|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۲۵۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
برای دوره ای حدودا هشت ساله کی روش پرتغالی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود؛ مربی ای که از همان نخستین روزهای ورود در سال 1390 تا استعفای پر حرف و حدیثش پس از شکست در مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا که پارسال رقم خورد، آماج انتقادات زیادی بود.
  فدراسیون فوتبال به رغم گذشت چند ماه از رفتن «کارلوس کی روش» هنوز گزینه ای را برای سرمربی گری تیم ملی بزرگسالان معرفی نکرده است. با این حال، نام های متعددی برای سکانداری تیم ملی مطرح شده که آخرین آن ها مهاجم سابق و مربی نام آشنای آلمانی است.

 برای دوره ای حدودا هشت ساله کی روش پرتغالی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود؛ مربی ای که از همان نخستین روزهای ورود در سال 1390 تا استعفای پر حرف و حدیثش پس از شکست در مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا که پارسال رقم خورد، آماج انتقادات زیادی بود.

کی روش در این سال ها طرفدارانی پر و پا قرص هم داشت؛ موافقانی که از کلاس کاری و مدیریتی او سخن گفته و تمامی هزینه های وی را سرمایه گذاری برای پیشرفت فوتبال ایران به سمت یک فوتبال حرفه ای می دانستند. مخالفانش اما جدای از نقد رفتاری، پول های خرج شده برای وی را چونان سرمایه هایی برباد رفته می دیدند.

به رغم تمامی این حرف و حدیث ها اکنون چند ماه از رفتن کی روش می گذرد اما تیم ملی فوتبال ایران همچنان بدون سرمربی و در وضعیتی بلاتکلیفی قرار دارد.

از همان روز استعفای کی روش، اظهارنظرها و شایعاتی زیادی در مورد گزینه احتمالی سرمربیگری تیم ملی فوتبال مطرح می شد؛ اسامی بزرگی که هر از چندگاهی بحث مذاکره با آنان مطرح و به سرعت تمام می شد. در میان جدیدترین گزینه ها نام «یورگن کلینزمن» به چشم می خورد؛ مهاجم و سرمربی سابق تیم ملی فوتبال آلمان. کلینزمن از سال 2011 ساکن آمریکا است و در آن کشور مربی گری می کند.

اکنون باید در انتظار تعیین سرمربی تیم ملی فوتبال و این که آیا واقعا کلینزمن تصمیم دارد از تیم ملی ایالات متحده جدا شده و به ایران بیاید، بنشینیم و ببینیم که این بار این داستان جدی است یا این اسم هم در کنار اسامی بزرگی که در این مدت مطرح و به سرعت فراموش شدند، قرار می گیرد؟

** شرایطی که فوتبال قربانی آن است

«داوود فنایی» (متولد 1354) بازیکن سابق تیم پرسپولیس و مربی کنونی دروازبانان تیم «پدیده» مشهد در همین زمینه در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا بیان داشت: بعد از این هشت سالی که آقای کی روش بودند باید ببینیم دیدگاه فدراسیون، هدف و چشم اندازش چیست و می خواهند به کجا برسند و چه اتفاقاتی می خواهد بیافتد. نمی دانم سیاست فدراسیون چه چیزی است و می خواهند چه کار کنند اما باید پای صحبت های رئیس فدراسیون و اصحاب رسانه بنشینیم تا ببینیم در این هشت سال آقای کی روش چه دستاوردهایی داشته اند و چه اتفاقاتی افتاده است.

وی افزود: با امکانات و شرایط فعلی که داریم، ضعف هایی در یک سری امکانات سخت افزاری و هم بحث های فکری و مدیریتی وجود دارد. در بحث سخت افزاری مثلا مشکلات زمین است که متاسفانه در باشگاهایمان هم همین روال برقرار است و در تیم ملی هم اگر دقت کرده باشید در هشت سال گذشته، با این همه فشاری که کی روش آورد، فقط یک زمین کمپ را توانستند با استاندارد بین المللی همراه کنند. در صورتی که همه مربیان، فرقی نمی کند چه باشگاهی و چه تیم ملی، باید از چنین امکاناتی برخوردار باشند.

«اکثر باشگاه های ما امروز مساله مالی دارند و من شنیده ام که آقای کی روش شکایت کرده است و همه این مسائل شرایط را بدتر می کنند.»

فنایی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط موجود، انتخاب مربی خارجی را محتمل می داند یا مربی داخلی، گفت: به نظرم در این برهه نمی شود بگوییم مربی داخلی بهتر است یا خارجی. اگر مربی خارجی بخواهیم قطعا باید هزینه سنگینی را فدراسیون فوتبال برایش در نظر بگیرد و دلار خرج کند. از جهت دیگر مربی داخلی هم هرکس که بیاید من فکر می کنم که خیلی به مشکل برخورد کند چرا که خیلی از مسائل حل شده نیست.

«واقعا باید بزرگترها و صاحبنظران بنشینند و یک تصمیم درست برای تیم ملی بگیرند. امروز در دنیا دارند در سطح فیفا دی بازی می کنند، در صورتی که تیم ملی ما و بی کس و کار شده است و روسای فدراسیون هم دائم مصاحبه می کنند که مربی تیم ملی فوتبال به زودی اعلام می شود. فکر می کنم که در نهایت از این روند، فوتبال ضربه می خورد و امیدوارم بتوانند با خرد جمعی تصمیمی درست بگیرند.»

** قیاس مربی وطنی و خارجی

دروازبان سابق تیم فوتبال پرسپولیس که پنج بازی ملی هم در کارنامه دارد، در خصوص شرایط انتخاب بهینه سرمربی خاطر نشان کرد: شما وقتی بخواهید مربی خوبی بیاورید که به لحاظ فنی قوی باشد، قطعا قیمتی که باید پرداخت کنید هم بسیار بالا است. در سطح ملی باید مربی ای را بگذارید که هم کاریزمای زیادی داشته باشد و هم به لحاظ تجربه خیلی قوی باشد و بتواند چیدمان قدرتمندی برقرار کند و از بازیکنان شناخت خوبی داشته باشد.

«مربی تیم ملی باید کسی باشد که از نظر دانش فنی و از همه بُعد مطلوب باشد. الان ببینید کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس بهترین مربیان را استخدام می کنند و بحث مربیان کاربلد در آنجا خیلی مطرح است و اینها متاسفانه در کشور ما هیچ وقت رعایت نمی شود.»

وی افزود: مربی ایرانی از نظر من هیچ کم و کسری نسبت به مربی خارجی ندارد. دغدغه مربی ایرانی هم مانند مربی خارجی، زمین و پول و امکانات است. در صورتی که متاسفانه ما مربی خارجی را بیشتر شایسته می دانیم. وقتی مربی خارجی از خارج می آید و مثلا می گوید زمین ایراد دارد همه می گویند درست می گوید در صورتی که مربی ایرانی هم همه این چیزها را می فهمد.

**چرا تاکنون سرمربی انتخاب نشده است؟

مربی دروازبانان تیم پدیده در پاسخ به این پرسش که آیا با آمدن مربی جدید باید شاکله و ساختار تیم ملی را به هم ریخت، گفت: آقای کی روش ساختاری برای تیم ما ایجاد نکرده و اصلا کار خاصی نکرده است. ما فقط دوبار به جام جهانی رفته ایم و هیچ دستاوردی در جام ملت ها نداشته ایم جز این که بخواهیم از گروهمان به جام جهانی صعود کنیم. درست است که عملکرد نسبتا خوبی داشته ایم اما با مربیان دیگر هم این نتایج به دست آمده است. ما با مربی ایرانی هم در جام جهانی برده ایم. وقتی برای کی روش آن همه هزینه کردیم، بایستی دستاوردهای بهتری می داشتیم که نداشتیم. به نظرم در این برهه مربی ایرانی و خارجی توفیری ندارد و مربی ایرانی هیچ کم و کسری نسبت به مربی خارجی ندارد.

فنایی در خاتمه بیان داشت: ما مقدماتی جام جهانی را پیش رو داریم و باید هرچه زودتر اتفاقی در فدراسیون در مورد وضعیت و انتخاب مربی تیم ملی بیافتد. من نمی دانم فدراسیون الان معطل چه چیزی است و آیا منتظرند که لیگ تمام شود بعد مربی را انتخاب کنند؟ مثلا الان از یورگن کلینزمن نام برده اند یا گزینه هایی دیگر را و من نمی توانم پیش بینی کنم که چه اتفاق خواهد افتاد و باید منتظر ماند و دید. اما دلیل این معطل کردن به نظرم سوء مدیریت و عدم هماهنگی در فدراسیون است و احساس می کنم که بعد از کی روش مانده اند که چه کسی را جای او بگذارند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین