|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۲۳۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
در استان مجاور کنترل لازم از سوی وزارت نیرو صورت گرفته و در استان اصفهان نیز سهمیه‌ها با توجه به سهم هر شهرستان مشخص شده است.
 استاندار اصفهان گفت: با برنامه‌ریزی و طراحی‌های صورت گرفته، با اجرای ۵۲ کیلومتر لوله‌گذاری، جریان آب در رودخانه زاینده‌رود برقرار خواهد شد.

 به نقل از استانداری اصفهان، محسن مهر علیزاده در جلسه مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تدوین طرحی جامع برای آب استان اصفهان،  اظهار کرد: نحوه انتقال آب از حوضه‌های مختلف و میزان این آب برای اینکه بتوانیم در ۳۰ سال آینده حداقل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در حوضه آبریز زاینده‌رود داشته باشیم، که در این طرح دیده شده است.

استاندار اصفهان با اشاره به میزان آب موجود در سد زاینده‌رود، افزود: به نظر می‌رسد در سال آبی پیش رو با وجود میزان بارش‌های پیش‌بینی ‌شده حداکثر تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب در حوضه آبریز خواهیم داشت که باید برای سهمیه‌بندی و مصرف این میزان آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، شرب و باغداری برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.

وی با اشاره به تدوین طرحی برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، اظهار کرد: در استان مجاور کنترل لازم از سوی وزارت نیرو صورت گرفته و در استان اصفهان نیز سهمیه‌ها با توجه به سهم هر شهرستان مشخص شده است.

مهرعلیزاده با بیان اینکه در مسیر رودخانه سهم آبه هایی وجود دارد که در طرح جدید به جای جاری کردن آب در رودخانه، به وسیله لوله‌گذاری میزان آب هر سهم انتقال می‌یابد، افزود: از ابتدای حوضه آبریز تا انتهای حوضه آبریز و تالاب گاوخونی ۵۲ کیلومتر لوله‌گذاری پیش‌بینی‌شده است و نسبت به سهم هر شهرستان در مسیر رودخانه در سال‌هایی که محدودیت آبی وجود دارد، آب از طریق این لوله‌ها انتقال می‌یابد و تمام شهرستان‌ها در هر سال به نسبت سهمی که از آب دارند به شکل حق آبه و سهم آبه از این مسیر برداشت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: در شهر اصفهان نیز لوله‌گذاری را در داخل رودخانه خواهیم داشت و با ساماندهی رودخانه برای جلوگیری از جذب زیاد آب، شاهد جاری شدن آب در بستر زاینده‌رود خواهیم بود.

استاندار اصفهان افزود: شرایطی فراهم خواهد شد که این حداقل آبی که در مسیر زاینده‌رود قرار می‌شود در سد آبشار جمع‌آوری شود و در زمان نیاز، با گردش آب بتوانیم جریان آب را در زاینده‌رود برقرار کنیم.

وی افزود: این سیستم برای حفظ روحیه و نشاط مردم، گردشگری و حفظ آثار تاریخی در شهرستان‌های مسیر رودخانه نیز اجرا خواهد شد.

مهر علیزاده با بیان اینکه اعتبار این طرح از سوی استانداری تأمین می‌شود، اظهار کرد: طرح پیش‌بینی‌شده بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در مدت حدود یک سال اجرایی خواهد شد و شامل بخش‌های مختلف از قبیل ۴۰ کیلومتر لوله‌گذاری خارج از شهر اصفهان، لوله‌گذاری‌های مربوط به شهر اصفهان، افزایش کیفیت پساب‌های تصفیه‌شده و جمع‌آوری و سیر کوله کردن و هدایت آب به کشاورزان شرق اصفهان و باتلاق گاوخونی است که حداکثر از ابتدای مهر ماه عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین