|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۲۳۴۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
ایران یک سوم میانگین بارش در جهان را داراست و ۱۰ درصد تولید محصولات کشاورزی در ایران دیم و ۹۰ درصد آبی است در حالی که در دنیا ۶۵ درصد تولیدات کشاورزی دیم و ۳۵ درصد آبی می باشد بنابر این باید در پایداری کشاورزی و تولید به پایداری منابع آب توجه داشته باشیم.
وزیر جهاد کشاورزی گفت:وضعیت ذخایر کالاهای اساسی محصولات کشاورزی مطلوب است و با تمهیدات اتخاذ شده و مقاوم سازی اقتصادی به ویژه در بخش کشاورزی،بدخواهان در جنگ اقتصادی و روانی که به راه انداخته اند،نتوانسته اند به خواسته های خود برسند و زمزمه های عقب نشینی به گوش می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛محمود حجتی در نشست صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ایران که امروز سه شنبه در محل این اتاق برگزار شد،با اشاره به این که برخی رویه ها و سازوکارهای حکومتی در شرایط خاص کنونی کشور تغییر یافته است،اظهار داشت:در وضعیت جنگ اقتصادی،بنا بر تصمیم سران قوا بعضی از اختیارات قانونی به سایر دستگاه ها سپرده شده است.

وی با بیان این که بر اساس برخی تصمیم ها ممکن است بعضی از بخش ها،آسیب هایی نیز دیده باشند،ادامه داد: لازم است با در نظر گرفتن منافع ملی در اجرای تصمیم ها همراهی کنیم تا از شرایط کنونی که گذرا نیز هست،عبور کنیم.

حجتی،در بخشی از سخنان خود با پارلمان بخش خصوصی با اشاره به این که کشاورزان ایرانی قدر آب را بیش از کشاورزان سایر نقاط جهان می دانند،خاطرنشان کرد:کشاورزان در طول تاریخ کشور بیشترین توجه و سرمایه گذاری را در زمینه آب انجام داده اند و با ایجاد سازه هایی نظیر قنات ها و روش های آبیاری خود را با سخت ترین شرایط اقلیمی سازگار کرده اند.

وی با بیان این که طرح تعادل بخشی آب سفره های زیرزمینی به عنوان یکی از راهکارهای قانون برنامه ششم برای حل مشکل کم آبی کشور در نظر گرفته است،تاکید کرد:باید برای ۶۱۰ دشت کشور،فرمول خاص آن دشت را ارائه دهیم و لازم است کلیه ذی نفعان نیز در موضوع تعادل بخشی و بکار بستن این راهکارها مشارکت کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که بر اساس ارزیابی مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب - وابسته به اتاق ایران – در ۵ سال اخیر سالانه ۶ درصد بهره وری آب افزایش یافته است،تصریح کرد:افزایش ۳۰ درصدی بهره وری آب در ۵ سال گذشته حاصل بهره گیری از روش های نوین آبیاری و استفاده از دانش و تکنولوژی های روز بوده است.

حجتی با بیان این که در هیچ مقطعی در تاریخ کشاورزی کشور به اندازه دولت های یازدهم و دوازدهم برای انتقال و بهره وری آب در مزرعه سرمایه گذاری نشده است،خاطرنشان ساخت:سال گذشته ۹ هزار میلیارد تومان در بخش بهره وری آب در مزرعه سرمایه گذاری شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که سرمازدگی فروردین ماه امسال نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی به ویژه سردرختی ها خسارت زده است،اظهار کرد که در بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله گندم،شکر و کلزا افزایش تولید داشته ایم.

حجتی به افزایش یک میلیون تنی خرید گندم در سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد:خرید گندم از ۸.۵ میلیون تن در سال گذشته به ۹.۵ میلیون تن افزایش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی،تولید شکر در سال ۹۲ را ۱.۱ میلیون تن اعلام کرد و افزود:تولید شکر در سال جاری از مرز دو میلیون تن عبور کرده است.

وی ادامه داد:تولید کلزا نیز از ۶۰ هزار تن به ۳۴۰ هزار تن در سال جاری رسیده است.

حجتی یادآور شد: فناوری های نوین،مکانیزاسیون،نهاده های بذر،کود و آفت کش ها و همچنین سرمایه گذاری های صورت گرفته در بخش آب و خاک در افزایش تولید محصولات کشاورزی موثر بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایران یک سوم میانگین بارش در جهان را داراست و ۱۰ درصد تولید محصولات کشاورزی در ایران دیم و ۹۰ درصد آبی است در حالی که در دنیا ۶۵ درصد تولیدات کشاورزی دیم و ۳۵ درصد آبی می باشد بنابر این باید در پایداری کشاورزی و تولید به پایداری منابع آب توجه داشته باشیم.

حجتی با اشاره به این که کشاورزان قدر آب را از همه بیشتر می دانند ولی صدایشان به گوش ها نمی رسد،اظهار داشت:باید از طریق حمایت ها و پشتیبانی ها، امکانی را فراهم کنیم کشاورزان آب را به صورت بهره ور استفاده کنند.

وی در خصوص آب مجازی گفت:ذرت علوفه ای در داخل کشور تولید و ذرت دانه ای که در صنعت دام و طیور به صورت خوراک دام متراکم کاربرد دارد،از خارج وارد می شود.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان ساخت:برای تامین نیاز روزافزون صنعت دامپروری و طیور به ذرت بنا داریم از طریق کشت فراسرزمینی ذرت مورد نیاز کشور را تامین کنیم تا ارزش افزوده آن نصیب سرمایه گذاران ایرانی شود.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر تعیین نرخ جدید ارز بر کالاهای کشاورزی گفت:سال گذشته برای تامین نهاده های تولید گوشت مرغ ارز با قیمت ۳۲۰۰ تومان در اختیار تولید کنندگان قرار می گرفت که در حال حاضر قیمت این ارز ۴۲۰۰ تومان شده و در واقع حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

حجتی اضافه کرد:علاوه بر افزایش هزینه های عمومی،قیمت جهانی نهاده کنجاله سویا نیز حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد:اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص نمی یافت کالاهایی نظیر گوشت مرغ و پنیر گران تر به دست مصرف کننده می رسید و برای اقشار کم درآمد مشکل ایجاد می کرد.

وزیر جهاد کشاورزی،پیمان سپاری را تصمیم بانک مرکزی برای تضمین بازگشت ارز به چرخه اقتصاد کشور عنوان کرد و در مورد ممنوعیت صادرات برخی محصولات کشاورزی گفت:در زمینه گوشت مرغ ماهانه ۲۰۰ هزار تن تولید و در بهترین حالت حدود ۱۰ هزار تن یعنی معادل ۵ درصد صادرات داریم که در حال رایزنی برای رفع ممنوعیت هستیم.

وی درباره ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی نیز گفت:سالانه ۵ میلیون تن گوجه فرنگی تولید می شود ولی در برهه ای دو تا سه ماهه نزدیک به یک میلیون تن گوجه فرنگی و رب از کشور صادر شده بود که برای تامین نیاز مردم ناچار به اعمال ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی شدیم؛گرچه صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای آزاد است.

وزیر جهاد کشاورزی وضعیت ذخایر کالاهای اساسی را مطلوب توصیف کرد و افزود:در گندم و شکر نیازی به واردات نداریم و در ذرت،روغن و دانه های روغنی تمهیدات لازم را برای تامین کافی و به موقع این محصولات اندیشیده ایم.

حجتی با اشاره به این که در گذر از کشاورزی معیشتی به تولید انبوه باید زنجیره تولید ایجاد شود،اظهار داشت:برای ایجاد زنجیره تولید به ویژه در محصولات کشاورزی فسادپذیر آماده همکاری هستیم.

وی با بیان این که در تامین مواد اولیه تولید فرآرده های پروتئینی مشکلی نداریم،در مورد تولید گوشت قرمز گفت:در دنیا ۹ میلیون راس دام سک وجود دارد و ما با دارا بودن ۵۰۰ هزار راس دام سبک بیشترین میزان جمعیت این دام در منطقه را داریم.

حجتی با اشاره به این که مسایل ارزی به قاچاق دام دامن زده است،اظهار کرد:تولید دام سبک پربازده در فضاهای بسته و نیم بسته برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز مردم در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی با بیان این که سالانه تا ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد می شود گفت: این در حالی است که یک هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت ها اختصاص یافته و افزایش پرداخت غرامت ها باید پیگیری شود.

حجتی درباره امهال وام کشاورزان خسارت دیده از سرمازدگی خاطرنشان کرد که این موضوع نیز مراحل نهایی خود را طی می کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین