|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۴
کد خبر: ۲۵۹۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
پس از این ابلاغ، وزیر نیرو با تاکید بر این‌که نحوه افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف در قبوض اردیبهشت‌ماه آن‌ها اعلام خواهد شد، گفت که این هشدار و اطلاع‌رسانی در سطح وسیعی صورت خواهد گرفت تا مشترکان با کنترل مصرف خواهد بتوانند شامل ۱۶ درصد افزایش تعرفه گروه مشترکان پرمصرف نشوند.
 قرار شد نحوه افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف برق در قبوض اردیبهشت‌ماه اعلام و هشدار و اطلاع‌رسانی مربوط به این موضوع در سطح وسیعی صورت بگیرد که مشترکان با کنترل مصرف بتوانند شامل ۱۶ درصد افزایش تعرفه گروه مشترکان پرمصرف نشوند.

 هیأت وزیران تصویب کرده بود که بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به میزان هفت درصد افزایش یابد و بر این اساس، برق برای کم‌مصرف‌ها ۷ درصد و برای پرمصرف‌ها ۲۳ درصد افزایش خواهد یافت. بر این اساس، شرکت توانیر مصوبه جدید دولت برای افزایش تعرفه‌های برق مشترکان پرمصرف را که بالاتر از الگوی مصرف برق داشته باشند را به شرکت‌های توزیع برق ابلاغ کرده است.

نحوه افزایش تعرفه برق

پس از این ابلاغ، وزیر نیرو با تاکید بر این‌که نحوه افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف در قبوض اردیبهشت‌ماه آن‌ها اعلام خواهد شد، گفت که این هشدار و اطلاع‌رسانی در سطح وسیعی صورت خواهد گرفت تا مشترکان با کنترل مصرف خواهد بتوانند شامل ۱۶ درصد افزایش تعرفه گروه مشترکان پرمصرف نشوند.

بر این اساس پیش‌آگهی‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها بر روی قبوض از اردیبهشت‌ماه اعمال می‌شود و تعرفه‌های جدید از خردادماه برای پرمصرف‌ها اعمال و احتمالاً در پایان خرداد اولین قبوض برای آن‌ها صادر می‌شود.

اما اردکانیان درباره تغییر تعرفه آب و برق مشترکان پرمصرف تاکید کرده که چه در زمان خشکسالی و چه در زمان وقوع سیلاب باید به سمت مصرف صحیح‌تر منابع زیست محیطی از جمله آب و برق حرکت کنیم و به جهت اینکه این امر در ابعاد مختلف و به نحو مناسبی انجام شود، الگوی مصرف را با توجه به شرایط اقلیمی در مناطق مختلف کشور تعیین و مبانی آن را اعلام کرده‌ایم.

تشویق خوش‌مصرف‌ها

بنابراین با تصمیم هیأت وزیران، به ازای هر کیلووات ساعت برق و یا هر مترمکعب استفاده کمتر از الگوی مصرف اعلام شده مبالغی به مشترکان کم مصرف ارائه و در قبوض آن‌ها پرداخت خواهد شد. اما در این بین، کسانی که میزان مصرفشان فراتر از الگوی مصرف باشد، تشویق خواهند شد که به گروه خوش مصرف‌ها بپیوندند که این عادت خوش مصرفی را توسعه داده و یارانه‌های آب و برق نیز به گروه‌های واجد شرایط داده شود. به همین منظور بر اساس تصمیم دولت، این روال جدید از فصل گرم سال شروع خواهد شد.

اما درباره افزایش تعرفه‌های برق گفته شده که قرار است برای کلیه پله‌های مصرفی، ۷ درصد تعرفه برق افزایش یابد، با مشخص شدن الگوی مصرف برای هر نقطه کشور، کسانی که بیش از الگو به مصرف برق بپردازند و به اصطلاح پرمصرف باشند، علاوه بر این ۷ درصد، ۱۶ درصد دیگر نیز در پله‌های بالای الگوی مصرف، شاهد افزایش تعرفه خواهند بود؛ از این رو افزایش تعرفه برای پرمصرف‌ها در مجموع ۲۳ درصد است.

این میزان افزایش تعرفه به گفته سخنگوی صنعت برق، هیچ تأثیری روی مؤلفه‌های اقتصادی کشور نخواهد گذاشت، چراکه در حال حاضر قیمت تمام شده تولید برق بدون احتساب هزینه سوخت، ۹۶ تومان در هر کیلوات ساعت است که بابت فروش برق به مردم، تنها ۶۶ تومان به طور متوسط دریافت می‌شود.

حقی‌فام از صدور پیش قبض‌هایی برای مشترکان پرمصرف سال ۹۷ خبر داد و گفته است که متوسط مصرف مشترکان برق از خرداد تا شهریور ۹۷ متوسط گیری شده و کسانی که پرمصرف هستند، بر اساس میانگین مصرف سال ۹۷ و تعرفه‌های جدید، پیش قبض‌هایی برای آن‌ها صادر می‌شود تا بدانند اگر مثل گذشته پرمصرف باشند، چه ارقامی را باید پرداخت کنند که پیش بینی می‌کنیم این روش در جهت تبدیل پرمصرف‌ها به خوش مصرف‌ها مؤثر باشد.

یک درصد مشترکان پرمصرف هستند

اما علاوه بر خوش مصرف‌ها و پرمصرف‌ها، یک درصد از مشترکان برق هستند که در زمره بسیار پرمصرف قرار می‌گیرند به طوری که بیش از دو برابر الگوی مصرف، به مصرف برق می‌پردازند که باید برای این دسته، فکری بازدارنده کرد.

نظام تعرفه‌ای برق نظام پلکانی است؛ در نتیجه تعرفه برق به میزان مصرف نرخ آن متفاوت خواهد بود، پس به طور مساوی برای تمام مشترکان تعرفه برق ۷ درصد افزایش یافته است، اما اگر مشترکان الگوی مصرف را رعایت نکنند، در همان بازه زمانی که به آن اشاره شد ۲۳ درصد به پله تعرفه برق آنان افزوده خواهد شد.

میزان الگوی مصرف هم اینگونه است که برای مشترکان عادی ماهانه ۳۰۰ کیلووات ساعت مصرف برق در ماه و الگوی مصرف برای ماه‌های گرم است و ۶۰۰ کیلووات ساعت برای دو ماه مصرف است، حال اگر مشترکی کمتر از این عدد مصرف کند، خوش‌مصرف و بالاتر از این عدد باشد، پرمصرف محسوب می‌شود.

یک درصد مشترکان برق ایران که از لحاظ تعدادی دو میلیون و ۹۰۰ هزار مشترک می‌شوند، ۹ درصد برق تولیدی را مصرف می‌کنند؛ از سوی دیگر، دریافت برق از مشترکین ۶۶ تومان است در حالی که قیمت تمام‌شده برق ۹۶ تومان است و اگر بحث سوخت در خصوص اختصاص یارانه به صنعت برق محاسبه شود، این عدد بیشتر خواهد شد. پس نظام تأمین برق باید اصلاح شود، به طوری که هر چقدر میزان مصرف برق پرمصرف‌ها کاهش یابد، می‌توان برق تأمین شده را به سمت مشترکان صنعتی سوق داد.

دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه از طریق نشانی اینترنتی http://bahaye_bargh.tavanir.org.ir/ امکان‌پذیر است.




منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین