|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۷
کد خبر: ۲۵۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
تفوق مرگ‌و‌میر مردان بر زنان سبب شده که بسیاری از زنان امروز مسئولیت تامین معاش خانواده را عهده‌دار باشند که از آنها با عنوان «‌سرپرست خانوار» یاد می‌شود ‌در حالی که بر اساس سنت اسلامی این وظیفه مردان است که نان‌آور خانواده باشند. اما امروز تغییر الگوی زندگی از ویژگی‌های زیستی در عصر حاضر است.
بر اساس آمار میزان مرگ‌و‌میر مردان جامعه به دلیل قرار گرفتن در معرض خطرات شغلی‌، جنگ، روی‌آوری به اعتیاد و‌... چشمگیر شده است. شاید این حکمت الهی در همین رابطه باشد که در مقابل هر 102 مرد، 100 زن متولد می‌شوند.

تفوق مرگ‌و‌میر مردان بر زنان سبب شده که بسیاری از زنان امروز مسئولیت تامین معاش خانواده را عهده‌دار باشند که از آنها با عنوان «‌سرپرست خانوار» یاد می‌شود ‌در حالی که بر اساس سنت اسلامی این وظیفه مردان است که نان‌آور خانواده باشند. اما امروز تغییر الگوی زندگی از ویژگی‌های زیستی در عصر حاضر است. در جوامع سنتی معمولاً زنان به مشاغل خانگی‌، نگهداری و تربیت فرزندان و تدبیر منزل می‌پرداختند که امروزه این الگو دو جانبه است و زنان جامعه علاوه بر مسئولیت تدبیر منزل و اداره امور خانواده، ناگزیر از نان‌آوری برای فرزندان و حتی مردان ناتوان خود هستند؛ موضوعی که سبب شده مسئولیتی دو‌برابر بر دوش زنان نهاده شود و نهاد‌های متعددی داعیه توجه و رسیدگی به زنان سرپرست خانواده را داشته باشند. دفتر امور زنان نهاد ریاست جمهوری، کمیته امداد امام خمینی‌(ره)، سازمان بهزیستی و‌... همه اینها برنامه «توانمند‌سازی زنان» را در الویت کاری خود قرار داده‌اند. اگرچه آمار و برنامه روشنی از اقدامات این نهاد‌ها در اختیار نیست اما در برنامه‌های سالانه همه آنها عنوان «توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار» به چشم می‌خورد.

سوال اینجا است که توانمند‌سازی زنان در چه عرصه‌ای انجام می‌شود‌ و منظور آن چیست؟ توانمندی اقتصادی‌؟ توانمندی حرفه‌آموزی؟ توانمندی مدیریت درآمد؟ توانمندی صیانت از خود در مقابل مخاطراتی که ممکن است آنها را تهدید کند؟ توانمند‌سازی در تربیت فرزندان برای فردای این سرزمین؟ توانمندی برای حفظ عزت‌نفس و اتکا به داشته‌های خود؟ توانمندی برای ارتقای دانش و دانسته‌های خود؟ پاسخ روشن است. زنی که می‌خواهد مدیریت خود و فرزندانش را به دست گیرد باید در همه عرصه‌ها توانمند باشد‌. آیا دستگاه‌ها و نهاد‌ها در برنامه‌های خود ابعاد این توانمندی را مد‌نظر گرفته‌اند؟ آنچه مسلم است برای رشد و شکوفایی خانواده، برای رسیدن به جامعه‌ای برخوردار برای حفظ عزت و برای اتکاء به توان و شخصیت خود، زنان باید بیاموزند که چگونه از حریم خود دفاع کنند. تنها در آن صورت است که زن مسلمان عزتمند و برخوردار شکوفایی زندگی بهتر را به جامعه عرضه می‌کند. پس وظیفه و رسالت این نهاد‌ها چه می‌شود؟ آنها باید نقش حامی و تسهیل‌گر را ایفا کنند. با ایجاد ظرفیت لازم برای پرورش استعداد‌ها، با آموزش اقتدار و سرافراز و سرخم نکردن در مقابل دیگران، این زنان باید بتوانند زندگی خود را مدیریت کنند. به امید روزی که عنوان زن سرپرست خانوار از قاموس زنان در ایران اسلامی رخت بندد و زنان با تکیه بر توانایی‌های خود درس‌آموز مردان جامعه باشند‌ و نکته آخر اینکه این نهاد‌ها با تقسیم آموزش که بر اساس کارآموزی باید شکل بگیرد. هر یک متصدی بخشی از آموزش‌های لازم بوده و مکرراً و مرتباً بر روند زندگی آنها نظارت کنند.

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین