|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۲۵۱۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
هشتگ کودتا در حساب‌های تایلندی‌ها در توئیتر ترند شده و یک سند به صورت غیررسمی منتشر شده که در آن ادعا شده خونتای تایلند (حکومت نظامیان) اقدام به اخراج کردن فرماندهان نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ارتش کرده است.
به دنبال اعلام غیرمنتظره کاندیداتوری خواهر بزرگتر پادشاه تایلند برای نخست وزیری این کشور، کمیسیون انتخابات تایلند امروز دوشنبه کاندیداتوری این شاهزاده دربار تایلند را بررسی می‌کند.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از آنکه "یوبولراتانا راجاکانیا سیریوادهانا بارناوادی" خواهر ۶۷ ساله پادشاه تایلند در اقدامی غیرمنتظره و خلاف عرف دربار سلطنتی این کشور مبنی بر عدم حضور در سیاست، اعلام کاندیداتوری برای انتخابات سراسری ماه مارس آتی برای نخست وزیری کرد، برادر وی یعنی پادشاه "ماها واجیرالونگکورن" این کاندیداتوری خواهرش را محکوم کرده و آن را اقدامی نامناسب و مقایر با قانون اساسی اعلام کرد.

با این حال کمیسیون انتخابات تایلند گفته که علاوه بر بررسی کاندیداتوری یوبولراتانا در عین حال به شکایت مربوط به ممنوع کردن فعالیت حزب پوپولیستی که خواهر پادشاه تایلند از جانب آن اعلام کاندیداتوری کرده هم رسیدگی می‌کند.

انتخابات سراسری بعدی تایلند در تاریخ ۲۴ مارس برگزار می‌شود و اولین انتخابات این کشور از زمان کودتای نظامی سال ۲۰۱۴ خواهد بود.

حکومت تایلند از سال ۱۹۳۲ سلطنتی بوده، اما خاندان سلطنتی نفوذ زیادی بر امور این کشور داشته و دارند. کاندیداتوری غیرمنتظره خواهر پادشاه تایلند از جانب حزبی به نام حزب "تای راکسا چارت" صورت گرفت که متشکل از حامیان چهره سیاسی جنجالی و نخست وزیر اسبق سرنگون شده این کشور یعنی تاکسین شیناواترا است.



با توجه به این‌که سنت همیشگی اعضای خاندان سلطنتی تایلند دور ماندن از سیاست بوده این اقدام یوبولراتانا یک سنت‌شکنی محسوب می‌شود. او در دهه ۱۹۷۰ بعد از ازدواج با یک آمریکایی عناوین سلطنتی خود را واگذار کرد و در عین حال به بازی در چند نمایش و یک فیلم هم پرداخته است.

با این حال پادشاه واجیرالونگکورن در بیانیه‌ای اعلام کرد که این‌که یک عضو خاندان سلطنتی وارد سیاست شود اقدامی نامناسب است. تحولات سه روز گذشته در ارتباط با این کاندیداتوری بار دیگر باعث افزایش التهاب در فضای سیاسی تایلند شده و نیروهای پلیس ضد شورش در استان پیچیت در شمال بانکوک جایی که این شاهزاده خانم قرار است چند روز دیگر به آنجا سفر کند، به حال آماده‌باش درآمده است.

هشتگ کودتا در حساب‌های تایلندی‌ها در توئیتر ترند شده و یک سند به صورت غیررسمی منتشر شده که در آن ادعا شده خونتای تایلند (حکومت نظامیان) اقدام به اخراج کردن فرماندهان نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ارتش کرده است.

سخنگوی دولت تایلند سرهنگ تاکسادا سانگخاچان گفت: این سند جعلی است و دولت این موضوع را به پلیس گزارش کرده است.

کمیسیون انتخابات تایلند باید تا روز جمعه تصمیم‌اش را در مورد کاندیداتوری یوبولراتانا اعلام کند و بعید است که اعضای این کمیسیون برخلاف میل پادشاه که جایگاهی متعالی در جامعه تایلند دارد، عمل کنند.

یک فعال حامی خاندان پادشاه تایلند اعلام کرد که طوماری را برای درخواست رد صلاحیت حزب تای راکسا چارت برای حضور و رقابت در عرصه سیاست این کشور تهیه خواهد کرد، چرا که این حزب قوانین انتخاباتی را نقض کرده است.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین