|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۵
کد خبر: ۲۲۱۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
انتظار می‌رود با اجرای این توافقنامه از سوی نیروهای دولت سوریه و بازپس‌گیری کامل استان درعا توسط این نیروها، تنها چالش پیش‌ روی دمشق منطقه تحت کنترل داعش است که احتمالا هدف بعدی آن خواهد بود.
 گروه تروریستی داعش حمله انتحاری روز سه‌شنبه که ۱۴ کشته در بین نیروهای وابسته به دولت سوریه و گروه‌های مخالف در استان درعا برجای گذاشت، برعهده گرفت.

 به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، با فشارهای ناشی از عملیات نظامی ارتش سوریه در استان درعا و در پی آن توافق سازش نیروهای دولت سوریه با شورشیان، ارتش سوریه موفق به پیشروی در مناطق تحت کنترل مخالفان در استان درعا شده و خود را به خطوط نزدیک به منطقه تحت کنترل گروهی وابسته به داعش رسانده است.

رامی عبدالرحمان، مدیر مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه (وابسته به مخالفان) در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: در عملیات انتحاری که روز سه‌شنبه با یک خودروی بمب‌گذاری شده علیه یک پایگاه نظامی در روستای زینون در نزدیکی مناطق تحت کنترل داعش انجام شد، ۱۴ تن از نیروهای ارتش سوریه و گروه‌های مخالف که به تازگی با یکدیگر به توافق رسیده بودند، کشته شدند.

عبدالرحمان پیشتر از کشته شدن هشت تن در این حمله انتحاری خبر داده بود. اما با وخامت حال زخمی‌ها و کشف اجساد دیگر تعداد قربانیان افزایش یافت.

مدیر مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت: این انفجار انتحاری اولین اقدام تروریستی در نوع خود علیه نیروهای سوریه از زمان آغاز عملیات نظامی در درعا بوده و احتمالا گروه خالد بن ولید، وابسته به داعش مسؤول آن است.

داعش نیز با انتشار بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی تلگرام مسؤولیت این انفجار را برعهده گرفته و اعلام کرد: این عملیات به واسطه یک خودروی بمب‌گذاری شده که توسط یک عامل انتحاری هدایت می‌شد، انجام شد.

پس از عملیات نظامی گسترده نیروهای دمشق در ۱۹ ژوئن توافقنامه‌ای میان روسیه و گروه‌های مخالف سوری در استان درعا برای آتش‌بس حاصل شد و دو طرف توافق کردند شبه‌نظامیان مخالف سوری و غیرنظامیانی که سازش را نمی‌پذیرند به شمال سوریه منتقل شوند.

انتظار می‌رود با اجرای این توافقنامه از سوی نیروهای دولت سوریه و بازپس‌گیری کامل استان درعا توسط این نیروها، تنها چالش پیش‌ روی دمشق منطقه تحت کنترل داعش است که احتمالا هدف بعدی آن خواهد بود.

مناطقی که هنوز در دست گروه موسوم به "ارتش خالد بن ولید" هم‌پیمان داعش در حوزه الیرموک است شامل ۱۶ روستا در بخش غربی حومه درعا می‌شود که شاهد کوچ گسترده ساکنانش است. این اهالی به مناطق مرزی با جولان اشغالی و مناطق دیگر در حومه درعا و قنیطره می‌روند. مناطق تحت کنترل ارتش خالد بن ولید شامل ۲۵۰ کیلومتر مربع معادل ۶.۶ درصد مساحت استان درعاست.

ارتش خالد بن ولید مانع از خروج غیرنظامیان از مناطق تحت تسلطش می‌شود. این ممانعت در پی خروج بیش از ۱۰ هزار شهروند سوری که اکثرشان زن و کودک بودند، انجام می‌گیرد. ارتش خالد بن ولید عصر دوشنبه نیز به روستای حیط در درعا سوریه حمله کرد. این روستا آخرین روستای تحت کنترل شورشیان ارتش آزاد سوریه در نوار مرزی محسوب می‌شود. شورشیان با دولت سوریه تحت نظارت روسیه توافق کرده و برخی از آنها به سمت ادلب رفته بودند.

در حال حاضر نیروهای وابسته به دولت سوریه حدود ۸۰ درصد از مساحت استان درعا را به دست گرفته‌اند و ۱۵ درصد از مساحت این استان در دست نیروهای مخالف و باقی مناطق در کنترل گروه تروریستی خالد بن ولید است.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین