|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۲۲۹۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹
براساس توافق نامه الجزایر در سال 2000میلادی، اتیوپی در چارچوب ترسیم مرزهای مشترک، اراضی مورد اختلاف میان دو کشور و از جمله شهرک «بادم» را به اریتره می دهد. اتیوپی اکنون در این مناطق، نیروی نظامی دارد.
  دبیرکل سازمان ملل متحد به عربستان سعودی می رود تا در مراسم امضای توافقنامه صلح میان رهبران اتیوپی و اریتره حضور یابد.

 استفان دوجاریک سخنگوی آنتونیو گوترش این مطلب را روز جمعه در نشست خبری روزانه خود مطرح کرد و افزود: این سفر به دعوت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در روز یکشنبه انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به نیویورک بازخواهد گشت.



اریتره تا سال 1993 میلادی به عنوان کشوری مستقل وجود خارجی نداشت و عملا بخشی از خاک اتیوپی بود اما پس از آن استقلال یافت . در سال 1998 میان دو کشور جنگی حدودا دو ساله به دلیل اختلافات مرزی روی داد که حدود 80 هزار کشته برجای گذاشت و سرانجام در فوریه 2001 دو طرف در الجزایر توافقنامه آشتی و آتش‌بس را امضا کردند، اگر چه پس از آن نیز به دلیل عدم اجرای کامل این توافقنامه روابط دو کشور متشنج بود.

از آن زمان روابط دیپلماتیک دو طرف قطع شد و دو کشور در نوعی جنگ سرد با هم به سر می بردند و حتی دو کشور برای مقابله با هم، سعی در متحد شدن با دشمنان هم داشتند.

خبرگزاری رسمی اتیوپی 16 خرداد نوشت، حزب حاکم اتیوپی بر تلاش برای برقراری صلح با اریتره و پایان دادن به اعمال خصمانه میان دو کشور تاکید و اعلام کرد: اجرای توافق نامه صلح الجزایر را که به درگیری های مرزی دو کشور پایان می دهد، می پذیرد.

حزب حاکم این کشور در بیانیه ای تاکید کرد: این توافق نامه را بدون هرگونه پیش شرطی می پذیرد و برای اجرای کامل آن تلاش خواهد کرد تا صلح و ثبات به منطقه بازگردد.

براساس توافق نامه الجزایر در سال 2000میلادی، اتیوپی در چارچوب ترسیم مرزهای مشترک، اراضی مورد اختلاف میان دو کشور و از جمله شهرک «بادم» را به اریتره می دهد. اتیوپی اکنون در این مناطق، نیروی نظامی دارد.

نخست وزیر اتیوپی هجدهم تیرماه برای اجرایی کردن توافقنامه صلح با کشور همسایه اش اریتره در دیداری رسمی وارد این کشور شد و با «آسیاسی افورقی» رئیس جمهوری اریتره در مورد روابط دوجانبه و مسائل مورد اختلاف دو کشور و از جمله اختلافات مرزی گفت و گو کرد.
رسانه های دو کشور جو این مذاکرات را دوستانه و خوب توصیف و اعلام کردند دو طرف اراده ای قوی برای پایان دادن به اختلافات دارند. برخی رسانه های منطقه ای از استقبال گسترده مردم اریتره از این دیدار خبر دادند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین