|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۴
کد خبر: ۲۴۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
اگر استنباط شود که این کاهش قیمت به رویه تبدیل شده و اوضاع کاهنده و نزولی تداوم دارد باید جلسه‌ای از سوی دبیرکل و اعضا برگزار و چاره اندیشی شود.
نماینده سابق ایران در اوپک گفت: طبق شواهد کاهش قیمت نفت روندی تداوم خواهد داشت لذا اعضا باید با تشکیل جلسه، نسبت به میزان عرضه تدابیری اتخاذ کنند.

محمد علی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک  در خصوص کاهش قیمت نفت اوپک، گفت: دلیل این کاهش بهاء افزایش عرضه است و تا زمانی که عرضه بیش از تقاضا بوده و مدیریت نشود، قیمت‌ها ضعیف می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت‌ها تنها با مدیریت عرضه به حالت تعادل باز می‌گردد، افزود: در صورتی که میزان عرضه مدیریت نشود همچنان روی قیمت‌ها فشار وارد می‌شود.

خطیبی تصریح کرد: در حال حاضر تلقی بازار این است که کاهش قیمت‌ها تداوم پیدا کند مگر اینکه اوپک وارد عمل شده و اضافه عرضه را خارج کند تا تعادل به بازار برگردد.

وی خاطرنشان کرد: از غیر اوپک برای کاهش عرضه نمی‌توان انتظار داشت فقط اعضای اوپک باید با تصمیمات و رایزنی‌هایی که انجام می‌دهند وضعیت را به حالت عادی بازگردانند.

نماینده سابق ایران در اوپک در خصوص اینکه آیا باید جلسه اضطراری برای تصمیم گیری جهت جلوگیری از این روند برگذار شود یا خیر، توضیح داد: تا زمانی که تلقی اعضا این باشد که نوسان قیمت است جلسه تشکیل نمی‌شود اما اگر اینگونه استنباط شود که این کاهش قیمت به رویه تبدیل شده و اوضاع کاهنده و نزولی تداوم دارد باید جلسه‌ای از سوی دبیرکل و اعضا برگزار و چاره اندیشی شود.

وی ضعف تقاضا را نیز در کاهش قیمت‌ها موثر دانست و افزود: عرضه نفت از غیرمتعارف‌ها در خارج از اوپک نیز در این کاهش قیمت تاثیرگذار بوده است؛ البته نباید فراموش کرد که با ورود به فصل زمستان مشکل اضافه عرضه تاحدی حل خواهد شد.

خطیبی خاطرنشان کرد: طبق شواهد امر کاهش قیمت نفت یک رویه است و ظاهرا تداوم خواهد داشت لذا امیدواریم با مدیریت عرضه اوپک به حالت تعادل و ثبات بازگردد.

یادآور می‌شود؛ قیمت نفت اوپک در روزهای اخیر به کمترین سطح خود در ۱۷ ماه گذشته رسیده به طوری كه قیمت روزانه سبد نفت این سازمان روز سه شنبه به ۹۶ دلار و ۹۹ سنت رسید که از آوریل ۲۰۱۳ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

گفتنی است؛ الجزایر، آنگولا، اکوادور، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک هستند و این سازمان یک چهارم نفت مورد نیاز جهان را تامین می‌کند.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین