|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۲۵۹۸۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
دولت کوزوو اعلام کرد ۱۱۰ تبعه خود را که به سوریه رفته و عضو گروه تروریستی داعششده بودند به همراه ۷۴ کودک متولد شده از آن‌ها به این کشور اروپایی بازگردانده است.
 دولت کوزوو اعلام کرد ۱۱۰ تبعه خود را که به سوریه رفته و عضو گروه تروریستی داعششده بودند به همراه ۷۴ کودک متولد شده از آن‌ها به این کشور اروپایی بازگردانده است.

 به نقل از رویترز، دولت کوزوو اعلام کرد تعدادی از شهروندانی را که این کشور را در سال ۲۰۱۲ ترک کردند و به سوریه رفتند و در آنجا به گروه تروریستی داعش پیوستند بازگردانده است.

عبلارد طاهری، وزیر دادگستری کوزوو، در یک کنفرانس خبری گفت: «امروز در ساعات اولیه صبح یک عملیات مهم و حساس انجام پذیرفت که طی آن ما با کمک آمریکا ۱۱۰ تبعه کزوو را از سوریه به کشور بازگرداندیم». هرچند طاهری اشاره‌ای به این موضوع نکرد که آمریکا چه نقشی در این عملیات داشته، اما یک هواپیما که پرچم آمریکا بر روی دم آن نقش بسته بود در فرودگاه پریشتینا، پایتخت کوزوو، دیده شده که در حال انجام این عملیات بوده است.

بنابر اعلام مقامات، در میان عناصر داعشی که به کوزوو بازگشته‌اند ۴ تروریست، ۳۲ زن و ۷۴ کودک حضور داشتند که ۹ نفر از کودکان بدون پدر و مادر هستند. ۴ تروریست بلافاصله پس از رسیدن به کوزوو بازداشت شدند. پلیس کوزوو اعلام کرد از شهروندان این کشور هنوز ۳۰ تروریست داعشی، ۴۹ زن و ۸ کودک در سوریه باقی مانده اند.

در سال ۲۰۱۲، بیش از ۳۰۰ تبعه کوزوو به سوریه رفته و به داعش پیوستند. ۷۰ نفر از این افراد در جنگ‌های این گروه تروریستی به هلاکت رسیدند و باقی آن‌ها در اردوگاه‌های سوریه به سر می‌برند.

امروز، دادستان بوسنی نیز اعلام کرد یک تروریست داعشی به این کشور بازگردانده شده است. دفتر دادستانی بوسنی در بیانیه‌ای اعلام کرد «ای. سی، ۲۴ ساله که به اقدامات جنایتکارانه و سازماندهی یک گروه تروریستی و پیوستن به تروریست‌های خارجی متهم است امروز به کشور بازگشت».

تاکنون ۴۶ تبعه بوسنیایی که به داعش پیوسته بودند از سوریه و عراق به این کشور بازگشته‌اند. بنابر اعلام مقامات بوسنی، ۲۴۱ فرد بزرگسال و ۸۰ کودک از اتباع این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به سوریه و عراق رفتند و به تروریست‌های داعش پیوستند. طبق آمار، در آنجا ۱۵۰ کودک متولد شد.

گفته می‌شود حدود ۱۰۰ نفر از آن‌ها از جمله ۴۹ زن هنوز در سوریه و عراق به سر می‌برند و ۸۸ نفر از آن‌ها نیز به هلاکت رسیده‌اند. مسئله بازگرداندن عناصر داعشی به اروپا موضوع پیچیده‌ای است که دولت‌های اروپایی امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بسیاری از کشورهای اروپایی به این استدلال که بازگشت تروریست‌های داعش امنیت این قاره را به خطر می‌اندازد به شدت با این مسئله مخالف هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین