|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵
کد خبر: ۲۳۱۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
سیلیا آدلا فلورس مادورو، همسر رئیس جمهوری ونزوئلا یکی از چهار نفری است که از سوی وزارت خزانه داری آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است. معاون رئیس جمهوری، وزیر اطلاعات، وزیر دفاع و یکی از فرماندهان ارتش از دیگر مقاماتی هستند که از سوی واشنگتن تحریم شده اند.
 همزمان با اینکه رئیس‌جمهور آمریکا از اعضای سازمان ملل خواست تا از احیای دموکراسی در ونزوئلا حمایت کنند، واشنگتن تحریم‌های جدیدی را بر همسر رئیس‌جمهور ونزوئلا و چند تن از متحدان ارشدش اعمال کرد.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام شش تن از مقامات ارشد و نزدیک نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا را تحریم می‌کند که شامل دلسی رودریگز، معاون رئیس‌جمهور و ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا می‌باشد و همچنین یک جت شخصی ۲۰ میلیون دلاری را که گفته می‌شود متعلق به یکی از مقامات ارشد این کشور است، مصادره کرد.

این اقدام فشارها بر دولتی را افزایش می‌دهد که به شدت به خاطر فروپاشی اقتصادی و تضعیف دموکراسی مورد انتقاد قرار گرفته است. اما این اقدام از نظر مادی تلاش‌های واشنگتن را برای تحت فشار گذاشتن مقامات قدرتمند حزب حاکم سوسیالیست ونزوئلا تغییر نمی‌دهد؛ مقاماتی که تاکنون هیچگونه تمایلی را برای واگذاری قدرت یا مذاکره درخصوص گذار قدرت نشان نداده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: امروز سوسیالیسم کشور نفت‌خیز ونزوئلا را ورشکسته کرده و مردم این کشور را گرفتار فقر کرده است. ما از تمامی کشورهایی که در این نشست گردهم آمده‌اند می‌خواهیم تا در حمایت از احیای دموکراسی در ونزوئلا به ما بپیوندند.

مقامات افزودند: به طور مجزا گروهی از کشورهای آمریکای لاتین امروز (چهارشنبه) شکایتی را علیه دولت مادورو به خاطر نقض حقوق بشر در نیویورک ارائه خواهند داد و خواستار انجام تحقیق حول محور این نقض‌های حقوق بشر توسط دادگاه کیفری بین‌الملل می‌شوند.

به گفته دو مقام آگاه از این برنامه ترو، کلمبیا، ‌پاراگوئه، شیلی و آرژانتین در ارائه این ابتکارعمل علیه دولت ونزوئلا به کانادا خواهند پیوست.

تحت حکومت مادورو، ونزوئلا قدرت‌های پارلمان را محدود کرده، سیاستمداران اپوزیسیون را به زندان انداخته و یک کنگره موازی با قدرت‌های نامحدود ایجاد کرده است.

تورم در حال حاضر در ونزوئلا ۲۰۰ هزار درصد است و دسترسی به موادغذایی و دارو از جمله برنج و آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار دشوار است. این مساله باعث تشدید مهاجرت دسته‌جمعی مردم ونزوئلا به کشورهای همجوار آمریکای لاتین شده است.
واکنش مادورو

در واکنش به تحریم‌های جدید دولت آمریکا نیکولاس مادورو این تحریم‌ها را که علیه شماری از مقامات ونزوئلا و متحدان نیکولاس مادورو از جمله همسر رئیس جمهوری این کشور وضع شده "بزدلانه" خواند.

رئیس جمهوری ونزوئلا اظهار داشت: به سیلیا کار نداشته باشید! به خانواده کار نداشته باشید! بزدل نباشید! تنها جرم او این است که همسر من است. از آنجا که آنها دستشان به مادورو نمی‌رسد سراغ سیلیا رفته‌اند.

سیلیا آدلا فلورس مادورو، همسر رئیس جمهوری ونزوئلا یکی از چهار نفری است که از سوی وزارت خزانه داری آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است. معاون رئیس جمهوری، وزیر اطلاعات، وزیر دفاع و یکی از فرماندهان ارتش از دیگر مقاماتی هستند که از سوی واشنگتن تحریم شده اند.

مادورو اظهار داشت: من در احاطه افرادی هستم که تحریم شده‌اند. از دونالد ترامپ متشکرم که من را با افرادی که دارای کرامت هستند احاطه کرده است. همه تحریم‌ها نه تنها غیرقانونی و بی‌فایده است بلکه یک مدال برای ما انقلابی‌ها است.

مادورو می‌گوید وی قربانی یک جنگ اقتصادی به رهبری دشمنانی تحت حمایت آمریکا شده است.

وی محدود کردن آزادی‌های سیاسی را رد کرده و تاکید دارد که رهبران اپوزیسیون توطئه‌های ترور را برنامه‌ریزی کرده و تلاش کرده‌اند تا وی را از طریق اعتراضات خیابانی خشونت آمیز سرنگون کنند.

مادورو افزود: اظهارات ترامپ در سازمان ملل اذعانی به تاریخ استعمارگری آمریکا در این منطقه بود.

دولت ترامپ از سال ۲۰۱۷ میلادی چندین دور تحریم علیه دولت مادورو اعمال کرده است.

در همین حال گروهی از سناتورهای آمریکایی نیز اعلام کردند قانونی را در نظر گرفته‌اند که قصد دارد با تشدید تحریم‌ها و ارائه کمک بشردوستانه ۴۰ میلیون دلاری به بحران ونزوئلا رسیدگی کند.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز به طور جداگانه اعلام کرد: واشنگتن یک کمک ۴۸ میلیون دلاری دیگر برای شرکایش در این منطقه تامین می‌کند تا با بحران بشردوستانه‌ای که به دنبال افزایش مهاجرت مردم ونزوئلا به وجود آمده، مقابله کنند.




منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین