|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۲۳۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
چنین به نظر می رسد که آمریکا بعد از 6 ماه وضعیت واردات نفت از ایران را ارزیابی خواهد کرد و به همین علت ترکیه برای این که تحت هر شرایطی، گزینه های دیگر برای اقدام داشته باشد، به تلاش خود ادامه خواهد داد.
  'فاتح دونمز' وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت که تحریم های آمریکا، هم مردم ایران و هم مردم منطقه را تحت تاثیر خود قرار می دهد و آنها را دچار مشکل می کند.

 دونمز جمعه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه افزود: ترکیه پیش از این نیز اعلام کرده بود که این تحریم ها را اجرا نخواهد کرد و صحت این موضع ترکیه را گذشت زمان نشان داد.

وی موضع ترکیه در قبال تحریم آمریکا علیه ایران را شفاف عنوان کرد و بار دیگر با اشاره به مخالفت کشورش با هرگونه تحریم خارج از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل، تحریم های اخیر را اقدام یکجانبه آمریکا علیه ایران دانست.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه تاکید کرد: ما پیش از این اعلام کرده بودیم که تمامی کشورها و در راس آن کشورهای همسایه به طور منفی تحت تاثیر تحریم ایران قرار خواهند گرفت.
وی انرژی را یکی از مهمترین بخش های تحریم اخیر آمریکا عنوان کرد و با اشاره به قرارگرفتن ترکیه در فهرست کشورهای واردکننده نفت و گاز از ایران گفت: ترکیه جزو هشت کشور معاف از واردات نفت از ایران اعلام شده است ولی این امر موقتی است.

این مقام ترک بیان کرد: چنین به نظر می رسد که آمریکا بعد از 6 ماه وضعیت واردات نفت از ایران را ارزیابی خواهد کرد و به همین علت ترکیه برای این که تحت هر شرایطی، گزینه های دیگر برای اقدام داشته باشد، به تلاش خود ادامه خواهد داد.

دونمز با اشاره به تلاش شرکت نفتی توپراش ترکیه به عنوان مهمترین خریدار نفت ایران و نیز رایزنی شرکت های دیگر بخش خصوصی درباره نحوه ادامه همکاری با ایران اضافه کرد: ترکیه قرارداد بلند مدت در زمینه خرید گاز طبیعی با ایران دارد ولی شرکت توپراش، خرید نفت از منابع جایگزین را بررسی می کند.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه افزود: این بررسی ها به شکلی که موجب بروز مشکلات در ارتباط با تامین سوخت در بازار داخلی ترکیه نشود، ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال خروج این کشور از برجام را اعلام کرد، اما بلافاصله کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چند جانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچ گاه به هدف خود دست نخواهد یافت و اکنون بر خلاف تحریم های اعمال شده قبلی علیه ملت ایران تنها تر از هر زمان دیگر است.

به دنبال این اقدام ترامپ کشورهای اروپایی اعلام کردند که به دنبال ساز و کاری برای ادامه مبادلات اقتصادی با ایران هستند و مقامات دولت ترکیه هم اعلام کردند که آمریکا را در اعمال تحریم علیه ایران همراهی نخواهند کرد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه سه روز پیش در نشست اعضای حزب عدالت و توسعه در مجلس ملی ترکیه با اشاره به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران با انتقاد از اجرای دور دوم تحریم واشنگتن افزود: نمی خواهیم در یک دنیای امپریالیست زندگی کنیم.

وی این تحریم ها را نادرست خواند و افزود: ترکیه در اجرای تحریم های اعلام شده علیه ایران، با آمریکا همراهی نخواهد کرد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز که به ژاپن سفر کرده بود، سه شنبه گذشته در مصاحبه با خبرنگاران در مرکز مطبوعات ملی ژاپن مجازات مردم ایران با استفاده از حربه تحریم را ناعادلانه و غیرمنصفانه خواند و گفت: تحریم آمریکا علیه ایران نتایج خاصی نخواهد داشت.
وی با بی نتیجه خواندن تحریم آمریکا علیه ایران، گفت وگوی معنادار را موثرتر از تحریم‌ دانست و این امر را موضع اصولی ترکیه اعلام کرد.

این مقام بلندپایه ترکیه همچنین تلاش برای منزوی کردن ایران را کاری غیرعاقلانه و خطرناک دانست و تاکید کرد: دستیابی به سازش عاقلانه تر از تحریم است و معتقدیم که این تحریم های یکجانبه کشورهای همسایه و بیشتر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز در گفت و گو با شبکه تلویزیونی خبر ترک، تحریم اخیر آمریکا علیه ایران را سیاسی و بی نتیجه خواند و گفت: وقتی آمریکا به دلایلی یک کشور را تحریم می کند، ترکیه نمی تواند از منافع خود در پی اعمال این تحریم ها صرف نظر کند.
وی افزود: در تحریم های آمریکا علیه ایران، دولت آنکارا نمی تواند از منافع خود چشم پوشی کند و در این زمینه حفظ منافع ملی ترکیه، در اولویت قرار دارد.

چند روز پیش 'رخسار پکجان' وزیر تجارت ترکیه هم اعلام کرد که به رغم تحریم آمریکا علیه تهران، در 9 ماه سال جاری روابط تجاری ایران و ترکیه افزایش یافته و به رقم 7.4 میلیارد دلار رسیده است.
فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه چند روز پیش نیز با اعلام معافیت ترکیه از تحریم نفتی آمریکا علیه ایران، خواستار ادامه همکاری کشورش با ایران در زمینه همکاری در حوزه انرژی شده بود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین