|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۲۲۰۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
با نگاهي به تاثیر اقتصادی فوتبال برجوامع مختلف به نمونه‌هايي جالب برمي خوريم، ازجمله آن می‌توان به احیا شدن اقتصادکشور برزیل درسال ۱۹۷۰، درآمدزایی از تولید مجموعه کارتونی فوتبالیست‌هادر ژاپن،تغییروتحول چشمگیر وضعیت اقتصادی دو کشور کره جنوبی و ژاپن بعد ازبرگزاری جام‌جهانی مشترک سال ۲۰۰۲ و... اشاره کرد.
 فصل داغ تلویزیون و فوتبال را شاید بتوان هر چهار سال یک‌بار و با رسیدن جام جهانی همزمان دانست. فصلی که چهارسال یک‌بار با اواخر بهار اوج می گیرد و در گرمای بی‌امان تابستان به پایان می رسد.البته صداوسیمای ایران نیز در این فصل بیکار نمی نشیند و با پیگیری بازی ها سعی می کند ساعات خوبی برای مخاطبانش ایجاد کند. هر چند که گاه بخش زیادی از برنامه هایش از خلاقیت خالی هستند اماهمان نمایش بازی ها نیز برای هواداران تیم ها جذاب است.

با نگاهي به تاثیر اقتصادی فوتبال برجوامع مختلف به نمونه‌هايي جالب برمي خوريم، ازجمله آن می‌توان به احیا شدن اقتصادکشور برزیل درسال ۱۹۷۰، درآمدزایی از تولید مجموعه کارتونی فوتبالیست‌هادر ژاپن،تغییروتحول چشمگیر وضعیت اقتصادی دو کشور کره جنوبی و ژاپن بعد ازبرگزاری جام‌جهانی مشترک سال ۲۰۰۲ و... اشاره کرد.

شايد بتوان علت تاثيرمثبت اقتصادي فوتبال را در كشورهاي توسعه يافته،ارتباط مفيد وكارساز ميان رسانه و صنعت ورزش دانست كه درآن هردوطرف مي توانند با استفاده موثرودوجانبه از هم كسب درآمد كنند.این درحالی است که درایران وبعضی ازکشورهای درحال توسعه آن‌طورکه بایدتعامل وارتباط خوبی میان رسانه و متولیان ورزش وجودندارد.حال،معتبرترين رويدادورزشي دنيا باحضور 32تيم برگزيده از سراسر جهان و در 12 ورزشگاه كشورروسيه درجريان است و باميلياردها بيننده حتي سينماداران را هم به حركت واداشت كه با نمايش بازي هاي تيم ملي ايران ودر كنار آن آوردن شوروهيجان به سينماها،كسب درآمد نيزداشته باشند.طبق آمارهاونظرسنجی‌هایی که تا چند روز قبل از مراسم افتتاحیه بازی‌های جام‌جهانی منتشر شده است،احتمال مي رود كه بیش ازسه میلیارد نفردراقصی‌ نقاط دنیاازطریق گیرنده‌های تلویزیونی خودبه تماشای بازی‌های جام‌جهانی بنشینند.مخاطبانی که علاوه‌بر گیرنده‌های تلویزیونی می‌تواننددرپهنای اینترنت و با اشتراک در شبکه‌های مختلف بدون هیچ‌گونه محدودیتی به تماشای بازی‌های تیم مورد علاقه‌شان بنشینند.

تبليغات بر مدار ترجيحات

سال ها پيش تبليغات تلويزيوني مي توانست تاحدودي توجه مخاطب را به خود جلب كند.پس از پيروزي انقلاب اسلامي روندتبليغات اجناس و كالاهاي مصرفي تا حدودي كند شد.اما دردهه 70 پاي آگهي هاي تلويزيوني دوباره به صداوسيما باز شد.آگهي‌هايي که مدت زمانی کوتاه بین برنامه‌های تلویزیوني یاسریال‌های شبانگاهی شبکه یک و دو و بعدها شبکه سه،پخش می‌شد.اما رفته‌رفته، برتعدادومیزان آگهی‌های بازرگانی افزوده شدو مخاطبانی که زمانی با کنجکاوی به تبلیغات تلویزیونی نگاه می‌کردند، حالا دیگر با دیدن آرم تبلیغات یاتلویزیون را خاموش می‌کردندیا به سراغ شبکه‌های دیگرمی‌رفتند.اولين كانون تبليغاتي در سال 1316 توسط حمزه نعمتي به‌وجود آمد.تا سال 1337 نزديك به 18كانون تبليغاتي درتلويزيون ايران فعاليت مي كردند.

پس از اتفاقات رخ داده در سال 57 موجي از تغييرات و به اصطلاح اصلاحات در تلويزيون ايران به وجود آمد.،طبق ماده 75 قانون اساسي صداوسيما،هيچ ارگان غير دولتي اجازه فعاليت در صدا وسيما را ندارد.به عبارت ديگر طبق اين بند از قانون اساسي صدا و سيما به طور كامل در انحصار دولت قرار دارد.اماامروزداستان آگهی‌های تلویزیونی بعد از گذشت سه دهه تغییر کرده است.طبيعي است كه ترجيح صاحبان كالاها و برندها بيشتر متوجه زمان هايي باشد كه براي تبليغات محصولات‌شان،طلايي محسوب شود.از سوي ديگر مديران تلويزيون نيز در تلاشند كه خود را با اين وضعيت همخوان كنند؛ درنتيجه پخش فوتبال،به ويژه كوران رقابت هاي جام جهاني كه مي توان گفت صاحب حداكثر تعداد مخاطب حين پخش مسابقات است،همیشه یکی از جذاب‌ترین برنامه‌ها برای آنهاست، چراکه توجه صاحبان کالا به این زمان جذاب و مخاطب‌پسند باعث شده تا درآمدهای نجومی خود را از پخش آگهی‌ها نصیب سازمان صداوسیماکند.

تبلیغات برای سازمانی بی رقیب

با توجه به اينكه صداوسيما هيچ رقيبي درحوزه داخل كشور نداردازموقعيت خود نهايت استفاده رامي بردوباگرفتن هزينه هاي گزاف ازبرندهاسعي مي كنددربرهه هايي مثل جام جهاني تامي تواندكسب درآمدكند.نگاهی به تعرفه آگهی‌های تلویزیونی درمسابقات داخلي مثل دربی ۸۵ نشان می‌دهدکه قبل از شروع بازی،رقمی حدود ۶۹ میلیون تومان وبین دو نیمه رقمی حدود ۱۳۹ میلیون تومان برای هرثانیه تبلیغ ازصاحبان کالا اخذ شده است؛ به‌گونه‌اي که درآمد حاصله از تبلیغات این بازی رقمی حدود ۱۶ میلیارد تومان بر آورد شده است یا طبق بر آوردهای تقریبی، سالانه بین ۲۵۰ تا۴۰۰ میلیارد تومان از تبلیغات لیگ برترنصیب صداوسیما می‌شود.البته بر خلاف کشورهای اروپایی و آسیایی که بخش زیادی از درآمدهای تبلیغ تلویزیونی نصیب باشگاه‌ها می‌شود،این رقم در ایران بسیار ناچیز و تنها درصد کمی از آن به تیم‌ها اختصاص پیدا می‌کندو بیشتر درآمد آن متعلق به صداوسیماست.حتي بيان اين مساله از سوي باشگاه ها كه بازي را به صداوسيما نمي دهند و در درگاه هاي اينترنتي منتشرمي كنند هم راه به جايي نمي برد چون مخاطبي كه عادت كرده سال ها بازي را به صورت رايگان تماشا كند، شايد نخواهد هزينه اينترنتي براي تماشاي بازي‌هاراپرداخت كند.این حاشیه سودبالا که از تبلیغات ورزشی و به‌ویژه فوتبال حاصل می‌شود، باعث شده تا فوتبال یکی از پایه‌های ثابت شبکه‌های سه و ورزش سیما باشد و زمان زیادی از آنتن این شبکه‌ها به فوتبال اختصاص پیدا کند. شاید بد نباشد بدانید که در جام‌جهانی گذشته و در سال ۲۰۱۴، حدود ۶۰میلیارد تومان برای تبلیغات بازی ایران و نیجریه، ۷۵ تا ۸۰ میلیارد تومان برای بازی ایران - آرژانتین و همین مبلغ هم برای بازی ایران - بوسنی از صاحبان تبلیغات اخذ شدکه درآمد حاصله از تبلیغات سه بازی تیم ملی ایران را چیزی حدود بیش از ۲۰۰میلیاردتومان برآورد کرده‌اند.این حجم بالای درآمدزایی ورزش فوتبال و به‌خصوص بازی‌های جام‌جهانی باعث شد تا مدیران سازمان از پخش نظرات کارشناسان در میان دو نیمه بازی ایران و آرژانتین در جام‌جهانی گذشته صرف‌نظر کنند و ۱۵ دقیقه نیمه را به پخش آگهی بازرگانی اختصاص دهند. همچنین طبق اسناد منتشر شده ازسوی سازمان صداوسیما باید گفت فقط برای بازی دربی استقلال و پرسپولیس مبلغی حدود ۱۶ میلیارد تومان از طریق تبلیغات قبل از بازی،بعد از بازی،حین بازی،زیرنویس و... نصیب این سازمان شد.

بدون شک جذابیت مسابقات پرسپولیس و استقلال اگر به اندازه پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی نباشد، کمتر از آن نیست. برای بررسی منفعت مالی که تلویزیون از پخش رایگان این بازی‌ها به‌دست می‌آورد، شايد بد نباشد ابتدا آماری از تعرفه سریال‌سازی‌های سیما بدهیم.با توجه به آمار منتشر شده از زبان برخی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان تلویزیونی که دو سال قبل منتشر شد، می‌توان گفت برآورد ساخت سریال در تلویزیون ایران چیزی بین دو و ‌نیم تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای هر دقیقه است.به‌‌گونه‌اي که اگر میانگین آن را عدد سه میلیون تومان در نظر بگیریم، در یک سریال ۲۰ قسمتی که هر قسمت آن به مدت ۴۵ دقیقه تولید شده است، در مجموع دومیلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای تلویزیون هزینه دارد.

حالا اگر این عدد دقیقه‌ای سه میلیون تومان را ضرب در ۵۵۸۰ دقیقه پخش زنده مسابقات پرسپولیس و استقلال کنیم، رقمی که به‌دست می‌آید چیزی حدود ۱۶ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان می‌شود که در نوع خود بسیار جالب توجه است.به بیان دیگر تلویزیون در حوزه سریال‌سازی باید رقمی حدود ۱۷ میلیارد تومان هزینه کند؛ در حالی که با پخش رایگان فوتبال که مخاطب چند برابری هم نسبت به سریال‌ها دارد، می‌تواند علاوه‌بر هزینه نکردن مبلغی، تعرفه‌های بالاتری نیز از آگهی‌های تبلیغاتی جذب کند.سوالی که پیش می‌آید اینکه با توجه به درآمدزایی فوق‌العاده‌ای که از پخش بازی‌های فوتبال نصیب صداوسیما می‌شود، چرا جمع‌بندی پخش بازی‌های جام‌جهانی تا روز شنبه ۱۹ خرداد با هیچ شرکت پخش‌کننده بازی‌های جام‌جهانی انجام نشده بود. موضوعی که طبق گفته مدیران سازمان در ماه‌های گذشته نفع سازمانی و رایزنی با شرکت‌ها برای حق‌پخشی با هزینه‌های کمتر بيان شده بود اما مطلبی که در روزهای باقی‌مانده به آغاز بازی‌های جام‌جهانی و در ۱۹ خرداد توسط علی‌اصغر پورمحمدی، قائم‌مقام معاون سیما منتشر شد در آن خبر از خریداری امتیاز پخش بازی‌ها با نصف قیمت داد. طبق گفته مدیر شبکه سه سیما ویژه برنامه‌هایی ازجمله پخش مستندها، مجموعه نماهنگ‌ها و آثار تصویری در ایام برگزاری بازی‌های جام‌جهانی از شبکه‌های مختلف سیما برای به وجود آوردن فضای ویژه‌ای برای مخاطبان فوتبال در نظر گرفته شده است.

همچنین نمایش برخی از بازی‌های همزمان، ویژه برنامه‌های متنوع،پخش گزارش‌های حواشی جام‌جهانی و تحلیل بازی‌ها توسط کارشناسان ازجمله برنامه‌هایی است که از آنتن شبکه ورزش پخش می‌شود. افتتاح شبکه اینترنتی و ارائه برنامه اپلیکیشن دوم برای تلفن همراه از پنج‌شنبه، ۲۴‌خرداد برای پخش بازی‌های همزمان نیز از دیگر تسهیلات و برنامه‌های صداوسیما برای مخاطبان جام‌جهانی ۲۰۱۸ است. در کنار تمام این جذابیت‌ها درآمد هنگفت تبلیغاتی تنها عاید صداوسیماي بي رقيب خواهد شد.

بريز و بپاش هاي هميشه مبهم صدا و سيما

در جدولی که اين اواخر از سوی سازمان صداوسیما مبنی بر تعرفه های آگهی در سال97 منتشر شده است، رقم های تبلیغات و تعرفه هاچنان ارزان هستند که با فرض حقيقت داشتن اين تعرفه ها،امكان داردفكر تبليغ درصداوسيمابه ذهن هر فردي خطور كند.طبق این جدول بالاترین تعرفه مربوط به شبکه سه با تعرفه ای حدود چهار میلیون تومان درازای هر ثانیه است!شبکه نسیم،شبکه دو وشبکه یک در جایگاه بعدی گران‌ترین تعرفه ها قرار دارند!در حالي كه صداوسيما همچنان اصرار داردبي پولي خود را به مردم ديكته كند، آنچه به وضوح مشخص است، اينكه درآمد صداوسيما خيلي بيشتر از اين حرف‌هاست.طبق تعرفه‌های اعلامی از سوی صداوسیما در سال مبلغی حدود 1600 میلیارد تومان سود ازطریق تبلیغات آگهی حاصل می‌شود( درحالی که بسياري از خبرگزاری‌ها این مبلغ راخیلی بیشتر از آنچه اعلام شده می دانند).درکنار بودجه دولتی 1600میلیارد تومانی که صداوسیما ازدولت میگیرد، صداوسیما بدون آنکه مردم متوجه شوند از آن‌ها بابت حق پخش برنامه های نه چندان جالب مالیات نيز می گیرد.به اين صورت كه بخشی از مالیات اعلام شده روی قبض برق به صداوسیما به عنوان حق پخش پرداخت می شود.با این تفاسیر اگر مردم بیننده رسانه ملی نیز نباشندبازهم بایدمالیات صداوسیما را پرداخت کنند.

موردبسیارعجیب تر اینکه صداوسیما ازواردات تلويزیون نیزسهم دارد! به اين طريق كه بخشی از عوارض گمرک تلويزیون وارد شده به کشور بایدبه صداوسیماپرداخت شود.حال با نگاهي جزيي تر به شبكه ها به خصوص شبكه سه به موارد جالب تري بر مي خوريم.در روزگاري كه كشور با تحريم دست و پنجه نرم مي كرد ، حضور لوييس فيگو، بازيكن پيشين تيم ملي فوتبال پرتغال در برنامه عادل فردوسي پور و زمزمه‌هاي پرداخت مبلغ 500 ميليون به وي بسيار شايبه‌برانگيز شد.با فرض اینکه چنین هزینه‌ای برای یک برنامه تلویزیونی از محل اسپانسرتامین شده باشد،باز هم این سوال مطرح می‌شود که چنین هزینه‌ای چه سودی برای اسپانسری که خط و ربط منابع مالی‌اش روشن نیست، دارد.

درجام جهاني 2018ودراولین بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل مراکش شاهدحضور ساموئل اتوئو،مهاجم سابق و نام آشنای تیم های بارسلوناومیلان در برنامه فردوسی پور به‌عنوان کارشناس بودیم.حضور اتوئو در این برنامه باعث مطرح شدن سوالات بسیاری شد؛ ازجمله اینکه باتوجه به افزایش نرخ ارزدرایران،هزینه حضور اتوئو در این برنامه به چه میزان بوده وکدام اسپانسر هزینه را پرداخت كرده است؟وقتی به سخنان این بازیکن در این برنامه توجه كنيم، به حرف واظهارنظرخاصی برخورد نمی‌کنیم.او به تیم‌ها بابت بازی‌های‌شان تبریک مي‌گفت ونظراتی کلی پیرامون بازی ارائه مي كرد.پس از حضور جنجالی فیگو در تهران تصمیم بر این گرفته شده که از کارشناس خارجی برای چنین برنامه‌هایی استفاده نشود اما عوامل برنامه 90بدون هماهنگی اقدام به دعوت از پویول کردند.هزینه حضور پویول در برنامه «2018»رقمی حدود 600 میلیون تومان عنوان شده است که حتی با وجود تقبل این مبلغ از سوی اسپانسر دوباره به‌صلاح نبوده و اين بار سازمان صدا و سیما با توجه به شرايط كشور ازحضور وي جلوگيري كرد.اما درآخرين بازي ايران مقابل پرتغال باحضوردوفوتباليست مطرح داخلي مواجه شديم.

از آخرين لحظه حضور مهدي مهدوي كيا و فرهاد مجيدي در استوديو برنامه جام 2018، بيش از نيم ساعت آگهي بي وقفه پخش شد.مگر ممكن است؟اين، يك ركورد جهاني بود!اگر نرخ دربی پارسال را معیاربدانیم ثانیه‌ای ١٣٥ میلیون تومان(که با تورم، بیشتر شده) همين يك قلم مي شود 300 ميليارد تومان بدون حسابرسي،مثل اكثر امور مالي كشور!بعد از پايان تبليغات هم يك دقيقه زمان برد تا بقیه اوقات هم توسط احمدی،صرف فروش تراکم و تراکنش شد.آن‌وقت آقاي پورمحمدی برای حق پخش،از بانک مرکزی توقع کمک داردوهمچنان صداوسیما از دولت برای بودجه کمی که به آن‌ها اختصاص داده شده، انتقاد مي كند!

تعرفه 5/3‌میلیاردی برای آگهی 30 ثانیه‌ای

چندروزبعد ازشروع جام جهاني تعرفه پخش تلویزیونی بازی‌های ایران ازسوی اداره کل بازرگانی سازمان صداوسیما اعلام شدکه طبق آن بالاترین طبقه یعنی طبقه ۳۵ طبق تعرفه هشت‌میلیون و 500‌هزار تومان به ازای هر ثانیه قیمت داشت.حال باز هم طبق تعرفه،درماه خرداد و تیر این مقدار ۵۰‌درصد افزایش دارد.بر اساس اعلام طبقات بازی‌های ایران در جام‌جهانی،هزینه هر ثانیه تبلیغ با نرخ 5/8 برابر محاسبه می‌شود.نرخ طبقه ۳۵ برای شرکت‌ها، خصوصی محاسبه می‌شود.یعنی هر ثانیه‌ تبلیغ 114‌میلیون و 712‌هزار و 500تومان هزینه در پی دارد،حالا فرض کنید یک تیزر ۳۰ثانیه‌ای داشته باشیم،باید شرکت صاحب تبلیغ، سه‌میلیارد و 441‌میلیون و 375‌هزار تومان به صداوسیما بپردازد.البته اين آمار برای بانک‌ها 5/9 برابر و برای اپراتورها ۹/‌۹ برابر محاسبه مي شود.بر اساس آمارشركت انديشه آگهي كه وابسته به صداوسيما نيز هست،تعرفه هاي بالاتر،متعلق به اپراتورها در گروه اول و بانك ها در گروه دوم است وشركت هاي خصوصي ونيمه دولتي باتعرفه هاي پايين تري محاسبه مي‌شوند.البته اگر شركتي طي ليست بيمه اي سه ماهه و متوالي،10تا 39 نفر بيمه شده داشته باشدبه اوتعرفه رايگان تعلق مي گيرد.به اين صورت كه صدا و سيما به آن شركت 500 ثانيه تبليغ رايگان مي دهد.همچنين به ازاي 40 تا 79 نفر 750 ثانيه و به ازاي 80 تا 120 بيمه شده 1000 ثانيه تبليغ رايگان با نسبت 50درصد به آن شركت تعلق مي گيرد.همچنين آن شركت مي تواند با انتخاب خودزمان پخش آگهي را مشخص كند.چنانچه شركتي نتواند از تعرفه رايگان صداوسيما استفاده كندبااحتساب تبصره هاي داده شده مي تواند از مجموع 10پخش، 9 پخش رايگان بگيرد.البته صداوسيما تحت هيچ شرايطي تخفيف مالي نمي دهد بلكه 10 درصد پخش رايگان مي دهد.چنانچه شركتي تا پاپان مرداد هزينه‌هاي تبليغ خود را به صورت نقدي پرداخت كند به او 15پخش رايگان از تاريخ اول شهريور تا سي ام اسفند سال جاري تعلق مي گيرد.همچنين در مرحله يك هشتم نهايي تعرفه ها هر مقداري كه هست، 6 برابر و به ازاي هر يك ثانيه 8 ميليون و910 هزار تومان كه با احتساب نرخ 50 درصد به 26 ميليون و 730 هزار تومان مي رسد يعني براي يك تيزر 15 ثانيه اي 400 ميليون و950 هزار تومان به ازاي هر پخش محاسبه مي شود.در این مسیر شنیده می شود بانک ها به عنوان مشتریان نقد و پروپا قرص تبلیغات تلویزیونی جام جهانی پای به عرصه گذاشته و با پرداخت رقم‌های سنگین، قصد تبلیغات برای برندهای خود راداشتند.به‌گونه‌اي که حتی حاضر شده اند برای یک تبلیغ 17 ثانیه در بین دو نیمه بازی های تیم ملی فوتبال کشورمان رقمی بالغ بر 658 میلیون تومان را پرداخت کنند.بانک های خصوصی و دولتی از یک سو و برندهای معتبر و سرمایه دار داخلی نیز از سوی دیگر حاضر شده اند حتی برای تبلیغات پیش از مسابقات ایران برابر حریفان،رقمی بالغ بر 339 میلیون تومان پرداخت کنند. این اعداد و ارقام برای فینال جام جهانی فوتبال نیز به همین شکل و شمایل مطرح شده اما تعرفه تبليغات براي تيم ملي ايران و در طبقه 35 كه بالاترين طبقه نيز هست به شرح زيربيان شده است:

طبقه۳۵+۹۹۰ برای اپراتورهای تلفن همراه: قبل از بازی هر ثانیه ۱۳۱ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و بین بازی هر ثانیه معادل ۲۵۳ میلیون و ۷۸۷ هزار و 500 تومان. طبقه ۳۵+۹۵۰برای بانک ها و موسسات مالی و اعتباری قبل بازی هر ثانیه ۱۲۶ میلیون و ۷۸۷ هزار و 500تومان و بین بازی هرثانیه معادل ۲۵۳ میلیون و ۵۷۵ هزار و 500تومان.

طبقه ۳۵+۸۵۰ برای سایر موسسات و شرکت ها: قبل بازی هر ثانیه ۱۱۴ میلیون و ۷۱۲ هزار و 500 تومان و بین بازی هر ثانیه معادل ۲۲۹ میلیون و ۴۲۵ هزار و 500 تومان. لازم به ذكر است پخش آگهی در این طبقات برای شرکت ها و موسسات مختلف بین ۷۰ تا ۸۵ درصد تخفیف ریالی خواهد داشت و مبلغ پرداختی متناسب با آن صورت می پذیرد. همچنين درصورتی که جزو ۱۰ آگهی اول انتخاب شوند، براي مثال اولین آگهی با ضریب افزایشی ۱۰۰، دومین ۹۰، سومین ۸۰ و...خواهد بود.

آمار توييتري يك روزنامه نگار!

به دنبال خبرهایی که درباره خرید حق پخش تلویزیونی بازی های جام جهانی مطرح شد، حالا آمار و ارقامی درباره درآمد حاصل از تبلیغات تلویزیونی پیش از شروع رقابت‌های فوتبال و در بین دو نیمه در توییتر منتشر شده و دست به دست می چرخد که در نوع خود جالب است. اولین بار فریدون رضوی،روزنامه نگار و مدیرعامل موسسه مطبوعاتی دیدبان توسعه این اعداد و ارقام را منتشر کرده و حالا این رقم ها بین کاربران فوتبالی‌تر دست به دست می شود.به خصوص در شرایطي که مسئولان صدا و سیما همچنان مردم را برای پخش بازی ها در ابهام نگه داشته و اعلام كرده بودند که اگر حق پخش تلویزیونی پرداخت نشود،بازی ایران – اسپانیا را پخش نخواهندكرد.این مبلغ در حالی پرداخت نشده که بنا به توییت فریدون رضوی، صدا و سیما در طول رقابت‌های جام‌جهانی،درآمدی میلیاردی از تبلیغاتی خواهد داشت که پیش از بازی ها یا بین دو نیمه پخش کرده است. رضوی در توییت خود درباره تعرفه این تبلیغات نوشته است:«هزینه یک بار پخش آگهی 17 ثانیه ای از تلویزیون در بازی های ایران و فینال جام جهانی، قبل از بازی، 339 میلیون تومان و بین دونیمه658 میلیون تومان است. بانک ها در صف اول سفارش، همان ها که می گویند اوضاع مالی شان خوب نیست!». هر چند باوجودتلاشي كه بانك ها در خصوص تبليغ برندهاي خود داشته اند جز تعدادي انگشت شمار، نامي از آن ها در ميان نيست و تبليغ برندهاي ديگر از جمله فاميلا،گاج،بيمه سينا و... بيشتر به چشم مي خورد.با این تفاصيل در یک حساب سرانگشتی،هزینه هر ثانیه تبلیغ قبل از بازی، حدود 19میلیون تومان و بین دو نیمه،هر ثانیه تبلیغ حدود 38 میلیون تومان است.حالا شما حساب کنید که در طول 64 بازی در رقابت‌های جام جهانی،حتی 15 دقیقه تبلیغ برای قبل،بعد و بین دو نیمه،چه درآمدی را برای صداوسیما خواهد داشت.

بر کسی پوشیده نیست که صداوسیما باید تجهیزات خود را جدید کند و نیازمند هزینه هنگفتی است ولی اينكه چرا این هزینه ها هیچ‌وقت تمامی ندارد و چرا فهرستی از گزارشات مالی صداوسیما به بيرون درز پيدا نكرده ، سوالي است كه هيچ‌گاه به جواب مشخصي نرسيده است.

منبع: قانون
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین