|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۳
کد خبر: ۲۵۹۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
«همان‌گونه که آگاهید بارش‌های شدید به رخداد سیل های ویرانگر در بخش‌های بزرگی از کشور انجامید. گرچه بخش بزرگی از آب این سیلاب‌ها می‌توانست نقش بسیار بزرگی در افزایش سطح آب زیرزمینی کشور داشته باشد، شوربختانه آن‌گونه که بایسته بود، نشد. سیلاب شهرها و آبادی‌های ما را ویران ساخت و هنر بزرگ ما در شرایط کنونی آن است که تا آن‌جا که بتوانیم، آب سیلاب‌ها را به درون دریا روانش دهیم».
 «همان‌گونه که آگاهید بارش‌های شدید به رخداد سیل های ویرانگر در بخش‌های بزرگی از کشور انجامید. گرچه بخش بزرگی از آب این سیلاب‌ها می‌توانست نقش بسیار بزرگی در افزایش سطح آب زیرزمینی کشور داشته باشد، شوربختانه آن‌گونه که بایسته بود، نشد. سیلاب شهرها و آبادی‌های ما را ویران ساخت و هنر بزرگ ما در شرایط کنونی آن است که تا آن‌جا که بتوانیم، آب سیلاب‌ها را به درون دریا روانش دهیم».

از آن‌جا که در روزهای آینده برای بیشتر بخشهای ایران بارش‌های شدید پیش‌بینی شده است و زمین در بسیاری از استان‌ها خیس است، احتمال روان‌شدن آب و رخداد سیلاب فراوان است. از همگان درخواست دارم تا به نکات زیر توجه فرموده تا با همکاری یکدیگر نگذاریم سیل خانه و آشیانه خود و همسایگانمان را ویران سازد.

1- ناودان‌ها در خانه‌ها را به درون باغچه‌ها روانه کنید تا آب درون باغچه نفوذ یابد. در پهنه‌های شهری نفوذدادن آب ناودان‌ها نقش بزرگی در کاهش سیلاب و افزایش آب زیرزمینی دارد.

2- اگر لبه باغچه خانه شما از کف خانه بالاتر است، یا با لوله‌های پلیکا یا با شکاف‌دادن لبه باغچه، کاری کنید که آب ناودان‌ها به درون باغچه‌ها برود.

3- اگر باغچه شما به اندازه کافی گود نیست و آب را نگهداری نمی‌کند، مقداری از خاک درون آن را بردارید تا آب بیشتری در آن گردآوری شده و نفوذ پیدا کند.

4- با روش‌های سنجیده و ابتکاری تا می‌شود نگذارید آبی از خانه شما بیرون رود. خودتان ابتکار عمل را به‌دست گیرید.

5- از شهرداری‌ها درخواست می‌شود که در همین دو سه روز مانده به بارش‌های پیش‌بینی شده، کمک کنند تا با همکاری مردم، آب ناودان‌های بیرون از منزل و پیاده‌روها به درون باغچه پیاده‌روها روانش یابد. اگر گودال‌هایی را در بخش‌های گوناگون شهر هست، شهرداران برای روانش مدیریت شده آب به درون آن‌ها برنامه‌ریزی نمایند.

6- از مردم شهرهای کوچک و کشاورزان درخواست می‌شود تا از هم‌اکنون برای هدایت سیل اندیشه کنند. کاری کنند که آب سیل در باغ‌ها و مزارع فرو رود و مازاد آن به آسانی از باغ و مزرعه آن‌ها بیرون رود. نگذاریم آب در پشت دیوارها انبار شود و با خراب‌کردن آن ویرانگری را آغاز کند. اگر خودمان کمی از دیوار را سوراخ کنیم یا پل‌ها را بازتر کنیم، بهتر از آن است که سیل همه دیوار را ویران سازد.

7- از سازمان کشاورزی استان و شهرستان‌ها درخواست دارم تا از کارشناسان بخواهند از هم‌اکنون باغ‌ها و مزارع را سرکشی نمایند تا با همکاری کشاورزان گذرگاه‌های سیل را باز کنند.

8- از مدیریت‌های سازمان منابع طبیعی درخواست دارم تا دستور فرمایند یک‌بار دیگر راه گذر سیلاب‌ها به درون گوراب‌ها بازرسی گردد.

9- از شهرداری‌ها، دهداری‌ها، شوراهای اسلامی و سازمانهای مردم‌نهاد درخواست دارم تا در این چند روز با سرکشی پیوسته و بسیج نیروهای مردمی بر استوار ساختن سیل‌بندها اقدام فرمایند.

10- از شهرداری‌ها درخواست دارم تا در آینده، هنگام ساخت پیاده‌روها روانش آب ناودان‌ها به درون باغچه‌ها را بخشی از مهندسی شهری نماید.

11- از صداوسیمای جمهوری اسلامی درخواست می‌شود که با روش‌های مناسب و استفاده از کارشناسان، مردم را به اجرای روش‌های نفوذ آب در خاک تشویق نماید.

12- مدیریت‌های شرکت آب منطقه‌ای برای رهاسازی و مدیریت آب سدها از کارشناسان خودشان و دانشگاهیان بهره بیشتری ببرند. تشکیل چندین کمیته فنی در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد. خطوط انتقال آب دوباره کنترل شوند و ضعف‌های احتمالی برطرف گردد.

13- خواهشمند است مدیریت شرکت‌های محترم آبفا کوشش نمایند با بستن سدهای خاکی از نفوذ آب به درون ایستگاه‌های پمپاژ شهرها و روستاها جلوگیری شود.

14- شرکت‌های آبفا تا پیش از بارش، یک‌بار دیگر از بازبودن لوله‌های فاضلاب اطمینان به دست آورند. کنترل و بازرسی سراسر لوله‌ها بسیار کارساز است.

15- از مدیریت‌های شرکت برق منطقه‌ای درخواست می‌شود دستور فرمایند کارشناسان آن‌ها پایداری ایستگاه‌های انتقال و توزیع برق در برابر سیلاب را یک‌بار دیگر بررسی و نسبت به مقاوم‌سازی آن‌ها اقدام فرمایند.

16- از همه مدیران درخواست می‌شود که از کارشناسان بخواهند وضعیت پایداری تاسیسات در برابر سیلاب به آن‌ها گزارش شود.

17- از شما خواننده گرامی درخواست می‌شود اگر این نوشته را سودمند یافتید پخش آن در فضای رسانه‌ای را فراموش نفرمایید. شاید بتوانیم کودکی، جوانی، پدری، مادری، کهنسالی را از پیامدهای اندوه‌بار سیل رهایی بخشیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین