|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۲
کد خبر: ۲۳۴۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
مهمترين ويژگي شرايط امروز كشور كاهش سرمايه اجتماعي و اميد به آينده است. بارها گفته ام و تكرار مي كنم مسأله اصلي امروز كشور فرسايش سرمايه هاي اجتماعي است كه مي تواند از نابودي سرمايه هاي مادي خسارت بار تر و زيان آور تر باشد.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر هماهنگی و همکاری قوای سه گانه برای حل مسائل کشور در شرایط پیچیده و حساس امروز، گفت: با تدبیر مقام معظم رهبری، جلسات هماهنگی قوای سه گانه شکل گرفت و در این جلسات سران قوا و اعضای جلسات در موضوعات روز به تفاهم‌های خوبی دست می‌یابند که یکی از مهمترین آن‌ها لوایح چهارگانه FATF است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛ اسحاق جهانگيري عصر پنجشنبه در نشست مجمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه شرايط امروز كشور شرايطي پيچيده، چند وجهي و خطير است اظهار داشت: داشتن درك درستي از شرايط امروز كشور براي اتخاذ راهكارهاي مناسب بسيار مي تواند كارساز باشد.


معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه نمي توان تنها از منظر اقتصادي، سياسي و يا فرهنگي مسائل پيچيده كشور را حل و فصل كرد به اهميت موضوع آينده كشور اشاره كرد و گفت: آينده ايران و اتفاقات پيش رو ارتباط وثيقي با نقش آفريني كساني دارد كه رفتار و عملكردشان بر وضعيت كشور اثرگذار است.

جهانگيري نقش حاكميت، نهادهاي مدني و احزاب، نخبگان و همه بازيگران موثر در عرصه سياسي را در رقم زدن آينده اي روشن براي كشور پراهميت خواند و با اشاره به ظرفيت هاي مادي و معنوي كشور، اظهار داشت: با توجه به تجربه جمهوري اسلامي ايران در دوران مختلف نظير جنگ و تحريم و آشنايي با راهكارهاي مقابله با اين شرايط، مي توانيم با مديريتي مطلوب و همراهي همه مسئولان و مردم، اين شرايط را نيز پشت سر بگذاريم.

معاون اول رئيس جمهور با بيان اين كه عبور از شرايط امروز نيازمند استفاده از آراي همه صاحب نظران و نخبگان كشور است، تصريح كرد: دولت در اين خصوص نهايت مساعي خود را براي استفاده از دانش و تجربه اساتيد در حوزه هاي مختلف نظير اقتصاد بكار بسته است.

جهانگيري با اشاره به شور و نشاط مردم در انتخابات رياست جمهوري سال گذشته تصريح كرد: اميد، تحرك و نشاط سياسي لازمه حركت كشور در مسير توسعه است و جامعه ايران با وجود همه محدوديت ها جامعه اي نيست كه بتوان اميد و نشاط سياسي را از آن گرفت و اگر امروز تا حدي دچار آسيب شده مي توان آن را بازسازي كرد.

وي با اشاره به شرايط خطير كنوني تصريح كرد: وضعيت موجود صرفاً محصول عوامل اقتصادي نيست. چون اگر محصول عوامل اقتصادي بود، مي شد به اعتبار بعضي سياست هاي شناخته شده اقتصادي و پولي شرايط را بهبود بخشيد. همينطور وضعيت موجود تنها محصول عوامل سياسي هم نيست. چون جامعه در كمتر از يكسال گذشته اميد و تحرك و مشاركت سياسي خود را به خوبي نشان داده است.

معاون اول رئيس جمهور همچنين با تأكيد بر اين كه مسايل و حوادث بين المللي و منطقه اي نيز نمي تواند تنها عامل ايجاد شرايط امروز كشور باشد، خاطر نشان كرد: در چهل سال گذشته ايران داراي موقعيت ويژه اي بوده و حتي در دوراني جنگ كه يكي از بزرگترين ارتش هاي منطقه در مقابل ما بود و توان و پول كشورهاي عربي و حتي قدرت هاي جهاني پشت آن قرار داشت، توانستيم از اين بحران با سربلندي خارج شويم.

وي با اشاره به اتفاقات منطقه نظير بحران هاي سوريه، عراق و يمن و ديگر مسايل بين المللي افزود: شايد براي نخستين بار است كه دنيا شاهد رفتار رييس جمهوري مانند رئيس جمهور آمريكا است كه به هيچ اصول، قانون و اخلاقي پايبند نيست و از توافقات متعدد بين المللي خارج مي شود؛ اما نمي توان گفت كه وضعيت امروز كشور محصول فشارها و اتفاقات منطقه اي و بين المللي است.

معاون اول رئيس جمهور در ادامه با بيان اين كه وضعيت كشور نتيجه تداخل و درهم تنيدگي عوامل و مولفه هاي مختلف است، خاطرنشان كرد: هم مسايل سياسي و اقتصادي كشور و هم مسايل بين المللي و منطقه اي به نوعي در هم آميخته شده و شرايط امروز را براي كشور رقم زده است.

وي تأكيد كرد: مهمترين ويژگي شرايط امروز كشور كاهش سرمايه اجتماعي و اميد به آينده است. بارها گفته ام و تكرار مي كنم مسأله اصلي امروز كشور فرسايش سرمايه هاي اجتماعي است كه مي تواند از نابودي سرمايه هاي مادي خسارت بار تر و زيان آور تر باشد.

جهانگيري با بيان اين كه بهترين سياست ها و برنامه ها در زماني كه سرمايه اجتماعي به تحليل رفته است موفقيت آميز نخواهد بود، گفت: اگر مي خواهيم گام هاي ما در مسير توسعه و حل مشكلات توأم با موفقيت باشد بايد مطابق انتظارات مردم و در جهت خواست و مسير آنها حركت كنيم.

معاون اول رئيس جمهور به آثار اقتصادي ناشي از اميد و نشاط مردم در شروع كار دولت تدبير و اميد اشاره و خاطرنشان كرد: هنوز دولت يازدهم كار خود را شروع نكرده بود كه آرامش به اقتصاد كشور بازگشت اين امر نشان مي دهد كه بيش از سياست هاي اقتصادي، اميد و سرمايه اجتماعي است كه مي تواند محرك و راهگشا باشد. اين يك واقعيت است كه وقتي اعتماد اجتماعي ضعيف مي شود حرف بالاترين مقامات رسمي كشور از يك شايعه در فضاي مجازي اثرگذاريش كمتر مي شود.

وي با اشاره به رفتار مردم در خريد و احتكار كالاها در ماه هاي گذشته، اين رفتار را نتيجه كاهش اعتماد و اميد مردم به آينده دانست و گفت: در اين فضا قدرت برنامه ريزي و تصميم گيري كاهش مي يابد و اين همان برنامه اي است كه دشمنان دنبال مي كنند. در مقابل ما بايد براي ترميم اعتماد سياسي و اجتماعي و ترسيم روند مثبت از آينده كشور گام برداريم.

معاون اول رئيس جمهور در تحليل وضعيت موجود سه ضرورت كه بايد جامعه آن را باور كند را يادآور شد و افزود: كارآمدي نهادهاي رسمي و جريانات سياسي كشور و نهادهاي مدني يكي از موضوعاتي است كه مردم بايد آن را قبول داشته باشند و بپذيرند كه نهادهاي رسمي، دولت و جريانات سياسي مختلف از كارآمدي لازم براي مقابله با مشكلات برخوردار هستند.

جهانگيري ادامه داد: مردم بايد باور كنند كه دولت و حاكميت از اراده و قدرت كافي براي غلبه بر مشكلات و تنگناهاي كشور برخوردار است. خوشبختانه كشور ما ظرفيت هاي بسياري براي عبور از بحران ها دارد. سوم اين كه مردم حس كنند كه افق آينده كشور تيره و تار نيست چرا كه دشمنان سعي مي كنند كه آينده اي نامطمئن براي مردم ايران ترسيم كنند.

وي با تبيين جنگ رواني دشمن در القا ناكارآمدي، نااميدي و عدم توانمندي به اقشار مختلف به ويژه نخبگان و جوانان گفت: آنها به خيال خام خود اين گونه تبليغ مي كردند كه پس از اعلام خروج آمريكا از برجام ظرف چند ماه ايران به فروپاشي خواهد رسيد؛ اما اين برنامه آنها با ناكامي مواجه شد اين در شرايطي است كه هنوز ما از بخش كوچكي از توان و امكانات كشور براي مقابله با توطئه هاي دشمن استفاده كرده ايم.

معاون اول رئيس جمهور با درخواست از همه نهادها و شخصيت ها براي همراهي و هماهنگي در مسير مقابله با ترفندهاي دشمنان گفت: اگر همه به صحنه بيايند مي توان سرمايه اجتماعي را بازسازي كرد و سياست هاي اقتصادي مناسبي براي حل مشكلات تدوين نمود. اين اشتباه است كه فكر كنيم دولت به تنهايي قادر است شرايط موجود را مديريت كند.

جهانگيري لازمه هماهنگي براي غلبه بر مشكلات را شكل گيري گفتگوي ملي دانست و گفت: اين گفتگو بايد با هدف دستيابي به درك مشترك براي شناخت مشكلات و رسيدن به راهكارهاي يكسان باشد. بنابراين بايد از همه ظرفيت هاي مغفول و چهره هاي خدوم و سرمايه هاي نمادين كه از تجربه و اطلاعات خوبي برخوردارند استفاده شود.

وي نقش نهادهاي واسط و ميانجيگر براي وصل حلقه هاي پاره شده كه گاهي خانه نشين شده و يا خانه نشين شان كرده اند را پراهميت خواند و گفت: نهادهاي مدني، شخصيت ها و سرمايه هاي نمادين حلقه هايي هستند كه مي توانند به ما در تقويت سرمايه اجتماعي و شكل گيري گفتگوي ملي كمك كنند.

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به دستاوردهاي مختلف جلسات هماهنگي قواي سه گانه گفت: يكي از اين دستاوردها لايحه مبارزه با پولشويي بود. ايران حتماً بايد براي مبارزه با پولشويي اقدام نمايد زيرا كارهاي نامشروعي مثل قاچاق مي تواند با اين پول ها انجام شود كه به اقتصاد كشور آسيب بزند. اين اتفاقي ناخوشايند است كه گاهي در اين كشور بعضا صدها ميليارد تومان پول جابجا مي شود و ما كمترين اشرافي بر اين مسأله نداريم.

وي همچنين با اشاره به قانون مقابله با تأمين مالي تروريسم افزود: ايران يكي از كشورهايي است كه بيشترين آسيب را از تروريسم متحمل شده و اگر ما اين قانون را تصويب نكنيم ممكن است تأمين مالي برخي گروه هاي تروريستي نظير داعش از طريق منابع مالي كشور انجام شود.

جهانگيري افزود: لوايح چهارگانه FATF دو بار در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي قواي سه گانه به تصويب رسيد چرا كه از ضرورت هاي اصلي كشور است و خوشبختانه هماهنگي قابل قبولي در اين مقوله وجود داشته است.

جهاانگيري در پايان با اشاره به اين جمله مقام معظم رهبري كه خطاب به همه ايراني ها براي شركت در انتخابات رياست جمهوري سال 92 فرمودند؛ «بخاطر ايران در انتخابات شركت كنيد ولو اين كه نظام جمهوري اسلامي ايران را قبول نداريد» گفت: اين جمله شاهكار مقام معظم رهبري است و ما خيلي از اين فراز استفاده نكرده ايم. خوب است كه امروز و در اين مقطع حساس به همه ايرانيان بگوييم كه اگر ما را قبول نداريد به خاطر ايران بياييم همه با هم باشيم و به كمك بياييد تا بتوانيم اين شرايط دشوار را پشت سر بگذاريم.

معاون اول رئيس جمهور بار ديگر تصريح كرد: اين شرايط سخت مي تواند چند ماهه تمام شود و فشار از دوش ملت ايران برداشته شود به شرط اين كه همه با هم باشيم و هر كس نقش خود را براي پيشرفت و توسعه ايران به خوبي ايفا كند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین