|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۲۵۵۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
"سوریا جوآنگرونگروآنگکیت"، یکی از رهبران این حزب در جمع هزاران تن از حامیان در جنوب بانکوک گفت: در طول این مدت که پرایوت چان اوچا رهبری تایلند را برعهده داشته، کشور در صلح بوده و او برای مردم تلاش کرده است.
"زمانیکه مردم تایلند ۲۴ مارس ۲۰۱۹ در نخستین انتخابات خود از زمان کودتا پای صندوق‌های رأی می‌روند، دست کم سه حزب به صورت آزادانه و برای حفظ ارتش در قدرت از طریق دموکراسی کمپین به راه می‌اندازند."

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌آورد: «در راهپیمایی اخیر حزب حامی ارتش تایلند موسوم به "پالانگ پراچارات"، یکی از سخنران‌ها به مساله پرایوت چان او چا، رهبر خونتا اشاره کرد که زمانیکه در سال ۲۰۱۴ رئیس ارتش تایلند بود، موفق شد قدرت را از دولت منتخب بگیرد؛ این دومین کودتا در یک دهه گذشته در تایلند بود.

"سوریا جوآنگرونگروآنگکیت"، یکی از رهبران این حزب در جمع هزاران تن از حامیان در جنوب بانکوک گفت: در طول این مدت که پرایوت چان اوچا رهبری تایلند را برعهده داشته، کشور در صلح بوده و او برای مردم تلاش کرده است.

وی گفت: این شکل از دیکتاتوری که به نفع مردم است، آیا شما همگی او را می‌خواهید؟ آیا می‌خواهید در قدرت بماند؟

این صحبت‌ها با اشتیاق و تأیید حضار همراه بود.

پس از دو کودتا و چندین سال حکومت ارتشی‌ها بر تایلند، شاید برخلاف روال معمول به نظر برسد که یک بخش اعظمی از رأی دهندگان تایلندی می‌خواهند حکومت نظامی را با یک مهر تأیید دموکراتیک که نوعی دموکراسی هیبریدی و نظامی است، قوت بخشند.

اما احزاب حامی ارتش براساس قوانین جدید انتخاباتی تدوین شده توسط خونتا یک مزیت غریزی دارند.

آنها همچنین با ارائه درخواست‌های قدرتمند کمپین ارزش‌های سنتی وفاداری تایلندی به سلطنت را تحریک کرده و به جای درگیری به دنبال هارمونی و هماهنگی هستند.

سیاست‌های تایلند در ۱۵ سال گذشته چیزی جز هماهنگی نداشته به طوریکه هم موافقان و هم مخالفان تاکسین شیناواترا، نخست وزیر برکنار شده این کشور به خیابان‌ها ریخته و چندین بار دولت و تجارت را فلج کرده است.

قطبی شدگی بین حامیان تاکسین که پیراهن قرمزهای اکثراً روستایی هستند و پیراهن زردهای اکثراً شهری که حامی تشکیلات نظامی وفادارند، به تظاهرات خشن، مداخله قضائی برای سرنگونی دولت‌ها و دو کودتا منجر شده است.

تاکسین خودش پس از سرنگونی در پی کودتای ۲۰۰۶ و به اتهام فساد در تبعیدی خودخواسته به سر می‌برد. احزاب وفادار به سیاست‌های پوپولیستی او در انتخابات پیروز شده‌اند.

انتخابات آتی بیانگر نخستین زمانی است که احزاب مخالف تاکسین کاملاً به صورت مستقیم برای یک دولت مرتبط با ارتش کمپین به راه انداخته‌اند.

تیتینان پونگسودهیراک، تحلیلگر سیاسی در دانشگاه چولانگکورن می‌گوید: این انتخابات یک رفراندوم برای دولت نظامی و کودتای نظامی برای چهار سال و نیم دیگر است.

ملت، بودائیسم، پادشاه

پرایوت به عنوان رهبر خونتا به صورت رسمی برای حزب پالانگ پراچارات مبارزات انتخاباتی به راه نینداخته اما اشاراتی به ماندن در این سمت داشته است.

پرایوت به حامیانش در شمال شرق تایلند و حین بازدید از یک ایستگاه قطار جدید گفت: آیا می‌توانم عشق و اتحاد را بازگردانم؟ آیا می‌شود درگیری‌های بیشتری وجود نداشته باشد؟ به من و کشور قول بدهید. من کشور را به سمت جلو پیش می‌برم.

او همچنین این سوال را مطرح کرد: چه کسی هنوز هم با من است؟ و با حامیانش سلفی گرفت.

پالانگ پراچارات که سال گذشته میلادی شکل گرفت، از ناسیونالیسم استفاده کرده که بر سه محور ملت، بودائیم و سلطنت استوار است و وسیله‌ای برای ترقی پرایوت و همچنین مخدوش کردن وجهه مخالفانش استفاده می‌شود.

برخی از راهپیمایی‌های انتخاباتی از سوی حزب اخیراً با سرود ملی و همچنین سرود پادشاه "ماها واجیرالونگکن" آغاز شده‌اند که اخیراً رسماً تاجگذاری کرده است.

سلطنت مطلقه در تایلند به سال ۱۹۳۲ پایان یافت اما احترام به پادشاه همچنان ریشه عمیقی در این کشور دارد و ارتش خود را محافظ سلطنت می‌داند.

حزب پالانگ پراچارات متشکل از وزرای سابق کابینه دولت نظامی و همچنین سیاستمداران کهنه کار از احزاب دیگر است. استدلال این حزب این است که می‌تواند فصل مربوط به عصر تاکسین را ببندد و ملت را از درگیری خلاص کند.

این حزب که به دنبال حفظ پرایوت در قدرت است، یک دیدگاه دیگر به رأی دهندگان مخالف تاکسین داده که قبلاً از حزب حامی تشکیلات موسوم به "دموکرات" حمایت می‌کردند.

دیکتاتوری پارلمانی

تایلندی‌های محافظه کار که در صفوف معترضان پیراهن زردها هستند، از شیوه و روش تقابلی و آنچه که سیاست‌های بی بند و بار تاکسین می‌دانند، هراس دارند؛ تاکسین آنها را به خرید پیروزی‌های انتخاباتی با بذل و بخشش متهم کرده است.

"سوپورن آتهاوونگ" ۵۴ ساله و از فعالان سابق حامی تاکسین که اکنون نامزد کرسی حزب پالانگ پراچارات در استانی واقع در شمال شرق تایلند است، می‌گوید: پیش از کودتا، مشکلات عدیده‌ای در پارلمان و همچنین تعداد زیادی اعتراضات داشتیم. آنها این را دموکراسی می‌خواندند اما در واقع، این یک دیکتاتوری پارلمانی بود.

احزاب حامی ارتش تایلند با مطرح کردن اثر بخشی و ارزش فرهنگی دموکراسی به بازگشت به شیوه قدیمی دولت "مرد قدرت" در منطقه‌ای اشاره کردند که خودکامگی و استبداد جدیدی را شاهد بوده و توسط رودریگو دورترته، رئیس جمهوری فیلیپین و هون سن، نخست وزیر کامبوج ایجاد شده است.

پرایوت می‌تواند روی حمایت دست کم دو حزب دیگر که به تازگی تأسیس شده‌اند – حزب اصلاح مردم و حزب ائتلاف اقدام برای تایلند – حساب کند.

شاید مهمتر از همه، او منتظر منفعت بردن از قوانین انتخاباتی است که به خونتا اجازه می‌دهد تا تمامی ۲۵۰ کرسی سنا را منصوب کند که به او فرصت خوبی در رقابت برای انتخاب ۳۷۶ کرسی در پارلمان – ۵۰ درصد کرسی‌های دو مجلس به علاوه یک - را می‌دهد که برای انتخاب نخست وزیر به آن نیاز دارد.

اما احزاب حامی ارتش به هیچ وجه پیروزی در انتخابات را تضمین نمی‌کنند.

حزب اصلی حامی تاکسین موسوم به "فو تای" که در ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ از قدرت برکنار شد، همچنان حمایت قاطعی دارد.

"سودارات کیورافان"، کاندیدای اصلی نخست وزیری این حزب گفته که حزبش با وجود تسلط ارتش بر روند انتخابات به رقابت می‌پردازد چون فکر می‌کند که می‌تواند کرسی‌های کافی را برای تشکیل یک ائتلاف با سایر احزابی که به دنبال پایان دادن به حکومت ارتش هستند، به دست بیاورد.

او گفته است: احزاب جدید بیشماری وجود دارند. اما در نهایت، تنها دو انتخاب وجود دارد که یکی تمدید حکومت پرایوت و دیگری انتخاب احزاب دیگر است که می‌خواهند به دیکتاتوری پایان دهند.»



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین