|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۲۵۹۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
بعضاً به بنده معترضند که چرا پس از چهار سال فعالیت در سمت خود اقدام به صحبت در خصوص برخی مسائل می کنم که باید بگویم در این مدت در حال جمع آوری اطلاعات دقیق و مستندات بودم و هنوز هم از بسیاری از مسائل آگاهی ندارم. تازه پس از گذشت این مدت متوجه می شوم جریان شهرک های کلاک، باستی و ... چیست که البته هنوز باید اطلاعاتم افزایش پیدا کند.
حجت الاسلام سید سعید لواسانی مهرماه سال ۱۳۹۳ به عنوان امام جمعه لواسانات واقع در شهرستان شمیرانات استان تهران منصوب شد. وی گرچه از مدت ها قبل در فضای مجازی فعال است اما روزهای پایانی بهمن ماه سال گذشته توئیت هایش درباره مبارزه با فساد در شمیرانات خبرساز شد؛ وی ابتدا در توئیتی با اعلام اینکه خبرهای خوبی در حوزه مقابله با فساد و نیز ساخت و سازها در راه است ضمن تشکر از سربازان گمنام امام زمان اعلام کرد که برخورد با فساد به مرحله عمل وارد شد و لباس و جایگاه هم نمی شناسد. یکی دو روز پس از انتشار این توئیت خبرهای مربوط به بازداشت ۲ مسئول اوقاف در مجموعه شمیرانات نیز در برخی رسانه ها منتشر شد.

پرسشمان را با چرایی فعالیت وی در فضای مجازی شروع کردیم که ابتدا درباره نقش رسانه ها در دنیای کنونی و ضرورت استفاده مناسب از فضای مجازی صحبت کرد و گفت: فضای مجازی با وجود مجازی بودن تاثیرات بسیار جدی در زندگی افراد دارد، لذا ما نیز باید از این ظرفیت بهره مند شویم.

امام جمعه لواسانات با تاکید بر نقش رسانه ها در مقابله با فساد ضمن بیان اینکه پنهان کاری شرایط ایجاد فساد را فراهم می کند تاکید کرد: خبرگزاری ها نقش بسیار مهمی در ایجاد شفافیت دارند اما باید مراقبت داشته باشند که با انتشار برخی اخبار موجب تشویش اذهان عمومی نشوند.



لواسانی با بیان اینکه علایقم بیشتر به مباحث علمی، پژوهشی و فلسفی است و معتقدم کار بیشتر باید عمقی باشد تصریح کرد: شخصاً به کارهای رسانه ای علاقه ندارم و گاه ضرورت ایجاب می کند؛ قابل انکار هم نیست که اگر بخواهیم بسیاری از مشکلات خود را حل کنیم نیازمند رسانه های فوق العاده قوی هستیم.

وی با انتقاد از برخی رسانه ها و خبرنگاران ادامه داد: برخی خبرنگاران بی ملاحظه رفتار می کنند و باعث صحبت هایی می شنود که گفتن آنها ضرورتی ندارد و تبعاتی هم ممکن است همراه داشته باشد.

لواسانی تاکید کرد: البته بنده هر زمان احساس ضرورت کنم صحبت می کنم و عکس العمل نشان می دهم.

برخی حتی تهدید هم کردند

امام جمعه لواسان در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره برخی مسائل پیش آمده علیه خودش با اشاره به اینکه هجمه ها بعد از ورود به مسائل ساخت و سازها طبیعی است گفت: طبیعتاً آغاز برخی اقدامات و سخنرانی ها هجمه هایی را به همراه خواهد داشت لذا تاکنون بسیاری از افراد خیرخواهانه یا با تهدید نیز با بنده صحبت کرده اند.در این مسیر حتی با همکاران، دوستان و نزدیکانم هم مماشات نخواهم داشت،مصداق های آن نیز موجود است.

چرا تا حالا صحبت نکردم؟

وی در ادامه گفت و گو اظهارداشت: بعضاً به بنده معترضند که چرا پس از چهار سال فعالیت در سمت خود اقدام به صحبت در خصوص برخی مسائل می کنم که باید بگویم در این مدت در حال جمع آوری اطلاعات دقیق و مستندات بودم و هنوز هم از بسیاری از مسائل آگاهی ندارم. تازه پس از گذشت این مدت متوجه می شوم جریان شهرک های کلاک، باستی و ... چیست که البته هنوز باید اطلاعاتم افزایش پیدا کند.

خطیب جمعه لواسانات درباره شیوه اقدام در مبارزه با فساد نیز خاطرنشان کرد: بنده به عنوان امام جمعه وظیفه خود می دانم در صورت مواجهه با هر خطایی ابتدا به خود فرد تذکر دهم و در صورت حل نشدن به مراتب با مسئولان بالادستی مطرح کنم تا مشکلات داخل مجموعه نظام مرتفع شود.

در این بخش از مصاحبه امام جمعه لواسانات به موضوع برخی تخلفات در دوره شهردار دوره گذشته اشاره و تشریح کرد: ابتدا با خود ایشان، فرماندار، استاندار وقت و ... صحبت کردم که توجیه و بنده مساله را در سازمان بازرسی کل کشور مطرح و آنها نیز بررسی کردند که امروز شهردار سابق پرونده قضایی دارد؛ به نظرم کار درستی انجام دادم چراکه مشکل در درون نظام حل شد.

وی ادامه داد: رسانه ها نیز در گذشته به دلایل متفاوت که مشخص نیست علاقه ای به ورود به برخی از بحث ها و مسائل نداشتند؛ متقابلاً برخی مسئولان دولتی هم یا به دنبال توجیه بودند یا ضعف ها را قبول داشتند اما سکوت می کردند.

۴۰ سالگی انقلاب و مبارزه با فساد

امام جمعه لواسانات گفت: در ۴۰ سالگی انقلاب راجع به مسائل مهمی صحبت می کنیم که نشانگر بلوغ انقلاب اسلامی است؛ فضای مجازی نیز که به دست جوانانی مدیریت می شود که محافظه کاری ندارند و مطالب را صریح منتشر می کنند به این جریان رسانه ای جدید کمک می کند.

لواسانی ضمن تاکید بر اهمیت شفافیت و دور شدن از پنهان کاری اظهارداشت: اگر مسائل شفاف بیان شود گرفتاری های متعدد هر بحث پیدا و حق مردم، دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ادا می شود. دنیا به سمت شفافیت حرکت می کند؛ امروز فضای مجازی اجازه نمی دهد شفاف نباشیم؛ اگر شفافیت وجود نداشته باشد سریع با شایعه از پا در خواهیم آمد زیرا مردم به سمت رسانه های خارجی جذب می شوند، رسانه هایی که به هیچ اصلی اعتقاد ندارند و هدفشان مستعمره شدن مجدد ایران است.

شفافیت و فرآیندهای فسادانگیز

وی با بیان اینکه اختلافات داخلی کشور ما کوچک و جزیی است و در مقبولیت نظام مقدس جمهوری اسلامی وحدت داریم گفت: شفافیت نیازی است که دیر یا زود باید به صحن مجلس برود؛ برخی از مباحث نظیر فرآیندهای صدور مجوز ساخت، مالیات، ثبت و ... فسادانگیز هستند که باید مانند کشورهای دیگر راهکار مناسب آنها را پیدا کنیم که بسیاری از این راهکارها نیز شفافیت است. برای ایجاد دمکراسی و حضور مردم در صحنه نیازمند شفافیت هستیم.

لواسانی ضمن تاکید بر اهمیت مسئولیت اجتماعی گفت: نباید در مبارزه با ظلم و فساد در جامعه چشممان را ببندیم؛ نظام مقدس جمهوری اسلامی از نظر مبنایی و برنامه سالم است اما در اجرا با مشکلاتی مواجه شده است که باید آنها را اصلاح کنیم.

امام جمعه لواسانات ضمن بیان اینکه پنهان کاری شرایط ایجاد فساد را فراهم می کند اظهارداشت: خبرگزاری ها نقش بسیار مهمی در ایجاد شفافیت دارند و مراقبت داشته باشند با انتشار برخی از اخبار موجب تشویش اذهان عمومی نشوند. اخبار بد را نیز باید به طوری انعکاس داد که پیشرفت ها پنهان نشود چراکه مشکلات وجود دارند و هر کس با انجام کار تخصصی خود باید درصدد برطرف سازی آنها برآید.

عزم جدی علیه زمین و کوه خواری

وی همچنین اظهارداشت: با نگاه نشاط، انگیزه، امید به آینده و عاقبت اندیشی باید وارد عرصه انجام امور شد؛ مباحثی نظیر زمین خواری و کوه خواری آنقدرها هم پیچیده نیست و برای برطرف شدن تنها نیازمند عزم جدی است. فساد هیچگاه از بین نمی رود اما می توان آن را به حداقل رساند؛ باید تلاش کنیم فساد به بدنه دولت، دیگر نهادها و نیز کارمندان مرتبط نشود و سریع نمایان شود.سهل انگاری در کار شایسته نیست؛ با برنامه ریزی و عاقبت اندیشی می توان بروز فساد را مهار کرد، تاکنون نیز سکوت بسیاری از افراد منجر به پدیدار شدن فسادهای متعدد در جامعه شده است. بسیاری از افراد از ساده اندیشی و بی تدبیری درگیر فساد می شوند اما برخی دیگر انسان های فاسدی هستند که باید شناسایی و برخورد شدیدی با آنها شود.

ویلاسازی ها را پیگیری کنید

امام جمعه لواسان در بخش های پایانی این مصاحبه نیز با اشاره به ویلاسازی های شهرک کلاک در این شهر تشریح کرد: در راستای جمع بندی گزارش جامع در این باره شایسته است از افرادی که اسمشان در این پرونده شنیده می شود، محلی های قدیمی، شهرداری و ... تحقیق کرد تا به تمام سوالات احتمالی پاسخ داده شود. خبرنگاران با این اقدام به دولت و قوای دیگر کمک می کنند تا اگر قانون نقصی داشته باشد درصدد اصلاح آن برآیند. همه باید یکسان به قانون کشور احترام بگذارند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین