|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۲۲۷۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در جریان بررسی طرح استیضاح فرجی‌دانا با 110 رای مخالف ، 145 رای موافق و 15 رای ممتنع از مجموع 270 رای به او در سمت وزیر علوم اعتماد نکردند.
 ساعتی پس از این تصمیم مجلس، دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور در احکام جداگانه‌ای با قدردانی از زحمات رضا فرجی دانا در دوره مسئولیتش به عنوان وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری، محمدعلی نجفی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه تعیین کرد. هم‌چنین فرجی‌دانا را به سمت مشاور رییس‌جمهور در امور علمی و آموزشی منصوب کرد.

آن‌چه استیضاح کنندگان پیش از این آن را مطرح کرده بودند، و آن‌چه فرجی دانا به آن‌ها در دفاع از خود پاسخ داد به شرح زیر است:

دانشجویان ستاره دار و اساتید مساله دار دانشجویان ارشد و دکترا پس از شرکت در کنکور یک مرحله گزینش هم دارند، هیأت نظارت مرکزی گزینش دانشجویان ترکیبی دارد که سال‌های سال است اعضای آن تغییر نکرده‌اند. در دولت جدید هم این ترکیب تغییر نکرده و مانند سال‌های گذشته است. به عنوان مثال یکی از اعضا 22 سال است که در این هیأت حضور دارد و منشأ خیر و برکت بوده و آخرت را به دنیا نمی‌فروشد. پس از استقرار دولت تعداد 389 درخواست به ستاد نظارت می‌رسد که آمار دقیق آن را به کمیسیون خدمت نمایندگان عرضه کرده‌ام که پس از بررسی هیأت مرکزی گزینش پس از اخذ استعلامی که آمده در سال 64 مصوبه 60 شورای عالی گفته می‌شود اگر وزارت اطلاعات وابستگی آنان به گروهک‌های محارب الحادی و منافق را اعلام کند پس از اعلام مراتب مذکور هیأت مرکزی گزینش دانشجو نیز باید این محدودیت را بپذیرد، اما اگر این‌گونه نبود نمی‌توان حکمی صادر کرد. هیأت تشخیص می‌دهد و از آن تعداد 400 نفر که کمتر از این هستند، 126 نفر مردودی‌های سال 90 و 91 به دانشگاه می‌روند که عزیزان نسبت به این موضوع دغدغه‌ای داشته‌اند که نکند در اینجا افرادی باشند که مخالف قانون صادره باشند. ضمن آنکه از وزارت اطلاعات هم استعلام شد مواردی که وزارت اطلاعات به ما اعلام کرده بود انجام شد و استعلام آن 126 نفر آمد و طبق نامه وزیر اطلاعات که من یک کپی آن را به رئیس مجلس نیز می‌دهم اعلام شده که پیرو استعلام درباره فهرست 126 نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی طی سال‌های 90 و 91 که در آغاز سال تحصیلی 92-93 با قید تعهد به تحصیل برگشته‌اند به استحضار می‌رساند طبق روال معمول در صورت وجود مصادیق بندهای سه‌گانه محرومیت از تحصیل در لیست‌های ارائه شده اسامی آنها اعلام میشود که عدم اعلام موارد به معنای عدم وجود مورد می‌باشد و این نامه توسط وزیر اطلاعات امضا شده است.
روند کند و غیر فزاینده رشد علمی کشور با استناد به مقالات چاپ شده در آی اس آی و روند رشد علمی کشور گفت: روند رشد از 2000 مقاله که زیر یک استناد بوده است به 7.9 استناد رسیده و این برای کشور غرورآفرین است. همچنین همانطور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند باید نتایج تحقیقات به سمت کاربردی شدن سوق یابد. لذا در همین راستا اولین گام برای تولید فناوری، تولید پتنت است که متاسفانه در سال 86 منحنی رشد در ثبت پتنت از 10 هزار در سال به 3000 افول کرده است و این نشان می‌دهد چرخه‌ی پتنت که باید به سمت تجاری سازی پیش رود معیوب است.
انتشار نشریات دانشجویی توسط جریان های مساله دار دانشجویی یک سوم 3 هزار و 681 نشریه دانشجویی متعلق به بسیج دانشجویی است، همچنین 3 هزار و 595 نشیره تخلفی نداشتند. . قانون مطبوعات می‌گوید نشریات قبل از انتشار ممیزی نمی‌شوند. نشریات دانشجویی 50 تا 100 تیراژ دارند وحتی نمی‌توانند از دانشکده‌ای به دانشکده‌ی مجاور بروند و یا از دانشگاه بیرون بروند. بنابراین درست نیست که وقتی نشریه‌ای تنها 50 تا 100 شماره از آن منتشر می‌شود آن را ملاک سیاه نمایی عرصه دانشگاهها در انتشار نشریات دانشجویی قرار دهیم. چرا که تنها 86 نشریه تخلف داشتند و با آنها برخورد شده است.
فرار مغز ها مهاجرت مغزها به صلاح ما نیست و در حال حاضر ما یکی از بیشترین آمار این پدیده را در کشورمان داریم که اگر این امتیاز به کسانی که حق‌شان است داده شود، موجب کم شدن پدیده فرار مغزها خواهیم بود.
نحوه برخورد با بورسیه های غیر قانونی 222 نفر با معدل پایین‌تر از حد لازم لیسانس بورسیه شدند، 222 نفر نیز معدل ارشدشان کم بوده و اگر فرمول‌های الحاقی را در نظر بگیریم 314 نفر فاقد معدل لازم هستند و506 نفر شرایط سنی کافی ندارند و از این تعداد برخی همپوشانی دارد و در مجموع 703 نفر فاقد شرایط لازم هستند. در آذر ماه اطلاعی از این مورد نداشتم اما اولین نامه از دیوان محاسبات به من رسید و آقای رحمانی فضلی به من گفتند به عنوان رئیس وقت دیوان محاسبات این پرونده را پیگیری کردند و عدم تطابق مقررات در موارد بورس ذکر شد. اگر افرادی که از طریق بورسیه های غیرمجاز تحصیل کرده جذب دانشگاه بشوند در آینده باعث رکود خواهد شد البته ما نمی گوییم تحصیلشان را قطع کنیم بلکه با هزینه شخصی باشد و کسانی که اطلاعات کذب دادند تحصیلشان قطع شود؛ کسانی که قانونی جذب شوند ادامه تحصیل بدهند
فضای سیاسی و نا آرام دانشگاه ها و احیای تشکل‌های آشوب‌طلب . به شهادت وزیر کشور که مسئول برقراری امنیت کشور است امروز فضای دانشگاه‌ها در بهترین وضعیت ممکن از نظر امن‌ترین و آرام‌ترین فضا قرار دارد. تحرکات تنش‌زا در 9 ماه گذشته به 14 درصد کاهش یافته است در حالی که این عدد در سال 88، 33 درصد بود. اعتراضات دانشجویی در نیمه اول سال 1391 پنج درصد، در نیمه اول سال 92 چهار درصد و در نیمه اول سال 93 به سه درصد کاهش یافته است. دانشجویان ما به مبانی نظام اعتقاد دارند، ولی وقتی در سن 22 سالگی حکم سنگین انضباطی می‌گیرند از حیض انتفاع ساقط می‌شوند و به دلیل کم سن سال بودن رفتارهای احساسی نشان می‌دهند. دانشگاهها نقطه قوت و پشتیبان نظام هستند

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین