|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۲۳۱۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
او سپس از این شهر به شهر ویلنیوس پایتخت لیتوانی بازگشت تا در عین حال به لیتوانیایی‌هایی که در پنج دهه اشغال شوروی به اردوگاه‌های کار اجباری گولاک سیبری فرستاده و یا شکنجه و کشته شدند ادای احترام کنند.
 پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در جریان سفرش به منطقه بالتیک در اظهاراتی که در کشور لیتوانی و در حین حضور در مراسم‌های یاد بود سالانه مربوط به جامعه یهودیان این کشور که در زمان جنگ جهانی دوم تقریبا نابود شد نسبت به ظهور مجدد یهودی ستیزی و تجدیدنظر در تاریخ هشدار داد.

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس پاپ فرانسیس در روز دوم سفرش به حوزه بالتیک به شهر کاوناس دومین شهر بزرگ لیتوانی رفت؛ جایی که در زمان جنگ جهانی دوم و اشغال شدن توسط نازی‌ها شاهد زنده ماندن تنها سه هزار یهودی از جامعه ۳۷ هزار نفره یهودیان بود.

او سپس از این شهر به شهر ویلنیوس پایتخت لیتوانی بازگشت تا در عین حال به لیتوانیایی‌هایی که در پنج دهه اشغال شوروی به اردوگاه‌های کار اجباری گولاک سیبری فرستاده و یا شکنجه و کشته شدند ادای احترام کنند.

پاپ فرانسیس به شکلی برابر به قربانیان اشغالگری نازی‌ها و اشغالگری شوروی در هفتادوپنجمین سالگرد نابودی نهایی محله‌ی یهودی‌ها در ویلنیوس ادای احترام کرد. هر سال در تاریخ ۲۳ سپتامبر این سالگرد با برائت اسامی یهودیانی که توسط نازی‌ها و همپیمانانشان کشته شده یا به اردوگاه‌های آنها فرستاده شده‌اند گرامی داشته می‌شود.

پاپ فرانسیس در این مراسم سالگرد نسبت به وسوسه‌ای که می‌تواند در قلب هر انسانی وجود داشته باشد تا او بخواهد دوباره بر دیگران تسلط یابد هشدار داد.

او دعا کرد که نعمت تشخیص در انسان‌ها به کار گرفته شود تا در زمان خودش بتواند بذرهای جدید نگرش‌های مهلک را تشخیص دهد.

این هشدارهای پاپ فرانسیس در حالی مطرح شده‌اند که اخیرا در اروپا از جمله در لیتوانی جنبش‌های سیاسی راست افراطی و نئوفاشیست در حال قدرت پیدا کردن هستند. پاپ فرانسیس در این دور سفرهایش به لیتوانی ، لتونی و استونی می‌رود تا صدمین سالگرد استقرار آنها را گرامی بدارد و تشویق به اعتماد بیشتر کشورهای دیگر به منطقه بالتیک کند.

لیتوانی ۸۰ درصد جمعیت کاتولیک دارد اما در لتونی و استونی ارتدوکس‌ها بیشتر هستند.

همچنین دالیا گریبائوس کایته، رئیس جمهور لیتوانی نیز در جریان بازدید پاپ فرانسیس از موزه اشغالگری و جنگ جویان آزادی در این کشور او را همراهی کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین