|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۲۳۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
یک شبکه خبری آمریکایی مدعی شد که وزیر خارجه ایالات متحده در دیدار با مقام‌های ترکیه‌ای فایل صوتی ضبط شده از لحظه شکنجه و قتل روزنامه نگار مفقود شده سعودی را شنیده است.
یک شبکه خبری آمریکایی مدعی شد که وزیر خارجه ایالات متحده در دیدار با مقام‌های ترکیه‌ای فایل صوتی ضبط شده از لحظه شکنجه و قتل روزنامه نگار مفقود شده سعودی را شنیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛ شبکه خبری‌ای بی سی آمریکا به نقل از یک مقام بلند پایه ترکیه‌ای گزارش داد که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا فایل صوتی شکنجه و قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی را شنیده است.


به نوشته تارنمای‌ای بی سی، در سفر پمپئو به آنکارا، مقام‌های ترکیه‌ای این فایل را برای او پخش کرده و متن پیاده شده آن را به وی داده اند.

این در حالی است که هیتر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای این مطلب را تکذیب کرده و تاکید کرد که پمپئو «هیچ فایل صوتی را نشنیده و هیچ متنی را ندیده است».

پمپئو روز چهارشنبه پس از بازگشت از ترکیه در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا چنین فایل صوتی را شنیده، گفت: چیزی برای گفتن در این باره ندارم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز با اشاره به مدارک ادعا شده از سوی مقام‌های ترکیه خواستار دریافت این مدارک شده و گفت که بعید می‌داند چنین چیزی وجود داشته باشد.

این در حالی است که ترامپ پس از دیدار با پمپئو در کاخ سفید و شنیدن نتایج سفر وی به ریاض و ترکیه ادبیات خود را پیرامون پرونده خاشچقی تغییر داده و تایید کرد که وی به قتل رسیده است.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه برای گفتگو با مقام‌های سعودی پیرامون سرنوشت خاشقچی به ریاض رفته و سپس از آنجا به آنکارا سفر کرد.

پمپئو با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و درباره پرونده جمال خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده در کنسولگری عربستان در استانبول گفتگو کرد.

این دیدار‌ها که همزمان با تشدید فشار‌های بین المللی علیه رژیم سعودی به دلیل دست داشتن در قتل احتمالی خاشقچی انجام شده، نشان می‌دهد که مقام‌های واشنگتن، ریاض و آنکارا درصدد پیدا کردن راه حلی هستند که هر سه طرف را در پرونده قتل خاشقچی راضی کند.

کارشناسان منطقه سفر پمپئو به ریاض و آنکارا را به تلاش واشنگتن برای بیرون کشاندن عربستان از گردابی ارزیابی می‌کنند که به دلیل دخالت در مرگ خاشقچی گرفتار آن شده است.

خاشقچی در ۲ اکتبر (۱۰ مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و مقام‌های غیر رسمی ترکیه اعلام کردند که وی در داخل ساختمان به دستور مقام‌های سعودی به قتل رسیده است.

روزنامه 'واشنگتن پست' نیز نوشته که تصاویر ویدئویی و صدای ضبط شده‌ای موجود است که اثبات می‌کند خاشقچی پس از شکنجه، کشته شده است.

خاشقچی که پس از انتصاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت، در روز‌های اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شده بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین