|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۲۳۱۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴
رئیس جمهوری در اجلاس صلح برای بزرگداشت نسلون ماندلا، با تاکید بر اینکه درمان نژادپرستی، بیگانه هراسی، خشونت و نفرت پراکنی را باید در گفت وگو، مدارا و مردم سالاری جستجو کرد، اظهارداشت: این همان راهی است که ماندلا با شجاعت به دولتمردان واقعی نشان داد.
رئیس جمهوری در اجلاس صلح برای بزرگداشت نسلون ماندلا، با تاکید بر اینکه درمان نژادپرستی، بیگانه هراسی، خشونت و نفرت پراکنی را باید در گفت وگو، مدارا و مردم سالاری جستجو کرد، اظهارداشت: این همان راهی است که ماندلا با شجاعت به دولتمردان واقعی نشان داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه (به وقت محلی) در این اجلاس که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، گفت: این یک واقعیت تاریخی است که دولتمردان بزرگ بجای «دیوار»، «پل» می سازند. هر اندازه نژادپرستی، تبعیض نژادی و بیگانه هراسی ایجاد دیوار میان ملت ها را آسان می سازد، گفتگو، مدارا و همزیستی مسالمت آمیز خمیرمایه بنای پل میان اختلافات و دودستگی ها است.

متن سخنان کامل روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
آقای رئیس،
اقدام مجمع عمومی سازمان ملل برای بزرگداشت یک صدمین سالگرد تولد نلسون ماندلا، در روزی که به پاسداشت صلح جهانی اختصاص یافته، شایسته تقدیر است.

راه دراز و دشوار نلسون ماندلا به سوی آزادی، از تولد و رشد در قبیله ای کوچک تا پیوستن به جنبش ضد نژادپرستی که منجر به زندانی شدن وی برای سال های طولانی شد و نهایتا کسب آزادی و احراز مقام ریاست جمهوری، در تاریخ معاصر کم نظیر است.

ماندلا از دوستان نزدیک و وفادار جمهوری اسلامی ایران بود. در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، رژیم وقت ایران با رژیم صهیونیستی و رژیم آپارتاید که همگی از نزدیک ترین وابستگان به آمریکا بودند، رابطه بسیار قوی داشت و تامین کننده اصلی انرژی هر دو رژیم بود؛ لکن پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت برخاسته از مردم با حمایت از جنبش آزادی خواهی آفریقای جنوبی، کلیه روابط خود را با هر دو رژیم قطع کرد. بعد از سرنگونی رژیم آپارتاید و استقرار مردمسالاری در آفریقای جنوبی، روابط ایران و آفریقای جنوبی وارد مرحله جدیدی شد که هر روز در حال گسترش است.

آقای رئیس،
رنج دوران سخت مبارزه موجب نگردید تا ماندلا از مشی خود که بر صلح و وفاق استوار بود، دست بردارد و برخورد وی با دشمنان و مخالفان خود پس از آزادی از زندان، به نحوی بود که در دل آنها بذر دوستی و محبت می کاشت.

این یک واقعیت تاریخی است که دولتمردان بزرگ بجای 'دیوار'، 'پل' می سازند. هر اندازه نژادپرستی، تبعیض نژادی و بیگانه هراسی ایجاد دیوار میان ملت ها را آسان می سازد، گفتگو، مدارا و همزیستی مسالمت آمیز خمیرمایه بنای پل میان اختلافات و دودستگی ها است. به جرات می توان گفت که نلسون ماندلا یکی از بزرگ مردان تاریخ معاصر بود که ایجاد صلح و دوستی را نه یک مصلحت بلکه ضرورتی قطعی می دانست.

جمهوری اسلامی ایران نیز در دهه های اخیر ابتکارهایی نظیر 'گفتگوی میان تمدن ها' و 'جهان علیه خشونت و افراط گرایی' را برای تقویت چندجانبه گرایی و توسعه صلح و همکاری بین المللی در این مجمع مطرح کرده است. ایران همچنان این مسیر را با جدیت دنبال می کند و دست همه رهبران صلح طلب و مداراجو را می فشارد.

درمان نژادپرستی، بیگانه هراسی، خشونت و نفرت پراکنی را باید در گفتگو، مدارا و مردم سالاری جستجو کرد. این همان راهی است که ماندلا با شجاعت به دولتمردان واقعی نشان داد. یاد و نام این مرد بزرگ برای همیشه در تاریخ زنده خواهد ماند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین