|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۲۶۰۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۰
محققان دانشگاه ایست انگلیا با همکاری محققان دانشگاه کالج لندن و دویچه تلکوم، یک بازی موبایل طراحی کردند که قادر است افراد در معرض ریسک ابتلا به آلزایمر را شناسایی کند.
 محققان دانشگاه ایست انگلیا با همکاری محققان دانشگاه کالج لندن و دویچه تلکوم، یک بازی موبایل طراحی کردند که قادر است افراد در معرض ریسک ابتلا به آلزایمر را شناسایی کند.

این بازی که Sea Hero Quest نام دارد تا کنون توسط 4.3 میلیون کاربر در سراسر جهان دریافت و نصب شده است. در این بازی کاربران باید مسیر خود را در میان جزایر و کوه‌های یخ بیابند و محققان قادرند هر 0.5 ثانیه از بازی را به اطلاعات علمی تبدیل کنند. با استفاده از این اطلاعات، محققان می‌توانند افرادی که از نظر ژنتیکی زمینه ابتلا به آلزایمر را دارند از سایرین تشخیص دهند.

به گفته محققان اطلاعات به دست آمده از دو دقیقه بازی توسط کاربران معادل اطلاعات حاصل از 5 ساعت تحقیقات آزمایشگاهی است و دسترسی به اطلاعات بازی 3 میلیون کاربر در سراسر جهان معادل 1700 سال تحقیقات آزمایشگاهی ارزشمند است.

محققان اطلاعات 27 هزار و 108 کاربر انگلیسی با سن 50 تا 57 سال را که آسیب‌پذیرترین افراد در برابر آلزایمر هستند‏، ‌مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. سپس این اطلاعات را با اطلاعات یک گروه کوچک 60 نفری که آزمایشات ژنتیکی را استاندارد را انجام داده بودند،‌ مقایسه کردند.

از بین گروه 60 نفری 31 داوطلب دارای ژن APOE4 بودند که با بیماری آلزایمر ارتباط دارد و 29 نفر این ژن را نداشتند. احتمال ابتلا به آلزایمر در سنین جوانی در افرادی که نسخه‌ای از ژن APOE4 را دارند حدود سه برابر بیشتر از سایرین است. محققان دریافتند افراد دارای این ژن عملکرد ضعیف‌تری در مسیریابی فضایی دارند و از مسیرهای ناکارآمد برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کنند. نتایج حاصل از بررسی نحوه بازی این گروه کوچک با نتایج به دست آمده از گروه کاربران سازگاری دارد. بنابر این محققان به این جمع‌بندی رسیدند که بر اساس نحوه بازی کاربران می‌توان افرادی را که در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند، شناسایی کرد.

نتایج این تحقیقات از آن جهت دارای اهمیت است که آزمایشات تشخیصی استاندارد حافظه قابلیت شناسایی افراد در معرض ریسک ابتلا به آلزایمر را ندارند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PNAS منتشر شده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین