|
|
امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۵
کد خبر: ۲۵۳۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۹
در عین حال منتقدان می‌گویند که محیط زیست هنوکو شامل چند گونه دریایی از قبیل فیل دریایی و صخره‌های مرجانی به دلیل ساخت این پایگاه هوایی در معرض خطر قرار می‌گیرند.
نخست‌وزیر ژاپن گفت، به رغم آن که از نتیجه همه‌پرسی درباره جابه‌جایی پایگاه آمریکایی در اوکیناوا اطلاع دارد، طرح جابه‌جایی این پایگاه دیگر قابل تعویق نیست.

به گزارش ایسنا، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن اظهار کرد: من نتایج رفراندوم را با جدیت ملاحظه کرده‌ام و هر کاری خواهم کرد تا از بار اوکیناوا بکاهم.

نخست‌وزیر ژاپن ادامه داد بیش از ۲۰ سال است که آمریکا و کشورش توافقی را درباره جابجایی این پایگاه امضا کرده‌اند که هنوز عملی نشده است.

آبه در ادامه تاکید کرد: ما دیگر نمی‌توانیم جابه‌جایی این پایگاه را به عقب بیندازیم.

۷۲ درصد از ساکنان اوکیناوا در ژاپن در رفراندومی غیرالزام آور به جابجایی پایگاه هوایی آمریکایی رأی منفی دادند و آن را رد کردند اما دولت توکیو گفته که نظرش را در این باره تغییر نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رأی منفی مردم اوکیناوا به این مساله، فشاری مضاعف بر دولت ملی ژاپن برای تغییر موضعش است که می‌خواهد پایگاه نظامی آمریکا را جابجا کند.

نتایج همه‌پرسی روز یک‌شنبه نشان می‌دهد که ۷۲ درصد از مردم این منطقه مخالف برنامه ساخت پایگاه هوایی جدید آمریکا در منطقه دفن زباله در "هنوکو" هستند .با این حال دولت ژاپن گفته که با وجود این مخالفت مردمی، به برنامه خود ادامه می‌دهد.

این همه‌پرسی به صورت قانونی الزام آور نیست اما تأکیدی بر تمایلات مردم این منطقه درباره برنامه جابجایی این پایگاه هوایی آمریکایی محسوب می‌شود.

منطقه هنوکو جایگزین منطقه فوتنما در جزیره اوکیناوا می‌شود که جمعیت زیادی دارد و مدت‌هاست که مردم این منطقه بابت سر و صداهای ایجاد شده ناشی از برخاستن و فرود آمدن هواپیماهای نظامی آمریکایی و خطرات آن شکایت می‌کنند.

ارتش آمریکا ضمن امتناع از اظهارنظر درباره این همه‌پرسی اعلام کرد که توافق هنوکو برای امنیت منطقه‌ای ضرورت دارد.

در عین حال منتقدان می‌گویند که محیط زیست هنوکو شامل چند گونه دریایی از قبیل فیل دریایی و صخره‌های مرجانی به دلیل ساخت این پایگاه هوایی در معرض خطر قرار می‌گیرند.

بسیاری از مردم در اوکیناوا می‌خواهند فوتنما بسته شود اما بر این باور هم هستند که مابقی ژاپن باید در میزبانی نیروهای آمریکایی سهیم باشند.

دنی تاماکی، فرماندار اوکیناوا که این همه‌پرسی را به راه انداخته، گفت: نتایج باید مورد احترام قرار گیرند. این همه‌پرسی معنای مهمی دارد.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین