|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۲۵۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
گزارش های اولیه برای صادارت نفت ایران نشان می دهد که ایران با همین حجم نفت در ماه فوریه (بهمن) نیز به مشتری های ماه قبل، نفت صادر خواهد کرد.
پایگاه خبر اقتصادی 'اینوستینگ' استرالیا روز پنجشنبه گزارش داد که صادارت نفت ایران در ژانویه 2019 (دی و بهمن ) با رسیدن به یک میلیون 470 هزار بشکه در روز، به ثبات رسیده است.

این گزارش به نقل از موسسه بین المللی ردیاب نفتکش ها و تازه ترین داده های صنعتی اعلام کرد که چین با بیش از 350 هزار بشکه در روز بیشترین وارادات نفت ایران داشته که این رقم 68 هزار بشکه در روز بیش از حدی است که معافیت های بعد از اعمال تحریم اقتصادی آمریکا برای این کشور تعیین کرده بود.

این گزارش مدعی شده است که تاکنون اطلاعات برخی از محموله های نفتی از مبداء بنادر ایران برای تعیین مقصد نهایی آنها تا بنادر چین، کاملا درست نبوده اند.

براساس این گزارش، هیچ یک از کشورهای اروپایی در این مدت از ایران نفت وارد نکرده اند با وجود اینکه کشورهایی چون ایتالیا و یونان جزو کشورهایی بودند که دولت آمریکا آنها را از میزان قابل توجهی از معافیت برای خرید نفتی از ایران بهره مند کرده بود.

گزارش های اولیه برای صادارت نفت ایران نشان می دهد که ایران با همین حجم نفت در ماه فوریه (بهمن) نیز به مشتری های ماه قبل، نفت صادر خواهد کرد.

براساس این گزارش، طبق پیش بینی برخی تحلیلگران و تجار بزرگ نفتی، با افزایش نسبی صادارت نفت ایران تا یک میلیون و 500 بشکه در روز، بعید نیست آمریکا یا به همین حجم صادرات ایران رضایت دهد و یا از برخی از این کشورهای دارای معافیت بخواهد از سهمیه واردات نفت خود از ایران خود بکاهند.

به گزارش ایرنا، این درحالی است که خبرگزاری رویترز دیروز به نقل از داده های انرژی و کشتی رانی مشابه اعلام کرده بود با وجود تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، صادرات نفت خام ایران در ماه جاری میلادی (فوریه) با رسیدن به میانگین 25/ 1 میلیون بشکه در روز بیش از سطح انتظارات و پیش‌بینی‌ها بوده است.

این خبرگزاری حتی هفته گذشته با استناد به آمار رسمی گمرک ایران از روند رو به رشد صادرات میعانات گازی کشور در نیمه نخست بهمن خبر داد و این افزایش را نشانه‌ای از رشد صادرات نفت خام تهران عنوان کرده بود.

در گزارش رویترز با عنوان 'سیگنال مثبت از صادرات میعانات' همچنین با اشاره به بازگشت کره‌جنوبی و ژاپن به صف خریداران نفت خام ایران، پیش‌بینی شده بود که در ماه جاری میلادی روند صادرات نفت خام کشور نسبت به ژانویه با بهبود همراه خواهد بود.

این در حالی است که با انتشار گزارش روز سه شنبه رویترز بر اساس داده‌های شرکت 'ریفینیتیو ایکون-Refinitiv Eikon' (بازوی تحقیقاتی تامسون رویترز) و اظهارات یک منبع آگاه در یک شرکت رصدکننده روند صادرات نفت خام ایران، مشخص شده بود که این داده های جدید بر پیش‌بینی‌های بدبینانه از صادرات نفت ایران که انتظار داشتند سطح آن زیر یک میلیون بشکه در روز باقی بماند، خط بطلان کشیدند.

با توجه به در دسترس نبودن آمار رسمی از میزان صادرات نفت خام ایران و همچنین مبهم بودن شرایط معافیت‌های نفتی که به خریداران نفت خام ایران اعطا شده است، پیش‌بینی‌های مطرح شده از عملکرد صادراتی ایران در بازار نفت همگی بر اساس حدس و گمان هستند.

با این حال از نخستین ماه شروع تحریم‌ها، همواره آخرین برآوردها از صادرات نفت خام ایران به بازار جهانی فراتر از انتظارها بوده است.

این در حالی است که همین خبرگزاری (رویترز) متوسط محموله‌های نفت خام صادر شده از ایران در ماه ژانویه را بین 1.1 تا 1.3 میلیون بشکه در روز عنوان کرده بود که این اعداد هم بیش از سطح انتظارات بوده‌اند.

در کنار روش‌های مختلفی که برای صادرات نفت در دوران تحریم وجود دارد، اعطای معافیت به هشت کشور از سوی آمریکا، یکی از دلایل محقق نشدن پیش‌بینی‌های بدبینانه درباره صادرات نفت خام ایران بوده است.

این معافیت‌های 6 ماهه در نوامبر ۲۰۱۸ (ابان سال جاری ) و همزمان با آغاز فاز دوم تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان به چین، هند، ترکیه، کره‌جنوبی، ژاپن، ایتالیا، یونان و تایوان اعطا شد که از این میان سه کشور ایتالیا، یونان و تایوان با وجود در اختیار داشتن معافیت‌های نفتی اقدامی برای خرید نفت از ایران انجام ندادند.

معافیت‌های شش ماهه خرید نفت از ایران حدود دو ماه دیگر به پایان می‌رسد بنابراین به نظر می‌رسد علاوه بر از سرگیری خرید نفت خام ایران توسط کره‌ جنوبی و ژاپن در ژانویه، یکی دیگر از دلایل رشد صادرات نفت خام ایران در فوریه نزدیک شدن به موعد پایان مهلت معافیت‌های نفتی باشد.

به گزارش رویترز، احتمالا بخشی از خریداران نفت خام ایران در مهلت باقی مانده تا پایان معافیت‌ها، سعی دارند با استفاده حداکثری از این بازه زمانی محموله‌ های بیشتری از نفت خام ایران بارگیری کنند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین