به نتایج دلخواهشان دست پیدا کنند. از دیگر سو نیز به نظر می‌رسد که برخی از کشورهایی که برای اجرای این طرح با آمریکا و رژیم صهیونیستی همراه شده‌اند، در حال حاضر نگران جدی در خیزش در جهان اسلام نسبت به این موضوع هستند.

اکبری در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه این طرح، طرحی ناپخته است و زمینه اجرایی آن نیز فراهم نیست، گفت‌: طراحان این طرح در شرایطی قرار ندارند که بخواهند خواسته‌های خود را تحمیل کنند.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین