|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۷
کد خبر: ۲۶۳۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای جوان و دانش پژوهان جوان با تاکید بر اینکه خانواده‌ها کدهمگام را از مدیرمدرسه دریافت کنند و به هیچ سایت دیگری مراجعه نکنند گفت: سایت‌هایی که به هر عنوانی پول می‌گیرند مرجعیت قانونی ندارند.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان درباره منابع آزمون ورودی به مدارس متوسطه دوره اول گفت: امسال یقیناً از شیوه سال قبل استفاده نمی‌شود. آزمون امسال از جنس «هوش» است و منبع مشخصی ندارد.

 فاطمه مهاجرانی با بیان اینکه ثبت نام سنجش پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان از ۱۶ اردیبهشت در سامانه hoosh.medu.ir شروع شده و امروز ۲۵ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

وی افزود: از جمله شرایط این است که داوطلب در مجموع پایه پنجم و ششم می‌تواند یک نمره «خوب» داشته باشد و مابقی باید «خیلی خوب» باشد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای جوان و دانش پژوهان جوان با تاکید بر اینکه خانواده‌ها کدهمگام را از مدیرمدرسه دریافت کنند و به هیچ سایت دیگری مراجعه نکنند گفت: سایت‌هایی که به هر عنوانی پول می‌گیرند مرجعیت قانونی ندارند.

مهاجرانی افزود: آزمون ورودی پایه هفتم در روز ۳۰ خرداد برگزار می‌شود. آزمون ورودی پایه دهم نیز از ۱۹ فروردین شروع شد و تا چهارم اردیبهشت ادامه داشت. برای اولین بار بود که تمدید این مهلت طولانی شد و علت آن بروز سیل در چند استان بود. آزمون مشترک پایه دهم سمپاد و نمونه دولتی ۳۱ خرداد انجام می‌شود.

به گفته وی از مجموع ۲۶۰ هزار ثبت نامی، در سمپاد متوسطه دوم تحت عنوان تکمیل ظرفیت، ۱۲ هزار نفر و در مدارس نمونه دولتی هم ۵۰ هزار نفر پذیرش می شوند.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای جوان و دانش پژوهان جوان درباره منابع آزمون ورودی متوسطه دوره اول گفت: با توجه به اینکه اسم مدارس تیزهوشان است علی القاعده باید هوش، سنجیده شود. علت این است که پیشینیان ما از سنجش استعداد تحصیلی استفاده می‌کردند این بود که یک همبستگی مثبت بین هوش و استعداد تحصیلی وجود دارد، لذا پایه علمی داشت، نه آنکه کلاً مردود باشد. منتها به سبب آسیبی که به دوره ابتدایی می‌زد به سمت سنجش هوش سوق پیدا کرد.

مهاجرانی اعلام کرد که امسال یقیناً از شیوه سال قبل استفاده نمی‌شود. آزمون امسال از جنس هوش است و منبع مشخصی ندارد. علم می‌گوید تنها دو درصد جامعه از هوش بالا برخوردارند؛ از خانواده‌ها می‌خواهیم فرزندان خود را تحت فشار نگذارند و اجازه دهند هرکدام با استعدادهایی که دارند مسیر موفقیت شان را طی کنند. سمپاد مساوی موفقیت نیست و برعکس.

وی توضیحاتی درباره طرح ملی شهاب ارائه کرد و گفت: دو استراتژی برای پرورش استعدادها وجود دارد؛ تفکیک و تلفیق؛ برنامه شهاب برخاسته از استراتژی تلفیق است که از پایه چهارم شروع شده و بیش از سه میلیون دانش آموز را در ۵۸۰ منطقه آموزشی مورد سنجش قرار داده است.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای جوان و دانش پژوهان جوان افزود: در مهر ۹۸ پایه چهارمی‌های کشور به طور کامل تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت. هدف این طرح این است که یک نیمرخ استعدادی از دانش آموز حاصل شود تا وی را در مسیری که استعداد بیشتری دارد هدایت کند. البته یکی از گردنه‌های سخت شهاب این است که والدین باید همراه با ما باشند. مثلاً اگر فرزندی استعداد ورزشی دارد خانواده باید کمک کند تا در آن حیطه فعالیت کند.

مهاجرانی با بیان اینکه دانش آموزان عضو طرح شهاب که از پایه چهارم در آن قرار گرفته بودند در سال ۹۸ به پایه هشتم رسیده اند گفت: در سال جاری دوباره نیمرخ استعدادی توسط مشاور برای آنها پر می‌شود.

وی افزود: برترین‌های مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی اغلب از سمپاد هستند و به معنای آن است که در مدارس سمپاد تک ساحتی کار نمی‌کنیم. هرچند رویکرد سمپاد بیشتر جنبه های علمی و فناوری است اما به ساحت‌های دیگر نیز توجه داریم. هدف طرح شهاب این است که افراد استعداد درونی خودشان را بشناسند و در این مسیر قرار بگیرند. شناسایی استعداد گام اول است؛ در گام های بعدی چگونگی پرورش استعدادها مطرح است.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای جوان و دانش پژوهان جوان درباره برگزاری کلاس تیزهوشان در هنرستان ها نیز گفت: امسال در چهار استان همدان، خراسان رضوی، البرز و خوزستان به صورت آزمایشی برای اولین بار سمپاد مهارتی را راه اندازی کردیم. چون طرحی نوین است پایش‌های همزمان نیز انجام خواهد شد و امیدواریم حاصل آن تربیت کارآفرینان موفق باشد.

مهاجرانی درباره تغییرات جدید در روند برگزاری جشنواره خوارزمی نیز گفت: به سمت الکترونیکی کردن جشنواره حرکت کردیم و داوری های اولیه از حالت فردی خارج شده و الکترونیکی شده است البته حتماً مکانیسمی برای یک مرحله داوری حضوری و معرفی کار هم وجود دارد.

وی در استودیو الفبای وزارت آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه امسال برای اولین بار در برنامه بوم مهارت‌های زندگی را وارد کردیم اظهار کرد: دانش آموزان پایه‌های هفتم، هشتم و نهم تعدادی از مهارت های پایه را به صورت کارگاهی می آموزند. محتوای اختصاصی برای این امر تولید کردیم و قصد داریم آموزش تفکر خلاق و تفکر نقاد را در متوسطه دوم دنبال کنیم.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین