|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۲۳۸۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
آمریکا در نوامبر به هشت خریدار بزرگ نفت ایران از تحریم‌ها معافیت داد و آنها اجازه یافتند به مدت ۱۸۰ روز دیگر به واردات نفت ایران ادامه دهند. ژاپن و کره جنوبی پیش از توقف واردات‌شان در سه ماهه سوم و در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا، در میان پنج خریدار بزرگ نفت و میعانات ایران بودند.
منابع آگاه اظهار کرده‌اند پالایشگاه‌ها در ژاپن و کره جنوبی سرگرم بررسی از سرگیری واردات نفت ایران از ژانویه هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از رویترز، رشد غیرمنتظره واردات نفت ایران به دلیل معافیت‌های آمریکا کمک کرده است قیمت محموله‌های تک نفت و میعانات خاورمیانه به پایین‌ترین حد خود در بیش از یکسال گذشته سقوط کند.

آمریکا در نوامبر به هشت خریدار بزرگ نفت ایران از تحریم‌ها معافیت داد و آنها اجازه یافتند به مدت ۱۸۰ روز دیگر به واردات نفت ایران ادامه دهند. ژاپن و کره جنوبی پیش از توقف واردات‌شان در سه ماهه سوم و در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا، در میان پنج خریدار بزرگ نفت و میعانات ایران بودند.

به گفته یک منبع آگاه، پالایشگاه‌های کره جنوبی تا پایان سال ۲۰۱۸ واردات نفت از ایران نخواهند داشت و ممکن است واردات‌شان را در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه از سر بگیرند، زیرا خریداران سرگرم مذاکره با ایران برای امضای قراردادهای جدید هستند.

یکی از این منابع آگاه گفت: آنها تلاش می‌کنند بهترین قیمت را به دست بیاورند و سرگرم مذاکره با ایران هستند.

اکثر نفتکش‌ها تا دسامبر رزرو شده‌اند، بنابراین کره جنوبی زودتر از ژانویه نمی‌تواند بارگیری نفت ایران را آغاز کند. حدود ۲۵ روز طول می‌کشد تا محموله نفت از ایران به کره جنوبی برسد.

ایران همچنین از گزینه فروش نفت از مخازن دالیان چین برخوردار است که مدت زمان تحویل را کوتاه‌تر می‌کند. هفته گذشته یک هیات کره جنوبی برای مذاکره در خصوص خرید میعانات پارس جنوبی در سال ۲۰۱۹ به ایران سفر کرده بود.

منبع آگاه دیگری گفت: مسائلی مانند پرداخت وجود دارد که باید روشن شوند. ما در حال حاضر قادر نیستیم نفت ایران را خریداری کنیم. ایران نیز سعی نمی‌کند نفت خود را ارزانتر بفروشد. شاید تا پس از ژانویه نفت ایران را وارد نکنیم.

ژاپن

شرکت فوجی اویل که یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران در ژاپن است قصد دارد خرید نفت ایران را از ژانویه از سر بگیرد و همچنین به دنبال خرید میعانات ایران است. یکی از مدیران این شرکت هفته گذشته گفته بود فوجی اویل در حال بررسی امضای قرارداد جدید برای نفت ایران است. وی خاطر نشان کرد بود: نفت ایران قیمت رقابتی‌تری نسبت به گریدهای مشابه دارد.

شرکت JXTG Holdings که بزرگترین پالایشگاه ژاپن است اوایل ماه میلادی جاری گفته بود ممکن است بارگیری نفت ایران را از دسامبر از سر بگیرد.

دولت ژاپن حاضر نشده درباره حجم واردات نفت ایران که تحت معافیت واشنگتن می‌تواند برای ۱۸۰ روز ادامه پیدا کند اطلاعاتی بدهد.

برخی از منابع آگاه اظهار کرده‌اند این معافیت‌ها به ژاپن اجازه می‌دهد حدود ۱۰۰ هزار بشکه نفت ایران را خریداری کند. در حالی که خریداران ژاپنی ژانویه تا سپتامبر حدود ۱۶۵ هزار بشکه در روز نفت ایران را خریداری کرده بودند.

ژاپن نیز مانند کره جنوبی با هدف دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا خرید نفت ایران را از اواسط سپتامبر به طور کامل متوقف کرده بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین