|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۲۶۳۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
بر مبنای طرحی که از سوی دفتر نماینده تجاری آمریکا تدوین شده، ترامپ در زمان دیدار با همتای چینی خود آماده اجرای تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی خواهد بود که احتمالاً به وی اهرم بیشتری در مذاکرات می‌دهد.
رییس جمهور آمریکا اعلام کرد مذاکرات تجاری با چین هنوز فرونپاشیده و گسترش جنگ تعرفه‌ای میان دو کشور را تنها یک نزاع مختصر خواند.

 دونالد ترامپ با ادامه موضع خوش‌بینانه خود پس از توییتی که درباره وضعیت مذاکرات داشت، به خبرنگاران، گفت: وی دیالوگ خوبی با چین داشته و از روابط فوق‌العاده خود با شیء جی پینگ رئیس جمهور چین تمجید کرد.

ترامپ اظهار کرد: ما دیالوگی داریم که همواره ادامه پیدا خواهد کرد. اما ما با چین توافق کردیم و توافقی داشتیم که بسیار نزدیک بود اما آنها این توافق را زیر پا گذاشتند.

به نظر رسید ترامپ تشدید جنگ تجاری را که ممکن است باعث شود تمامی تجارت میان دو اقتصاد بزرگ جهان هدف تعرفه‌های بالاتر قرار بگیرد و هزینه‌ها بالاتر رفته و زنجیره تأمین جهانی مختل شود، کم‌اهمیت شمرد. وی با اشاره به شکایت شرکت‌های آمریکایی درباره شیوه‌های چین در خصوص پرداخت یارانه به شرکت‌های چینی و مالکیت معنوی، گفت: ما نزاع مختصری با چین داشتیم زیرا به مدت دهه‌های زیادی است که با ما غیرمنصفانه برخورد شده است.

پس از تهدید روز جمعه ترامپ برای وضع دور جدید تعرفه‌ها روی ۳۰۰ میلیارد دلار واردات کالاها از چین، معاملات سهام روز دوشنبه سقوط کرده بودند اما پس از اظهارات روز سه شنبه ترامپ رمق دوباره‌ای پیدا کردند و شاخص نزدک ۱.۴۷ درصد افزایش یافت، در حالی که شاخص‌های داو جونز ۱.۲۸ درصد و اس اند پی ۵۰۰ به میزان ۱.۳ درصد رشد کردند.

ترامپ پیش‌تر در پیامی در توئیتر نوشته بود: توافق تجاری روی خواهد داد و از چین خواسته بود محصولات کشاورزی آمریکا را خریداری کند.

ترامپ روز دوشنبه اعلام کرده بود: دولتش قصد دارد حدود ۱۵ میلیارد دلار کمک برای کشاورزانی که محصولات‌شان هدف تعرفه‌های تلافی‌جویانه چین قرار گرفته است فراهم کند. با این حال وی به جزئیات این طرح که علاوه بر کمک ۱۲ میلیارد دلاری به بخش کشاورزی آمریکا در سال گذشته است، اشاره‌ای نکرد.

ترامپ همچنین دوشنبه هفته جاری اعلام کرده بود که انتظار دارد با رئیس جمهور چین در نشست رهبران گروه ۲۰ که اواخر ژوئن در ژاپن برگزار می‌شود دیدار کند.

بر مبنای طرحی که از سوی دفتر نماینده تجاری آمریکا تدوین شده، ترامپ در زمان دیدار با همتای چینی خود آماده اجرای تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی خواهد بود که احتمالاً به وی اهرم بیشتری در مذاکرات می‌دهد.

به گزارش ایسنا،دفتر نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد: در خصوص فهرست این تعرفه‌ها در ۱۷ ژوئن یک جلسه استماع عمومی برگزار خواهد کرد و اظهارنظرهای نهایی هفت روز بعد انجام می‌گیرد. این فهرست شامل کالاهای مصرفی مختلف از تلفن همراه و رایانه گرفته تا پوشاک و کفش است، اما مواد دارویی، برخی مواد تخصصی و عناصر خاکی نادر را در برنمی‌گیرد.

پس از این‌که مذاکرات برای حل اختلافات تجاری آمریکا و چین هفته گذشته به بن‌بست رسید ترامپ با افزایش تعرفه‌ها از ۱۰ به ۲۵ درصد روی ۲۰۰ میلیارد واردات چین فشارها روی پکن را تشدید کرد. چین روز دوشنبه با اعلام تعرفه‌های بالاتر روی ۶۰ میلیارد دلار واردات محصولات آمریکایی تلافی کرد.

با تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین چشم‌انداز اقتصاد جهانی تیره‌تر شده و این اختلافات باعث التهاب بازارهای مالی و ریزش سنگین معاملات سهام در هفته گذشته شد.

بر اساس گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا قصد دارد برای یک دیدار تجاری به زودی به چین سفر کند و اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر ادامه مذاکرات آمریکا و پکن را مورد تأیید قرار داد. با این حال وی به زمان این سفر احتمالی اشاره نکرد.

دولت چین نیز اعلام کرد چین و آمریکا توافق کرده‌اند که به مذاکره در خصوص اختلافات تجاری خود ادامه دهند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین