|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۲۶۴۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
ناهید نیکخواه متخصص پوست و مو درباره اگزما (التهاب پوستی ) اظهار کرد: اگزما یک‌ بیماری التهاب پوست است که انواع مختلفی از جمله اگزما آتوپیک، آلرژیک، تحریکی و شغلی دارد، البته اگزمای آتوپیک نسبت به دیگر انواع شیوع بیشتری دارد.
ناهید نیکخواه متخصص پوست و مو درباره اگزما (التهاب پوستی ) اظهار کرد: اگزما یک‌ بیماری التهاب پوست است که انواع مختلفی از جمله اگزما آتوپیک، آلرژیک، تحریکی و شغلی دارد، البته اگزمای آتوپیک نسبت به دیگر انواع شیوع بیشتری دارد.

وی ادامه داد: اگزما اتوپیک معمولا از دوران کودکی شروع می‌شود و تا بزرگسالی همچنان ادامه دارد و در ۱۵ تا ۲۵ درصد کودکان کشورهای پیشرفته شیوع دارد؛ ضایعات اگزمایی بر اساس سن و شدت بیماری ممکن است نواحی مختلفی از بدن را درگیر کند؛ این ضایعات در دوران نوزادی بر سطوح خارجی و در سنین بالاتر روی سطوح داخلی بدن ظاهر می‌شود.

ابتدایی‌ترین علائم اگزمای اتوپیک
این متخصص پوست و مو درباره علائم این نوع بیماری پوستی افزود: خارش دائم یکی از علامت‌های ابتدایی این نوع بیماری است، در صورتی که شدت و زمان خارش سطوح بدن زیاد شود ممکن است اختلالاتی در خواب فرد به وجود آید، افرادی که به اگزما آتوپیک مبتلا هستند ممکن است دچار آسم و آبریزش بینی فصلی هم شوند؛ به طور کلی اگر سابقه ژنتیک وجود داشته باشد حتما یکی از اعضای آن خانواده دچار التهاب پوستی و آسم خواهد شد.

نیکخواه تصریح کرد: این نوع بیماری در دوران کودکی خفیف است اما ممکن است در موارد خاصی شدت زیادی هم داشته باشد که شدت آن بستگی به مقاومت بدن فرد دارد.

وی درباره درمان این نوع بیماری گفت: آموزش بیمار و والدین یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشت آنها باید با سیر بیماری آشنا باشند، افراد مبتلا به این بیماری باید از مرطوب شدن پوست پیشگیری کنند و استفاده به موقع از مرطوب کننده‌ها و داروهای مناسب پوستی که پزشک مربوطه تجویز کرده است را فراموش نکنند، همچنین آنها باید از عوامل محرک، آلرژن‌ها، عوامل عفونی و استرس‌های عاطفی دور باشند.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: البته ممکن است برنامه درمانی برای هر بیمار متفاوت باشد، بیماران باید هنگام شستشو از شوینده‌های غیر صابونی (پودری ) استفاده کنند و لباس‌های از جنس نخ بیشتر بپوشند زیرا استفاده از الیاف نایلونی ممکن است سبب تحریک بیماری و دیر خوب شدن عارضه شود.

نیکخواه در پایان افزود: افراد مبتلا باید مراقب گرما و خشکی آب و هوا باشند زیرا موجب تشدید بیماری‌شان می‌شود؛ البته آفتاب برای بهبود برخی بیماری‌ها ضروری است اما باید میزان آن کنترل شده باشد و استفاده از ضد آفتاب‌هایی با مواد غیر محرک برای جلوگیری از سوختگی به بیماران توصیه می‌شود؛ افرادی که بدن آنها در برابر این نوع بیماری مقاوم باشد برای آنها خوراکی‌های ضد التهاب و تنظیم کننده سیستم ایمنی تجویز می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین