|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۲۶۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷
معاون وزیر خارجه ایران در نشستی با سفرای کشورهای اسلامی مقیم تهران ، رویکرد تبعیض آمیز و ضد ایرانی دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی را خسارت بار خواند.
 معاون وزیر خارجه ایران در نشستی با سفرای کشورهای اسلامی مقیم تهران ، رویکرد تبعیض آمیز و ضد ایرانی دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی را خسارت بار خواند.
 
به گزارش فارس، در آستانه برگزاری نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) در عربستان سعودی، امروز (سه شنبه) غلامحسین دهقانی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در نشستی با سفرای کشورهای اسلامی مقیم ایران، ضمن تشریح دیدگاه ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص اولویت های جهان اسلام و تحولات منطقه ای و تبیین توطئه های رژیم صهیونیستی و برخی قدرت های فرامنطقه ای در ایجاد انحراف در اهداف سازمان همکاری اسلامی، خواستار هوشیاری کشورهای اسلامی در برابر این انحرافات و توطئه ها شد.  
 
دهقانی مسئله فلسطین را همچنان اولویت و هدف عالی و اصلی سازمان همکاری اسلامی برشمرد و با توجه به وضعیت جاری در دنیای اسلام و منطقه غرب آسیا بویژه طرحهای ترامپ و رژیم صهیونیستی برای منطقه و تلاش برای ایجاد شکاف بین کشورهای اسلامی تأکید کرد: این سازمان و اجلاسیه‌های آن از جمله اجلاس مکه باید مکانی برای ارتقای همبستگی و یکپارچگی امت اسلامی باشد نه اینکه، با اعمال نفوذ بیگانگان و برخی عوامل آنها، تبدیل به محلی برای تفرقه و دشمنی و طرح موضوعات کاملاً غیر مرتبط با اهداف سازمان همکاری اسلامی شود و دول اسلامی باید با اقدامات تفرقه افکنانه و تلاش برای منحرف کردن توجه اعضای سازمان از مسئله اصلی دنیای اسلام، یعنی مسئله فلسطین به دیگر مطالب، مقابله کنند؛ زیرا هر اقدامی در این جهت خدمت به رژیم صهیونیستی و دولت ترامپ خواهد بود.
 
وی بر ضرورت رعایت قاعده  اجماع و اصل شفافیت در تصمیم‌گیریهای سازمان تأکید و از رویه جاری که مواضع برخی کشورها از جمله ایران در این اجلاسها کاملا نادیده گرفته می‌شود، انتقاد کرد.  
 
معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به رویکردهای تبعیض آمیز و ضدایرانی دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در سالهای اخیر، که تحت دخالت و فشار عربستان سعودی از اهداف حرفه ای خود فاصله گرفته و رویکرد فشار علیه اعضاء را دنبال می کند، این رویکرد را خسارت بار و برخلاف رویه ها و اصول حاکم بر سازمان های بین المللی خواند و خواستار بیطرفی، شفافیت و احترام دبیرخانه این سازمان به اهداف اصلی و اولیه سازمان همکاری اسلامی در دفاع از حقوق مردم فلسطین و مخالفت و مقابله با توطئه های رژیم صهیونیستی شد.  
 
در بخشی از این نشست برخی از سفرای اسلامی به طرح سؤالات و دیدگاههای دول متبوع خود در خصوص دستور کار این جلسه و تحولات منطقه ای و جهانی پرداختند که به سؤالات آنان پاسخ مقتضی داده شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین