|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۱
کد خبر: ۲۲۰۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
شرکت کنندگان توافق کردند تا به پیشرفت‌ها (برای حفظ برجام) تحت بازبینی دقیق ادامه دهند و کمیسیون مشترک، ازجمله در سطح وزیران کماکان تشکیل جلسه دهد تا تلاش‌های مشترک به پیش رانده شود.

اولین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران پس از خروج غیر قانونی آمریکا از  برجام پایان یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: تمام طرف‌ها به گفت‌وگوها ادامه می‌دهند تا راه‌هایی برای حفظ توافق هسته‌ای پیدا کنند.

 فدریکا موگرینی  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان جلسه کمیسیون مشترک برجام که روز جمعه (امروز) در سطح وزیران  امورخارجه در وین برگزار شد، بیانیه پایانی این کمیسیون را قرائت کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در آستانه نشست امروز از قدرت‌های اروپایی خواست تا پیشنهادهای قابل راستی‌آزمایی و قابل اجرا بدهند. وی گفت که طرف‌های اروپایی در هفته‌های اخیر وعده‌های کلی و مبهم داده‌اند.

ایران تاکید می‌کند که بدون تضمین منافعش در توافق هسته‌ای نخواهد ماند. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه امروز از ایران خواست دست از این تهدیدهای خود بردارد.

در بیانیه کمیسیون برجام آمده است که اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و ایران به گفت‌وگوها و بررسی جزئیات فنی مسائل ادامه می‌دهند و در صورت نیاز جلسات دیگری در سطح وزیران امورخارجه خواهند داشت.

بنا بر این گزارش، کمیسیون مشترک برجام همچنین از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مبنی بر پایبندی ایران به تعهداتش استقبال کرد. طرف‌های توافق هسته‌ای در عین حال اعلام کردند که با پایبندی ایران به تعهداتش، ادامه برجام مستلزم تامین منافع اقتصادی ایران است.

موگرینی در جمع خبرنگاران گفت: در نشست امروز، راه حل‌های عملی برای عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران مورد بحث و رایزنی قرار گرفت.

به گفته وی، طرف‌ها به دنبال حفظ روابط اقتصادی و مسیرهای تبادلات مالی با ایران هستند و می‌خواهند صادرات نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی از ایران ادامه پیدا کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه از تضمین اعتبار صادرات برای شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی خبر داد و گفت: اتحادیه اروپا با بازنگری در مقررات بازدارنده خود می‌خواهد ادامه کار شرکت‌های اروپایی در بازار ایران را ممکن کند.

وی خاطر نشان کرد: اتحادیه اروپا از بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیز برای حفظ برجام استفاده خواهد کرد.

پارلمان اروپا روز چهارشنبه به همکاری بانک سرمایه گذاری اروپا با ایران با هدف حمایت از اجرای برجام رای داد

اخبار مربوط به این نشست به شرح زیر است:

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه عضو برجام در وین به سر می برد. عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری ظریف را در این سفر همراهی می کند.

جزئیاتی درباره هتل کوبورگ، محل مذاکرات برجامی امروز
۱۳۹۷/۰۴/۱۵ - ۱۶:۴۰

هتل کوبورگ بنایی است کاخ گونه که در سال 1840 توسط یکی از پادشاهان اتریش، ساخته شده است و از سال 1970 میلادی به این سو، به عنوان هتل مجلل 5 ستاره، از آن استفاده می‌شود.

سوییت‌های 128 تا 165 مترمربعی هتل کوبورگ که با مبلمان آنتیک و فضای بزرگ و طراحی قرن هجدهمی دیزاین شده است، نظر بسیاری از میهمانان این هتل را به خود جلب می‌کند.

یکی از سوییت‌های هتل، سوییت 136 مترمربعی مشهور به سوییت ویکتوریا می‌باشد که محل اقامت ملکه ویکتوریا، ملکه پادشاهی اتریش در فاصله سال‌های 1819 و 1901 بوده است.

سوییت شماره 101 در این هتل، به سوییت بوریس مشهور است که به بوریس سوم، سزار بلغارستان تعلق داشت و 1894 تا 1943 زندگی می‌کرد.

این هتل در گذشته به خاطر شکل ستون ها و نمای بیرونی اش، به "قلعه مارچوبه" معروف بوده است.

آخرین مالک خصوصی آن تا سال 1970 که یک شاهزاده بیوه بوده که همراه خانواده اش در آن زندگی می کرد و پس از آن تبدیل به هتل شده است.

این کاخ یکی در اعیانی ترین مناطق وین واقع شده است. قیمت سوئیت های آن از 595 یورو برای هر شب شروع و تا 1600 یورو نیز می رسد.

این هتل زیبا هم اکنون میزبان مذاکرات هسته ای ایران و شش1+4است.

آلمان: بسته پیشنهادی اروپا بطور کامل تحریم های آمریکا را جبران نخواهد کرد
۱۳۹۷/۰۴/۱۵ - ۱۴:۲۴

رویترز : آلمان اعلام کرد بسته پیشنهادی اروپا بطور کامل تحریم های آمریکا را جبران نخواهد کرد.

آغاز نشست وزیران خارجه ایران و 4+1 و موگرینی
۱۳۹۷/۰۴/۱۵ - ۱۴:۱۷

نشست وزیران خارجه ایران، آلمان، فرانسه، چین، انگلیس و فدریکا موگرینی آغاز شد.

قرار است در این نشست که در هتل کوبورگ وین برگزار می‌شود، بسته پیشنهادی اقتصادی اروپا با هدف تامین منافع اقتصادی تجاری و مالی ایران از ادامه اجرای برجام بدون آمریکا ارائه شود.

دیپلمات اروپایی: به پیشرفت‌هایی برای حفظ برجام دست یافته‌ایم
۱۳۹۷/۰۴/۱۵ - ۱۳:۳۱

یک دیپلمات اروپایی با بیان اینکه هدف از نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۴ حفظ برجام است، گفت: ما به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم، اما بعید است بتوان تمام انتظارات ایران را برآورده کرد.

به گزارش رویترز، وزیران امور خارجه انگلیس، چین‌،‌ آلمان و روسیه قرار است امروز به همراه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای اولین بار پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با یکدیگر دیدار کنند، اما دیپلمات‌ها فضای کمی برای نجات این توافق می‌بینند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی در این باره گفت: هدف (از این نشست) حفظ توافق هسته‌ای است. ما به پیشرفت‌هایی شامل تضمین بخش‌هایی از فروش نفت دست یافته‌ایم، اما بعید است انتظارات ایران برآورده شود. این مساله تنها مربوط به آنچه اروپایی‌ها انجام بدهند نیست، بلکه درباره این است که چینی‌ها، ‌روس‌ها، هندی‌ها و دیگران چه کمکی می‌توانند ارائه دهند.

فرانسه: پیشنهاد اقتصادی اروپا به ایران تا «نوامبر» آماده می‌شود
۱۳۹۷/۰۴/۱۵ - ۱۳:۱۲

وزیر خارجه فرانسه در آستانه نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه کشورهای طرف برجام، گفت که ایران باید به تهدید‌های خود برای «نقض تعهدات برجامی‌اش» پایان دهد. وزیر خارجه فرانسه این صحبت را در گفتگو با رادیوآر.تی.اِل بیان کرد.

وی گفت که ایرانی‌ها «باید این تهدیدها را متوقف کنند، تا ما بتوانیم راه‌حل‌هایی را بیابیم که ایران بتواند [امتیازات جبرانی] اقتصادی لازم را داشته باشد.»

لودریان وزیر خارجه فرانسه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت احتمال کمی وجود دارد که کشورهای اروپایی بتوانند پیش از ماه نوامبر (آبان‌ماه) یک بسته اقتصادی را به ایران ارائه دهند که بتواند برجام را حفظ کند.

وی افزود که کشورهای اروپایی و روسیه و چین در حال همکاری با هم برای رسیدن به یک سازوکار مالی برای کاهش [اثر] تحریم‌های سخت آمریکا هستند؛ «ما تلاش داریم تا این کار را پیش از اعمال تحریم‌ها در ابتدای ماه آگوست و یک سری تحریم‌های دیگر در ماه نوامبر انجام دهیم. برای آغاز کار، در ماه آگوست، به نظر می‌رسد که فرصت کوتاه است، اما تلاش می‌کنیم تا آن کار را تا ماه نوامبر انجام دهیم.»

ظریف با وزیر خارجه چین دیدار کرد
۱۳۹۷/۰۴/۱۵ - ۱۲:۲۳

محمد جواد ظریف با همتای چینی خود دیدار کرد.

نشست ظریف و وانگ یی پیش از نشست وزیران خارجه ایران و ۴+۱ و موگرینی برگزار شد.

ظریف پیش از نشست برجام، با لاوروف دیدار کرد
۱۳۹۷/۰۴/۱۵ - ۱۲:۲۲

محمد جواد ظریف با لاوروف دیدار کرد.

وزیر خارجه کشورمان پیش از نشست با وزیران خارجه ۴+۱ و موگرینی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

قرار است پس از این نشست ظریف با وزیر خارجه چین دیدار کند.

صبحانه کاری ظریف و موگرینی
۱۳۹۷/۰۴/۱۵ - ۱۲:۲۰

وزیر خارجه کشورمان پیش از نشست با همتایانش از کشورهای آلمان، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس با رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد.

محمد جواد ظریف صبح امروز در یک صبحانه کاری با فدریکا موگرینی حضور یافت.

ظریف: انتظار دارم همتایانم تعهداتی روشن و قابل اجرا بدهند
۱۳۹۷/۰۴/۱۵ - ۱۲:۱۹

وزیر خارجه کشورمان گفت: در وین و برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه عضو برجام هستم.

محمد جواد ظریف پس از ورود به وین گفت: دستور کار من کاملا روشن است؛ دستیابی به راه حل های عملی.

ظریف ادامه داد: انتظار دارم همتایانم در اتحادیه اروپا بویژه سه کشور اروپایی به اضافه چین و روسیه بجای قول های بزرگ و نامشخص، تعهداتی روشن و قابل اجرا بدهند. تحریم ها و اجرای برجام غیرقابل جمع اند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین