|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۲۶۳۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲
در حالی که متحدان منطقه ای آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم انگشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه رفته اند اما برخی ناظران بر نمایشی بودن این اقدامات خرابکارانه تاکید دارند و هدف از آن را کشاندن آمریکا به رویارویی نظامی با ایران ارزیابی می کنند.
همراه با افزایش تنش ها در آب های خلیج فارس، نقش بازیگران آشوب سازی که منافع خود را در تشدید مخاصمه تهران و واشنگن می جویند، پررنگ تر از قبل شده و انفجارهای مشکوک اخیر در این پهنه آبی از جمله تازه ترین تنش زایی ها است.

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر اختلافات ها بین ایران و آمریکا افزایش یافته که اعزام ناو هواپیمابر «یو ‌اس‌ اس ابراهام لینکلن» به آب ‌های خلیج فارس و متعاقب آن، استقرار چهار ‌بمب ‌افکن‌ «بی 52» در پایگاه نظامی «العدید» قطر چند مورد از نشانه های آن است.

همزمان، خبرهایی نیز از عملیات خرابکارانه به گوش می رسد همانند انفجاری که چند روز پیش در بندر «الفجیره» امارات اتفاق افتاد و چند کشتی را هدف قرار داد.

در حالی که متحدان منطقه ای آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم انگشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه رفته اند اما برخی ناظران بر نمایشی بودن این اقدامات خرابکارانه تاکید دارند و هدف از آن را کشاندن آمریکا به رویارویی نظامی با ایران ارزیابی می کنند.

در همین ارتباط «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان، این قبیل اقدامات خرابکارانه را «مشکوک» خوانده و تاکید کرده است «از قبل پیش ‌بینی کرده بودیم که عده‌ ای بخواهند با انجام برخی از اقدامات، تنش در منطقه را دامن بزنند.» وی همچنین در صفحه توئیتر خود نوشته بود: این پیش ‌بینی به دلیل نابغه بودن نیست بلکه به این دلیل که تیم بی چنین گستاخانه از نسخه جان بولتون پیروی می‌کند.

«تیم ب» اصطلاحی است که چند هفته پیش برای نخستین بار از زبان ظریف و در مصاحبه با شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» مطرح شد؛ رسانه های که حمایت و جانبداری بی چون و چرای آن از «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور بر کسی پوشیده نیست. ظریف در جریان آن مصاحبه گفته بود که «تیم ب یعنی جان بولتن، بی بی (نتانیاهو)، بن سلمان و بن زاید در صدد کشاندن آمریکا به جنگ با ایران هستند.»

افرادی که وزیر امور خارجه کشورمان به آنها اشاره کرده به شدت سیاست های ضدایرانی را دنبال می کنند. اسرائیل، عربستان و امارات به عنوان متحدان خاورمیانه ای آمریکا، برای مقابله با ایران شمشیر را از رو بسته اند. از طرف دیگر بولتون نیز به عنوان مشاور ارشد ستیزه جوی ترامپ به دلیل ارتباط نزدیک با منافقین و رژیم صهیونیستی کینه عمیقی نسبت به ایران و ایرانیان دارد.
ویژگی ستیزه جویی و جنگ طلبی بولتون اما از نگاه ترامپ دور نمانده و او تلاش می کند تا در برخی مسائل از دیدگاه های مشاور ارشد خود فاصله بگیرد؛ واقعیتی که ترامپ چند روز پیش به آن اعتراف کرد و در جریان کنفرانس خبری کاخ سفید گفت: بولتون عقاید محکمی دارد اما من غیر از بولتون (افراد و مشاوران دیگری) هم دارم و در حقیقت من سعی می کنم خوی جنگ طلبانه اش را متعادل کنم.

اختلافات بین ایران و آمریکا همچنان رو به فزونی است اما مقامات دو طرف احتمال درگیری نظامی را ضعیف می دانند؛ رخدادی که در صورت وقوع برای هر دو طرف و همچنین متحدان آمریکا پرهزینه خواهد بود. از این رو بعد از انتشار خبر روزنامه «نیویورک تایمز» مبنی بر قصد آمریکا برای اعزام 120 هزار سرباز به منطقه، بلافاصله ترامپ آن را جعلی خواند و تکذیب کرد.

اخیرا اشتیاق ترامپ به مذاکره با ایران بیش از پیش نمایان شده است. او چند روز پیش تاکید کرده بود که کاخ سفید شماره تماس با ترامپ را در اختیار سفارت سوئیس گذاشته تا ایران در صورت تمایل بتواند با رییس جمهوری آمریکا تماس بگیرد. پیش از آن هم او در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود: دوست دارم ایرانی ها با من تماس بگیرند و امیدوارم که ین اتفاق بیافتد.

علاوه بر ترامپ، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه او نیز بارها تاکید کرده که آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست. در دیداری که دیروز سه شنبه (24 اردیبهشت) پمپئو با همتای روسی خود در شهر سوچی روسیه داشت، بار دیگر تاکید کرد که کشورش به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست.

در ایران مسوولان ارشد کشور احتمال وقوع جنگ را رد می کنند. همانند سخنان دیروز مقام معظم رهبری که در دیدار با کارگزاران نظام تاکید کردند: این رویارویی، نظامی نیست؛ چون بنا نیست جنگی انجام بگیرد. نه ما دنبال جنگ هستیم، نه آنها؛ که میدانند که به نفعشان نیست. این برخورد، برخورد اراده‌ها است و اراده‌ی ما قوی‌تر است، چون علاوه بر اراده‌ی خود، توکل به خدا را هم داریم.

در دعوای بین ایران و آمریکا نمی توان به نقش و جایگاه اروپایی ها بی اعتنا بود. «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران چند روز پیش در جریان سفر پیش بینی نشده به بروکسل اظهار کرد که آمریکا برای مقابله با ایران حتی از نظر نظامی روی اروپا حساب می‌کند.

اما در واقعیت، ادعای هوک آشکارا نقض می شود به ویژه پس از واکنش سردی که مقامات اروپایی و شخص «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سفر غیرمنتظره هوک و پمپئو به بروکسل داشتند. این سردی برخورد تا جایی پیش رفت که موگرینی برنامه وزیران خارجه کشورهای اروپایی را در زمینه برجام فشرده ارزیابی و اظهار کرد که معلوم نیست آیا امکان دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا وجود داشته باشد یا خیر.

اعلام پایبندی کامل اروپایی ها به برجام و وعده تحقق سازوکار اینستکس در هفته های آتی نیز از دیگر مواردی است که فاصله چشمگیر اروپا از سیاست های کاخ سفید را به تصویر می کشد.

به باور کارشناسان یکی از نمودهای رد ادعای هوک به نوع برخورد اسپانیا با آمریکا بر می گردد که چند روز پیش دولت اسپانیا یک ناوچه خود را از ناوگروه آمریکایی عازم خلیج ‌فارس خارج کرد. به گفته مقامات اسپانیا، پیوستن ناوچه این کشور به ناوگان آمریکا برای حضور در مراسم سالگرد یک رویداد تاریخی دریایی بوده نه تهدید ایران؛ موضوعی که نشان می دهد آمریکا بدون همراهی و حمایت متحدان سنتی خود قدم در آب های خلیج فارس گذاشته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین