|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۲۲۱۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
برات آلبایراک روز گذشته برای ریاست پست حساس وزارت دارایی و خزانه‌داری در کابینه جدید ترکیه منصوب شد. داماد جوان رجب طیب اردوغان رشد درخشانی در جهت سمت‌های ارشد سیاسی داشته است.
 برات آلبایراک روز گذشته برای ریاست پست حساس وزارت دارایی و خزانه‌داری در کابینه جدید ترکیه منصوب شد. داماد جوان رجب طیب اردوغان رشد درخشانی در جهت سمت‌های ارشد سیاسی داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، داماد ۴۰ ساله اردوغان که همسر دختر ارشد رئیس‌جمهوری ترکیه است، در نوامبر سال ۲۰۱۵ به عنوان وزیر انرژی منصوب شد.

انتصاب تعجب آور آلبایراک به عنوان وزیر دارایی و خزانه‌داری این فرصت را به وی می‌دهد که اقتصاد غیرمتوازن اما مترقی ترکیه را مدیریت کند.

منتقدان بر این باورند که رشد و ترقی وی ادعاهای مطرح شده مبنی بر حضور خویشاوندان اردوغان در پست‌های کلیدی و انحصار قدرت به خانواده اردوغان را ثابت می‌کند.

اما ناظران نزدیک به دولت ترکیه بر این باورند که آلبایراک یکی از مهمترین چهره‌های توانا در دولت ترکیه است که به سرعت اطرافیان و حتی مسؤولان خارجی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او در محافل سیاسی و مطبوعات معمولا به عنوان "داماد" شناخته می‌شود.

درباره حضور همیشگی آلبایراک در کنار اردوغان می‌توان به حضور وی در تعطیلات اردوغان با خانواده‌اش در اقامتگاه مارماریس به هنگام وقوع کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ اشاره کرد.

او سپس رئیس‌جمهوری را در پرواز بسیار خطرناک به استانبول در شب کودتا و نشستن در کنار او در کنفرانس خبری در فرودگاه آتاتورک همراهی می‌کرد.

آلبایراک در یک دیدار کم سابقه با خبرنگاران خارجی یک هفته پس از وقوع کودتای نافرجام اعلام کرد که این کودتا رهبری ترکیه را متعجب کرد.

وی گفته بود: ما اولین تماس را از سوی شهروندی از استانبول داشتیم. شما نمی‌توانید چنین چیزی را تنها براساس یک تماس تلفنی باور کنید.

در این میان، کمال قلیچداراوغلو، رهبر بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه یک‌بار آلبایراک را به عنوان نخست وزیر سایه معرفی کرده بود.

همچنین در طول چند ماه گذشته رسانه‌ها در چندین گزارش‌ به اختلاف آلبایراک با سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه اشاره کرده بودند.

با این حال سویلو در مصاحبه‌ای در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴ ژوئن اعلام کرد: آقای برات دوست من و دوست خوبی است.

تا اواخر سال ۲۰۱۳ آلبایراک به عنوان رئیس اجرایی هولدینگ چالیک بود که در حوزه انرژی و نساجی فعالیت می‌کرد. این هولدینگ همچنین صاحب رسانه‌هایی مانند کانال AHaber و روزنامه صباح است.

او اگرچه به هنگام صحبت بسیار تند حرف می‌زند اما با اعتماد به نفس سخن می‌گوید. آلبایراک کارشناسی ارشد از دانشگاه پیس نیویورک دارد و تز دکترای خود را درباره سرمایه گذاری در حوزه منابع انرژی تجدیدپذیر ارائه کرده است.

همچنین او پیش از اینکه به وزارتخانه برود به طور مرتب یادداشت‌هایی در روزنامه صباح می‌نوشت.

اردوغان رابطه بسیار نزدیک با خانواده آلبایراک به خصوص با پدر وی دارد.

چندین رهبر جهان در مراسم ازدواج آلبایراک با "اسرا اردوغان" در ماه ژوئن ۲۰۰۴ شرکت کردند.

در اوج بحران روسیه و ترکیه بعد از سقوط یک فروند جنگنده روسی در نوامبر ۲۰۱۵، مسکو بارها آلبایراک و اعضای نزدیک خانواده اردوغان را به تجارت غیرقانونی نفت در سوریه متهم کرد، در مقابل این ادعاها از سوی اردوغان و مقامات ترکیه رد شد.

اما همه این تلخی‌ها بسیار زود به فراموشی سپرده شدند و آلبایراک خندان توافق ساخت خط لوله گاز روسیه به ترکیه را در اکتبر ۲۰۱۶ به عنوان سمبل مصالحه دو کشور امضا کرد.

همچنین آلبایراک اولین دیدار پس از بهبود روابط میان تل‌آویو و آنکارا را با وزیر اسرائیلی برگزار کرد.

آلبایراک معمولا در سفرهای خارجی و دیدارهای سیاسی با رهبران جهان از جمله دیدار اردوغان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اردوغان را همراهی می‌کند.

از سوی دیگر بسیاری از ناظران علاوه بر نظارت بر فعالیت‌های آلبایراک، از نزدیک فعالیت‌های سلچوک بایراک تار که در سال ۲۰۱۶ با سمیه کوچکترین دختر اردوغان ازدواج کرده است را دنبال می‌کنند، او در راس یک شرکت قرار دارد که این شرکت اولین پهپاد بومی ترکیه را تولید کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین