|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۲۵۹۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
باید رهبران سعودی ولید ابوالخیر را به خاطر پایبندی به دفاع از حقوق شهروندان کشور خود بستایند. هر روزی که ابوالخیر در پشت میله‌های زندان سپری می‌کند یادآور این مساله است که طرح اصلاح محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بی‌معنا است.
 سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواهان آزادی هرچه‌سریعتر ولید ابوالخیر، وکیل مدافع عربستانی شد.

 به نقل از الجزیره، سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز (دوشنبه) خواستار آزادی هرچه‌سریع‌تر ولید ابوالخیر از سوی مقامات سعودی شد. این وکیل مدافع در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

دادگاه امور تروریستی عربستان در ژوئیه ۲۰۱۴ ولید ابو الخیر را در پی انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود  به ۱۵ سال حبس محکوم کرد.

دادگاه عربستان وی را علاوه بر حکم ۱۵ سال حبس، به ممنوع الخروج بودن از کشور به همین مدت و پرداخت جریمه‌ای به ارزش ۲۰۰ هزار ریال ( ۵۳ هزار دلار) محکوم کرد. ابوالخیر در حال حاضر در زندان "ذهبان" در شمال جده در بازداشت به سر می‌برد.

در همین راستا، مایکل بیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه در دیده‌بان حقوق بشر تصریح کرد: ساکت کردن مخالفان مسالمت‌جو از طریق صدور احکام شرم‌آور نشانگر عدم پایبندی دولت سعودی به اصلاحات سیاسی و مدنی جدی است.

بیج در ادامه افزود: هرگونه اصلاحات جدی صرف نظر از نحوه ارائه آن توسط تبلیغ کنندگان روابط عمومی که از سوی عربستان حمایت مالی می‌شوند، نمی‌تواند ۱۵ سال حبس حقوق‌دانان را توجیه کند، آن هم فقط به این خاطر که آن‌ها از شجاعت در طرح انتقادها برخوردار بودند.

دادگاه سعودی ولید ابوالخیر را به شش اتهام محکوم کرده است که از جمله آن‌ها: تلاش برای سلب اختیارات قانونی، برهم زدن نظم عمومی، فریب دادن افکار عمومی علیه دولت سعودی و مسئولان آن، انتقاد از دستگاه قضایی و اهانت به آن، بدنام کردن کشور در خارج به کمک سازمان‌های حقوقی بین‌المللی، گفتن سخنانی که منجر به بدجلوه دادن دولت و تنفر از آن می‌شود، تاسیس سازمانی بدون مجوز و در تعارض با نظام مبارزه با جرایم اطلاعاتی.

این سازمان اعلام کرد که مخالفان سعودی تنها به دلیل فعالیت‌های حقوقی‌شان احکام ظالمانه در حقشان صادر شده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: باید فورا فعالان حقوقی از جمله لُجین الهذلول، نوف عبد العزیز، میاء الزهرانی، هتون الفاسی، سمر بدوی، نسیمة السادة، عبد العزیز الشبیلی، محمد القحطانی، عبد الله الحامد، فاضل المناسف، عبد الکریم الخضر، فوزان الحربی، رائف بدوی، صالح العشوان، عبد الرحمان الحامد، زهیر کتبی، علاء برنجی، نذیر الماجد، عیسی النخیفی، عصام کوشک، محمد العتیبی، عبد الله العطوی وفهد الفهد آزاد شوند.

بیج گفت: باید رهبران سعودی ولید ابوالخیر را به خاطر پایبندی به دفاع از حقوق شهروندان کشور خود بستایند. هر روزی که ابوالخیر در پشت میله‌های زندان سپری می‌کند یادآور این مساله است که طرح اصلاح محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بی‌معنا است.

ابوالخیر  مؤسس و رئیس سازمان دیدبان حقوق بشر در عربستان سعودی است. وی در سال ۲۰۱۲ میلادی جایزه اولاف پالمه را در بزرگداشت مبارزات پر قدرت، فداکارانه و پایدار در ترویج احترام به حقوق بشر و نیز حقوق مدنی زنان و مردان در عربستان سعودی از آن خود کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین