|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۳۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹
معاون اوّل رئیس‌جمهور گفت: یکی از مقامات منطقه از آقای روحانی پرسیده بود که آمریکایی ها می‌گویند به زودی کار ایران تمام است و آقای رییس جمهور جواب داده بود که یک صدم توان کشور و مردم را هم برای برای رفع مشکلات بکار نگرفته ایم.
 اسحق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز در مجمع عمومی مجمع نمایندگان ادوار که در مجتمع تلاش برگزار شد اظهار داشت: شرکت در جمع چهره های که جزو افراد نخبه در حوزه های مختلف هستند و در مسئولیت های مختلف کشور حضور داشتند فرصت مغتنمی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛ وی افزود: شرایط امروز کشور پیچیده، چندوجهی وخطی است. تلاش های وسبع داخلی و خارجی انجام می گیرد که برای کشور و دولت مشکل ایجاد کند. بعد خاصی از ابعاد مورد نظر نیست.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه امید, تحرک و نشاط سیاسی لازمه حرکت است. گفت: راهکارهای صرفا سیاسی نمی شود بری عبور از این مرحله داد و حتی نتیجه صرف مسایل منطقه ای و بین المللی نیست چون جمهوری اسلامی در این 40 سال موقعیت خاص منطقه ای را داشت.

جهانگیری ضمن بیان اینکه تبلیغ می شود که افق کشور تیره و تار است گفت: همه فکر می کردند قرار است اتفاق تلخی بیافتد و این باور در امریکایی ها شکل گرفته بود و در برخی مقامات شکل گرفته بود که کار تمام شده است.

وی با بیان اینکه شرایط کشور از دید من شرایط پیچیده چند در وجهی و خطیر است گفت: پیچیده است به دلیل اینکه تلاش‌های زیادی در حال صورت گرفتن در داخل و خارج است تا برای زندگی مردم مشکلاتی را به وجود بیاورد. نقش آفرینان که در آینده این کشور تاثیر گذار هستند باید مشخص کنند که برای شرایط امروز چه نقشی می‌خواهند ایفا کنند.

جهانگیری با بیان اینکه شرایط موجود صرفا ناشی از عوامل اقتصادی نیست، خاطرنشان کرد: کشور ایران به جهت داشتن اقتصاددانان ظرفیت بالایی دارد و صدها نفر از اقتصاددان‌ها که در بهترین دانشگاه‌ها تحصیل کرده اند امروز دولت را در برون رفت از وضعیت کنونی کمک می‌کنند. از سوی دیگر مدیرانی در حال فعالیت هستند که دوره جنگ را مدیریت کردند. همچنین مدیرانی را داریم که در دوران پس از جنگ و به اصطلاح دوران رفتن به سمت اقتصاد آزاد در کشور داریم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه معتقدم آغوش دولت روی اقتصاددانان کشور باز است، اظهار داشت: البته نظر اقتصاددانان در ارتباط با مدیریت شرایط موجود با هم متفاوت است و اینطور نیست که نظرات به هم نزدیک باشد.

وی افزود: یکسال از انتخابات پرشور 96 می‌گذرد و قابل باور نیست که مسائل سیاسی عامل بروز شرایط اقتصادی امروز باشد لذا راهکارهای صرفا سیاسی نمی‌تواند ما را در برون رفت از وضعیت امروز خارج کند. امید، تحرک و نشاط سیاسی لازمه حرکت است که جامعه ایران با همه نشاطی که داشته نمی‌شود گفت تنها عامل سیاسی باعث ایجاد این عدم نشاط شده است.

جهانگیری با بیان اینکه ما برای اولین بار است که با یک شخصیتی مثل رئیس جمهور آمریکا روبرو هستیم که به اصول اخلاقی پایبند نیست و زیر توافقات می‌زند، گفت: ما تلاش زیادی برای به ثمر رسیدن برجام انجام دادیم و توافقی بود که می‌توانست یک راهکار بین المللی ارائه کند اما بازهم این شرایطی نیست که این وضعیت را برای ما رقم بزند. ما زمانی را داشتیم که تمام سفرای اروپایی از کشور رفتند.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: مسئله اصلی و مهم کشور این است که ما گرفتار فرسایش سرمایه‌های اجتماعی در کشور شدیم که خسارت آن از سرمایه های مالی و پولی بیشتر است. وقتی سرمایه‌های اجتماعی تحلیل می‌رود از هیچ سیاستی پاسخ مناسب گرفته نمی‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه بعد از تحریم‌های سال 89 و 90 یک حرکت مردم اقتصاد را سامان بخشید اظهار داشت: جایی که هنوز دولت ما تشکیل نشده بود اما حرکت کردن در انتخابات روند نرخ ارز را به عنوان مثال نزولی کرد و این زمانی بود که هنوز سیاست‌های صد روزه را اعمال نکرده بودیم. سه اتفاق را باید جامعه باور کند که دولت، حاکمیت و نهادهای مدنی در آن دخیل‌اند. اولین آن کارآمدی در نهادهای رسمی است.

معاون اول رئیس‌جمهور  تاکید کرد: مردم باید حس کنند دولت و نهادهای حکومتی از کارآمدی لازم برای رفع مشکلات برخوردارند.

جهانگیری با بیان اینکه تلاش آمریکا بر این است که کارآمدی حاکمیت و نظام زیر سوال ببرد و ما باید با این موضوع مقابله کنیم گفت: باید درباره تبلیغات سوء دشمن به جامعه نشان بدهیم قدرت حل مشکلات را داریم چون ایران ظرفیت حل مشکلات را از همه نظر دارد اما مردم باید قبول کنند اراده بزرگی شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: مردم باید قبول کنند افق آینده کشور روشن است و برای نسل جوان و نخبگان کشور شرایط مناسب خواهد بود. آمریکایی هم وجه غالبی که در آنها شکل گرفته بود این بود که دو سه ماه دیگر کار تمام است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشور و مردم ظرفیت بالایی دارند اظهار داشت: نهادهای مدنی و کارشناسی اگر همه با هم به صحنه بیایند سیاستی می‌شود طراحی کرد که ظرف چند ماه اقتصاد به آرامش سابق بازگردد. یکی از ضعف های ما در کشورمان نهادهای واسط و میانجی است. شخصیت های  سیاسی ما کم کار شده‌اند برخی ها خانه نشین شده اند و برخی را خانه نشین کرده‌اند.

جهانگیری با اشاره به یکی از بیانات رهبر انقلاب گفت: مقام معظم رهبری در انتخابات 92 فرمودند حتی اگر نظام را قبول ندارید در انتخابات شرکت کنید و به نظر من نهادهای واسط و میانجی میتوانند از این شرایط استفاده کنند و برای عبور لز نشکلات فعلی همکاری کنند.

وی تاکید کرد: من معتقدم این دوره سخت چند ماهه تمام می‌شود و تا پایان سال97 به پایان می رسد به شرطی که همه با هم باشیم اگر هرکسی نقش خودش را ایفا کند این کار شدنی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین