|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۵
کد خبر: ۲۲۲۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
گروه سعودی بازاریابی و تحقیقات با نام اختصاری 'اس آر ام جی' (Saudi Research and Marketing Group) در سال 1987 میلادی توسط دو برادر به نام‌های 'هشام حافظ' و 'محمد علی حافظ' و با حمایت شاهزاده احمد بن سلمان بن عبدالعزیز بنیان گذاشته شد.
  عربستان در استمرار رویکرد تقابلی با جمهوری اسلامی ایران قصد دارد با تقویت و ایجاد رسانه های وابسته، باب کارزاری دیگری را علیه تهران بگشاید و این بار برای تحقق نیت خود روزنامه انگلیسی 'ایندیپندنت' را برگزیده است.

برخی منابع خبری به تازگی در گزارشی از انعقاد قراردادی میان ' گروه سعودی بازاریابی و تحقیقات ' با روزنامه ایندیپندنت برای راه اندازی چند وب سایت به زبان های مختلف شامل عربی، ترکی، اردو و فارسی خبر داده اند.

به تایید منابع خبری، مطالب این سایت‌ها قرار است توسط خبرنگاران میدانی گروه سعودی بازاریابی و تحقیقات در انگلیس، پاکستان، ترکیه و آمریکا تهیه شود. همچنین بر اساس این قرارداد مقرر شده تا برخی اخبار ترجمه محتوایی باشند و در روزنامه ایندیپندنت به چاپ برسند.

علاوه بر این مقرر شده مقرهایی در شهرهای لندن، اسلام آباد، استانبول و نیویورک برای هماهنگی خبری میان گروه سعودی بازاریابی و پژوهش و روزنامه ایندیپندنت ایجاد شود.

روزنامه ایندیپندنت نیز با انتشار بیانیه ای با تایید این خبر اعلام کرد: این چهار وب ‌سایت اقدام به ارائه اخبار با کیفیت، آزادانه، مستقل و عمیق در خصوص مسائل جهانی و رویدادهای محلی خواهند کرد.

همچنین این روزنامه انگلیسی که همواره عنوان 'مستقل' را یدک می کشد و پروایی از انتقاد به موضوعات جهانی و منطقه ای ندارد، در بیانیه خود اعلام کرد با وجود این قرارداد، تعدیلی در سیاست‌های خود در زمینه پوشش اخبار مربوط به عربستان، جنگ یمن و تجارت‌ های تسلیحاتی ریاض ایجاد نخواهد کرد.

گروه سعودی بازاریابی و تحقیقات با نام اختصاری 'اس آر ام جی' (Saudi Research and Marketing Group) در سال 1987 میلادی توسط دو برادر به نام‌های 'هشام حافظ' و 'محمد علی حافظ' و با حمایت شاهزاده احمد بن سلمان بن عبدالعزیز بنیان گذاشته شد.

مقر اصلی این گروه که در زمینه چاپ و انتشار نشریات عرب زبان فعالیت می کند در ریاض است.
روزنامه‌های عرب‌ زبان و انگلیسی ‌زبان جهان عرب، مانند 'الشرق الاوسط'، 'الاقتصادیه'، 'عرب نیوز' و نشریاتی مانند 'هی'، 'المجله'، 'سیّدتی'، و 'الرّجل' متعلق به این گروه عظیم رسانه‌ای سعودی است.

29.9 درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت بزرگ 'کینگدام هولدینگ' به ریاست شاهزاده 'ولیدبن طلال بن عبدالعزیز' است که مالکیت بسیاری از رسانه‌های جهان عرب را بر عهده دارد و در سال 2012 میلادی نیز سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری در شبکه توئیتر انجام داده است.
ریاست گروه سعودی پژوهش و بازاریابی در چند ماه گذشته برعهده شاهزاده 'بدر بن عبدالله بن محمد بن فرحان آل سعود' بود که وی در چارچوب اصلاحات 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی و به دستور پادشاه عربستان به عنوان وزیر فرهنگ این کشور منصوب شد.

** چرا ایندیپندنت؟
روزنامه ایندیپندنت در سال 1986 انتشار یافت و از سال 1997 به عنوان روزنامه صبحگاهی لندن از سوی سازمان اخبار و رسانه‌های ایندیپندنت اداره و کنترل می‌شد.

امتیاز این روزنامه در سال 2010 به 'الکساندر لبدف' فروخته شد. ایندیپندنت در سال 2004 عنوان روزنامه برتر سال را کسب کرد اما از 27 مارس سال 2016 پس از انتشار آخرین نسخه چاپی، تغییر ماهیت داد و به انتشار آنلاین اخبار از طریق اینترنت به فعالیت ادامه داد.

همانطور که در سطور بالا اشاره شد، روزنامه ایندیپندنت به صراحت لهجه شهره است و از زمان تهاجم ائتلاف نظامی به یمن، نوک تیز پیکان انتقادات خود را به سمت ریاض نشانه گرفته است.
گزارش های متعدد با نگاه انتقاد به سیاست های منطقه ای عربستان با تیترهایی نظیر 'لندن شریک جنایت عربستان در یمن'، 'عربستان امپراتوری شر و تروریسم است'، 'عربستان سیاست مداخله بی‌خردانه را دنبال می‌کند' و 'رژیم حاکم در عربستان وحشی تر از داعش' طی چند سال اخیر در صفحات ایندیپندنت جا خوش کرده اند.

حال این سئوال مطرح است، که چگونه روزنامه ای از یک سو چنین عربستان را می نوازد و از سوی دیگر عرصه ای فراخ برای شرکتی سعودی وابسته به دربار پادشاهی عربستان می گشاید تا با راه اندازی وب سایتی به زبان فارسی به تبلیغ سیاست های خود و افزون بر آن در راستای رویکرد 'ایران هراسی' به توطئه چینی خبری علیه ایران بپردازد.

پاسخ این سئوال روشن است و با یک جستجو می توان به این نتیجه رسید که در این پروژه مشترک رد پای یک تاجر سعودی در میان است.

پایگاه تحلیلی 'میدل ایست آی' چندی پیش در گزارشی از فروش بخش عظیمی از سهام روزنامه ایندیپندنت به یک تاجر سعودی خبر داد.

به گزارش میدل ایست آی، «سلطان محمد ابوالجدایل» بازرگان 42 ساله و متعلق به یک خانواده تاجرپیشه و اهل شهر مدینه سال گذشته میلادی بخش عظیمی از سهام روزنامه ایندیپندنت را خریداری کرد و شاید از همین سبب باشد که این روزنامه با گستراندن فرش قرمز زیر پای تاجر سعودی از عنوان پر طمطراق مستقل فاصله بگیرد و برای ادامه حیات تن به قواعد از پیش نوشته دولت سعودی علیه ایران دهد.

** پشت پرده حربه رسانه ای سعودی
خبر همکاری گروه سعودی بازاریابی و تحقیقات با روزنامه ایندیپندنت با واکنش هایی همراه بود و پایگاه خبری 'رصیف 22' در گزارشی از این اقدام به عنوان ابزاری در دست مقامات سعودی برای تبلیغ سیاست های منطقه ای خود یاد کرد.

این پایگاه خبری لبنانی در گزارش خود نوشت: جنگ در یمن، اختلاف با قطر و دشمنی با ایران و منافعی که عربستان در سوریه دنبال می کند، بار سنگینی بر دوش سعودی ها گذشته از این رو به دنبال رسانه های قوی تر و موثرتری برای تبلیغ سیاست های خود هستند.
رصیف 22 افزود: مقامات سعودی برای دستیابی به اهداف خود ثروت نفتی عربستان را برای سوء استفاده از رسانه های بین المللی مطرح و مهم بکار می گیرد تا سیاست های خود را بویژه درباره منطقه خاورمیانه اشاعه دهد.

این پایگاه خبری با اشاره به هزینه های میلیون دلاری برای تحقق این قرارداد، تصریح کرد: گرچه گروه سعودی بازاریابی و تحقیقات هدف از قرارداد با ایندیپندنت را انتشار اخبار و ارائه تحلیل هایی از حوادث جاری در منطقه و روابط بین الملل و نیز انتشار مقاله ها و گزارش های ترجمه شده از نسخه اصلی انگلیسی ایندیپندنت اعلام کرده اند، اما سعودی ها علاوه بر این هدف، اهداف پشت پرده ای نیز دارند تا از این روزنامه به عنوان سلاح رسانه ای جدید برای توجیه رفتارها و تعاملات چالش برانگیز و بحران آفرین سال های گذشته خود در خاورمیانه استفاده کنند.

رصیف 22 با اشاره به اینکه سعودی ها برای اجرای این همکاری مدت ها طولانی به طور محرمانه لابی گری کرده بودند، افزود: روزنامه ایندیپندنت که از سال 2016 میلادی به شکل اینترنتی منتشر می شود و چاپ کاغذی آن متوقف شده، قصد دارد اخبار و تحلیل هایی را درباره جهان و حوادث منطقه ای به شکل آزاد و متشقل منتشر کند اما نمی توان گفت که صفحات جدیدی که ایندیپندنت قصد دارد راه اندازی کند ، مستقل عمل کنند بخصوص که براساس شواهد شراکت این روزنامه با ناشری صورت گرفته که روابط قوی با دولت سعودی دارد.

'رسانه سازی' و یا نفوذ در رسانه های تاثیرگذار غربی طی سال های اخیر به یکی از رویکردهای مالوف مقامات سعودی تبدیل شده و گرچه این رویکردها را در نقاب روشنگری و تبیین سیاست منطقه ای خود پوشانده اند، اما در سر به نیات دیگری می اندیشند و به تحلیل کارشناسان، هدف غایی آنها مهار جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

در همین حال باید در نظر داشت که تبدیل ایران به قدرت برتر منطقه و خنثی کردن طرح های مداخله جویانه به واسطه حمایت از جریان مقاومت، سبب نگرانی برخی کشورهای عربی از جمله عربستان شده از این رو مقامات سعودی را بر آن داشته تا شکست های میدانی خود را با ایجاد میدان های رسانه ای و تبلیغی جدید علیه ایران جبران کنند.

عربستان برای پیش راندن ایده خود اردیبهشت سال گذشته و به فاصله چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، به منظور تاثیر گذاری بر فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و با بهره گیری از تجربه خبرنگاران تربیت شده بنگاه خبری 'بی بی سی' و نیز الگو برداری از شبکه 'سی ان ان'، شبکه خبری تلویزیونی را در لندن راه اندازی کرد.

اما آنچه که به مقامات سعودی برای پیگیری ایده های ضد ایرانی در فضای رسانه ای انگیزه مضاعفی بخشید، به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا و تشدید خصومت ورزی و تند شدن رویکرد مقامات جدید واشنگتن در قبال ایران بود.

مقامات سعودی نیز خرسند از این فرصت و در استمرار سیاست های ضد ایرانی ترامپ به عضو فعال پروژه ایجاد اغتشاش در ایران با هدف 'تغییر رژیم' و 'تغییر رفتار' ایران و با همپیمانی با مقامات آمریکایی در مسیر سیاست آمریکایی 'ایران هراسی' قدم گذاشتند.

وبگاه خبری تحلیلی 'نشنال' اواخر سال گذشته، در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی از قصد آمریکا، عربستان و امارات برای تشکیل کمیته‌ای سه جانبه علیه ایران با هدف مقابله با آنچه «رفتارهای ثبات‌ زدای ایران» خوانده شد، خبر داد.

به نوشته این وبگاه، اعضای کمیته به طور منظم برای هماهنگ‌سازی تاکتیک‌ها و رایزنی درباره نحوه تحقق اهداف مشترک دیدار خواهند کرد.

اما این بازی، بازیگر دیگری به نام رژیم صهیونیستی داشت که عربستان برای کسب اطلاعات و خوراک خبری ضد ایرانی، حساب ویژه ای روی آن باز کرده بود.

روزنامه 'رای الیوم' سال گذشته از همکاری تنگاتنگ اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و عربستان علیه ایران پرده برداشت و در گزارشی نوشت: دو مسئول امنیتی تایید کرده اند که تل آویو اطلاعاتی را به طور شخصی و نیز سایبری به مسئولان سعودی درباره ایران منتقل کرده است.
این دو مسئول همچنین افزودند که روابط دوجانبه بین تل آویو و ریاض روی اصل تبادل منافع متمرکز است.

این روزنامه چاپ لندن به نقل از روزنامه صهیونیستی 'جروزالم پست' تصریح کرد: تل آویو اطلاعات لازم را به عربستان در مورد مقابله با ایران داده است. اطلاعاتی که به در راستای منافع اسرائیل است زیرا در مقابله با دشمنان مشترک استفاده می شود.

جروزالم پست به نقل از 'بن براک' معاون رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به موساد و مدیر کل وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی نوشت: همکاری اطلاعاتی بین عربستان و اسراییل با هدف کمک به سعودی ها برای مقابله با خطر ایران انجام می شود و در مقابل؛ به تل آویو برای بهبود توانمندی خود برای مقابله با خطراتی که در کرانه باختری با آن روبرو است، کمک می کند.

وی درباره چگونگی انتقال اطلاعات به کشورهای دیگر گفت: انتقال اطلاعات حساس، شفاهی و در جلسات رودرو انجام می شود اما اطلاعات با حساسیت کمتر از طریق فضای مجازی منتقل می شود. دادن اجازه به اسرائیل برای استفاده از آسمان عربستان سطح بسیار پیشرفته ای از همکاری را نشان خواهد داد.

روزنامه جروزالم پست همچنین به نقل از یعقوب عمیدرور مشاور سابق بنیامین نتانیاهو و فرمانده تیپ مطالعات در واحد اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) نوشت: اسرائیل بر دادن اطلاعات به طرف هایی که با ایران مقابله می کنند، پافشاری می کند. هر طرفی که با ایران می جنگند و بیاید و بگوید که نیاز به چیزی دارم که با آنها بجنگیم؛ آنگاه اسرائیل برای کمک به جنگ با دشمنان مشترک خدمت رسانی خواهد کرد.

به گفته وی، صرف مقابله عربستان با ایران، پاداشی است که اسراییل در مقابل ارائه اطلاعات به ریاض دریافت می کند. آنچه برای اسراییل مهم است، مشارکت عربستان در مقابله با ایران است.
مقامات عربستانی برای تکمیل پازل ضد ایرانی خود، به همکاری آمریکا و اسراییل نیز نیاز داشتند که این موضوع نیز با تشکیل کارگروه آنلاین مشترک واشنگتن - تل آویو با هدف ایجاد اغتشاش در ایران رقم خورد و بسیاری تحلیلگران، این اتفاق را حاصل سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در سفر فروردین سال جاری به آمریکا می دانند.

تارنمای «آکسیوس» به تازگی در گزارشی فاش کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی چند ماه پیش کارگروه مشترکی را برای ایجاد اغتشاش در ایران تشکیل داده اند.
این تارنمای آمریکایی تشکیل این کارگروه را نمونه تغییر سیاست آمریکا در منطقه دانست و نوشت: دو مقام اسراییلی اعلام کردند که این گروه، در قالب تمهیدات واشنگتن و تل آویو برای مقابله با ایران تشکیل شده است. مقام های مزبور یادآور شدند که این تیم طی چند ماه گذشته، بارها با هم دیدار داشته اند.

به گفته مقام های رژیم صهیونیستی، وظایف این تیم مشترک، چند هفته قبل در نشست «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا و «مئیر بن شبات» همتای صهیونیست وی در کاخ سفید مورد بررسی قرار گرفت.

آکسیوس در ادامه این گزارش تصریح کرد: جان بولتون و بن شبات بر این باورند که افزایش فشار داخلی، تاثیر مثبتی بر تغییر رفتار منطقه ای ایران خواهد داشت.
به گزارش تارنمای آکسیوس، آمریکا و اسراییل در چند هفته گذشته شروع به استفاده از رسانه های اجتماعی کرده اند تا پیام های ضد حکومتی را به مردم ایران منتقل کنند.
نتانیاهو نیز به تازگی چند فیلم ویدئویی با ترجمه فارسی را در یوتیوپ، فیس بوک و توییتر منتشر و مردم ایران را به مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ترغیب کرده است.
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز توییت هایی را در حمایت از اعتراض ها در ایران منتشر کرده است.

به هر روی وزیر امور خارجه آمریکا امروز(دوشنبه) در نشستی با جمع معدودی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران در کتابخانه 'رونالد ریگان' در شهر 'سیمی ولی' لس آنجلس مرکز ایالت کالیفرنیا از کشورهای به ادعای وی ناخرسند از ایران خواست تا به کمپین مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات بپیوندند.

اعتراف این مقام آمریکایی به حضور عربستان در این کمپین گواهی بر نقش آفرینی ریاض به عنوان یکی از مهره های اصلی پروژه ایجاد اغتشاش در ایران است.

مقامات ریاض برای تاثیرگذاری بیشتر در این کمپین نیاز به رسانه دارند و می توان انعقاد قرارداد 'گروه سعودی بازاریابی و تحقیقات' با روزنامه ایندییپدنت را در ایجاد وب سایت فارسی زبان با هدف همراه کردن معدود مخالفان و معاندان جمهوری اسلامی ایران با خود در این راستا ارزیابی کرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین