|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۲۶۰۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی گفت: بازار جهانی تحمل حذف نفت ایران را ندارد؛ الان که بیانیه دادند نفت قیمتش در هر بشکه از ۷۰ دلار تجاوز کرده و این روش اگر ادامه یابد، هر بشکه نفت به بیش از ۱۰۰ دلار می‌رسد.
نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی گفت: بازار جهانی تحمل حذف نفت ایران را ندارد؛ الان که بیانیه دادند نفت قیمتش در هر بشکه از ۷۰ دلار تجاوز کرده و این روش اگر ادامه یابد، هر بشکه نفت به بیش از ۱۰۰ دلار می‌رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛ حجت الاسلام سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: کلام ما در خطبه نخست درباره وعده‌های خداوند در قرآن است از جمله وعده‌های ذات مقدس پروردگار وعده به انبیاء و پیامبران است و در قرآن آیه‌ای داریم که ذات مقدس پروردگار اعلام می‌کند وعده‌هایی که به انبیاء داده است تخلف نمی‌کند.

به نوشته تسنیم، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی گفت: قرآن می‌فرماید گمان نکنید خداوند وعده‌هایی را که داده خلاف می‌کند؛ وعده‌های ارائه شده به پیامبران در سه قسم است؛ قسم نخست وعده‌هایی است که در ارسال رسالت و تبلیغ شریعت و هدایت مردم کمک و یاری می‌شوند و به انبیاء وعده داده شده که خداوند متعال از نظر تقابل انبیاء با دشمنان خدا یاری شده و هم از نظر رساندن شریعت و پیام الهی کمک می‌شوند.

وی بیان کرد: قسم دوم، وعده به پیروان انبیاء است که نصرت می‌شوند تا در خط اجرایی فرامین و برنامه‌های انبیاء حرکت کنند و از نظر سرنوشت زندگی سعادتمند می‌شوند. برای مثال خداوند به ماه شعبان و رمضان دعوت کرده و از طریق انبیاء وعده داده که گناهان را می‌آمرزد و معصیت را عفو می‌کند و رحمت الهی شامل حال آنها می‌شود.

خطیب‌جمعه مشهدمقدس در ادامه با تقدیر از حضور پربرکت مردم مشهد در اجتماع عظیم منتظران ظهور و راهپیمایی از میدان شهدا تا حرم منور رضوی گفت: امیدواریم مهدی‌گرایی، راهگشای ما در همه مسائل سیاسی و اجتماعی قرار گیرد؛ در روز بعد از روز میلاد که این حرکت‌‌های فوق‌العاده موثر در جوامع شیعی دنیا و نقاط مختلف کشور رخ گرفت، کاخ سفید آمریکا بیانیه‌ای صادر و معافیت کشورهایی که نفت ایران را خریداری کردند تمدید نکرد و عنوان کرد هر کشوری از ایران نفت بخرد رابطه مالی و اقتصادی و بانکی را با وی قطع می‌کند.

 علم‌الهدی افزود: عنوان کردند وقتی نفت ایران حذف شود، عربستان و امارات دو گاو شیرده آمریکا وعده دادند که تولید نفت را زیاد کرده و کمبود نفت ایران را جبران کنند تا قیمت نفت بالا نرود و حرف دوم آمریکا این بود که صادرات نفت ایران به صفر برسد و ایران از تمام درآمدها محروم شود.

وی خاطرنشان کرد: این بیانیه صدورش در روز بعد از نیمه شعبان از دو جهت برای آمریکا موضوعیت داشت؛ یکی اینکه مردم گرفتار سیل بودند و بخش عمده امکانات کشاورزی و تولیدی در این سیل از بین رفته برای اینکه بر اضطراب این مردم افزوده شود و فشار بیشتر بیاید این بیانیه را کاخ سفید صادر کرد؛ جهت دوم اینکه در روز نیمه شعبان. توجه و استغاثه و وابستگی به امام زمان در دل مردم تولید امید کرده و برای اینکه با این امید مقابله کند این بیانیه را صادر کردند.

‌ علم‌الهدی بیان کرد: باید این بیانیه را یک بررسی بین‌المللی و داخلی کرد. آیا صادرات نفت به صفر می‌رسد و مشکل بودجه پیدا می‌کنیم و مسائل اقتصادی دچار مشکل می‌شود؟ زمانی شعار می‌دهیم مرگ بر آمریکا اما زمانی باور می‌کنیم که مرگ بر آمریکا؛ برحسب تشخیص کارشناسان سیاسی دنیا، آمریکا در این توطئه هم مانند توطئه‌های قبلی صددرصد شکست خورده است.

وی افزود: گفته‌اند مسئله صادرات نفت ایران را به صفر می‌رسانیم و نفت ایران را از صفحه بازار جهانی حذف می‌کنیم؛ این مشکل در درجه نخست متوجه خود آمریکاست؛ کشورهایی مثل هند و ژاپن، مصرفشان نفت ایران است و اگر از ایران نفت نگیرند، تغییری در ساختار پالایشگاهی باید بدهند که هزینه‌اش بیشتر از این است که بخواهند در مسئله معاملات با آمریکا خلل وارد کنند؛ آمریکا نمی‌تواند رابطه اقتصادی‌اش را با چین و ژاپن قطع کند چون عمده بازارش مربوط به کالای این کشورهاست؛ تغییری که در ساختار پالایشگاهی باید بدهند سنگین است.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی گفت: بازار جهانی تحمل حذف نفت ایران را ندارد؛ الان که بیانیه دادند نفت قیمتش در هر بشکه از 70 دلار تجاوز کرده و این روش اگر ادامه یابد، هر بشکه نفت به بیش از 100 دلار می‌رسد، تشکیلات اطلاعاتی انرژی آمریکا اعلام کرده‌ هر یک دلار اضافه شدن بر نفت، 5 دلار هزینه حمل و نقل در داخل آمریکا را بیشتر می‌کند؛ اقتصاددانان دنیا می‌گویند قلم اول هزینه، هزینه حمل و نقل است و این ضربه اقتصادی بر خود آمریکا چگونه قابل جبران است؟

وی افزود: برخی کشورها از ایران نفت وارد می‌کنند زیرا به نفعشان است و در مقابل نفت، کالا می‌دهند و از کشور دیگری نمی‌توانند این گونه نفت خریداری و وارد کنند و این برای آنها یک صرفه است که از آن دست برنمی‌دارند و ممکن است روابط آنها با آمریکا دچار خلل شود و آمریکا در دیپلماسی جهانی، گیر می‌کند.

 علم‌الهدی افزود: مسئله اینکه این‌ها پیش‌دستی کرده و هنوز ماه می نشده این بیانیه را داده‌اند و عربستان و امارات گفته‌اند کسری نفت را جبران می‌کنیم اما تا بخواهند تولید را افزایش و نفت را وارد بازار کنند مدتی طول می‌کشد و تا آن مدت، این شوک را نفت امارات و عربستان جبران نمی‌کند و خلل در اقتصاد جهانی ایجاد می‌کند.

وی گفت: این شعار نیست؛ در سال 96، نفت ما تحریم نشده بود و 60 میلیارد دلار نفت فروختیم و در سال 97 تحریم شد و درآمد نفتی ما به 17 میلیارد دلار رسید؛ این فاصله را که فاصله در‌آمد نفتی بود را شاهد بودیم اما کشور ما سال 97 اداره شد و بودجه بسته شد، دستورات مقام معظم رهبری و صادرات غیرنفتی در این زمینه اثرگذار بود و خوشبختانه در سال 97 مردم به میدان آمده و فعالیت در اقتصاد مقاومتی گسترش یافت و بودجه کشور تامین شد.

خطیب‌جمعه مشهدمقدس اظهار داشت: در سال 96، نفت 30 درصد بودجه ما را اداره کرد و در سال 97، 11 درصد بودجه ما به وسیله فروش نفت تامین شد و 89 درصد بودجه ما متکی به نفت نبود و تکیه به نفت نداشت، حرکت‌های سال 98 که امیدواریم صورت بگیرد یقینا وابستگی به نفت را کاهش می‌دهد و ممکن است به 4 درصد برسد.

 علم‌الهدی افزود: با این وضعیت تحریم نفت به کجای ما برمی‌خورد و چه فلج و مشکلی ایجاد می‌کند؟ ‌40 سال است که این را تجربه کرده‌ایم؛ هرچه امام فرموده‌اند و رهبری فرموده‌اند بدون چون و چرا اجرا شد؛ سی و چند سال قبل امام فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و این را شاهد بودیم که آمریکا در تمامی توطئه‌هایش شکست می‌خورد.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند هر مقدار لازم باشد و اراده کنیم، نفت صادر خواهیم کرد؛ در این دوره شش ماهه‌ای که آمریکا کشورهایی مثل یونان و ایتالیا را معاف کرده بود از کشور ما نفت وارد نکردند اما هند و چین و ژاپن نفت ما را وارد کردند و از طریق رسمی و غیررسمی و الان هم نفت را می‌برند و پول و مابه‌ازاء آنها را می‌دهند، مشکل ما با آدم‌هایی است که عقیده‌شان به امام زمان و خدا ضعیف است و غرب، سر و مغز این‌ها را پر کرده و در جریان‌های سیاسی و حکومتی رسوخ کرده و در مقابل هر عطسه آمریکا، لرزشان می‌گیرد. مشکل ما با این آدم‌ها است.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی اظهار داشت: حرف‌های بنده از طریق آمار و اطلاعات صورت گرفته و از پیش خودم چیزی نگفته‌ام، آقایان شما نیز این محاسبه را دارید و سال 97 را تجربه کرده‌اید و وارد هستید که چطور از طرق غیررسمی می‌توان نفت را فروخت، چرا از عطسه آمریکا لرزه بر اندامتان می‌افتد؟ چرا جریان اقتصادی کشور یک مرتبه زیر و رو می‌شود و یک عده نیز شروع به تبلیغات سوء می‌کنند. آمریکا کجا توانست همه چیز را تمام کند؟ کجا به ما لطمه زد؟ در همه عرصه‌ها، قدرتمندتر، عزیزتر و پولدارتر شده و زندگانی بهتر داریم. در کدام حادثه مردم به صحنه نیامده‌اند؟ در کدام عرصه مردم در صحنه حضور نداشتند.

وی گفت: مردم در اهواز حاضر شدند و اجازه ندادند آب وارد شهر شود، مردم قدم برداشتند. با این کیفیت چرا وحشت کنیم؟ به نفت و منابع و معدن و بازار جهانی متکی نیستیم و این قابل زوال نیست. فقط وقتی اینها اثر نمی‌کند که مردم به دین و خدا پشت کنند و این امکان ندارد زیرا مردم 40 سال امتحان داده و پای دین ایستاده‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین