|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۲۵۱۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۰
روزنامه 'دِ اکسپرس تریبیون' پاکستان گزارش داد که به دستور دولت این کشور 15پمپ بنزین توزیع کننده سوخت قاچاق از ایران در این ایالت مهر و موم و مسدود شد.
 روزنامه 'دِ اکسپرس تریبیون' پاکستان گزارش داد که به دستور دولت این کشور 15پمپ بنزین توزیع کننده سوخت قاچاق از ایران در این ایالت مهر و موم و مسدود شد.

براساس این گزارش، اداره گمرک کویته دیروز جمعه به عنوان بخشی از اقدامات رایج برای سرکوبی و مبارزه با قاچاق سوخت، این 15 پمپ بنزین را که بنزین و گازوئیل قاچاق شده این ایران را می فروختند ، بست.

این پمپ بنزین ها عمدتا در منطقه جاده 'ساریاب' در مرکز این ایالت یعنی کویته قرار داشتند که تحت نظارت مقامات عالی پاکستان مهر و موم شدند.

این گزارش به نقل از یک مقام اداره گمرگ کویته همیچنین اعلام کرد که این اداره علاوه بر این اقدام مهم برای مبارزه با قاچاق، یک کامیون حامل 6 هزار و 350 کیلوگرم خوشکبار 'بِتِل' را همراه با اجناس خارجی (ظاهرا ایرانی) دیگر در پایگاه ایست و بازرسی 'کولپور' منطقه 'بولان' این ایالت توقیف و مصادره کردند.

این گزارش از تایر های کهنه و نو، تجهیزات جوشکاری و صفحات خورشیدی به عنوان دیگر محصولات قاچاق ایرانی به پاکستان نام برد.

به گزارش ایرنا، دوم بهمن امسال بود که مقام‌های پاکستان اعلام کردند در پی تصادف یک تانکر سوخت که 'بنزین قاچاقی ایران را در ظروف پلاستیکی حمل می‌کرد' با یک اتوبوس در نزدیکی شهر کراچی دست‌کم 27 تن کشته شده بودند.

کاهش ارزش پول ملی ایران و به تبع آن ارزان بودن سوخت ایران برای کشورهای همسایه، به قاچاق گسترده و غیرامن سوخت ایرانی به این کشورها دامن زده است.

آمارها نشان می‌دهد بیش از 90 درصد از سوختی که از مرزهای سیستان و بلوچستان به کشور پاکستان قاچاق می‌شود از عمق کشور یا استان‌های کرمان و یزد و اصفهان و تهران و قم حتی استان‌های دور‌تر به پاکستان انتقال می یابد.

طی 10 ماهه گذشته بالا رفتن نرخ ارز منجر به افزایش بی‌رویه قاچاق سوخت شده و بررسی کشفیات مأموران مبارزه با کالای قاچاق این استان نشان می‌دهد 11 میلیون لیترگازوییل و بنزین توقیف شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه افزایش 64 درصدی داشته است.

به گفته محمد محبی، دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی و هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان، تا زمانی که کشورهای همسایه یعنی پاکستان و افغانستان نیاز به سوخت ایران دارند، چنانچه این نیاز از راه قانونی مرتفع نشود از مسیر قاچاق راه خود را پیدا می‌کند که هم‌اکنون شاهد آن هستیم. به عنوان مثال در مرزهای ما با افغانستان در برخی نقاط قاچاقچیان با حفر زمین و عبور دادن لوله‌ای به آنسوی مرز اقدام به قاچاق سوخت می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ماهانه بیش 150میلیون لیتر فقط گازوئیل ایران از طریق مرزنشینان به پاکستان و افغانستان قاچاق می شود.

آمارهای نشان می دهد که قاچاق 20 لیتر بنزین از ایران به پاکستان و افغانستان بطور میانگین 14 دلار آمریکا و به ترکیه 21 دلار و به عراق نیز 11 دلار برای قاچاقچیان سود دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین