|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۲۱۷۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
در فضای مجازی اما پس از قرار گرفتن این عکس در شبکه‌های اجتماعی، واکنش‌ها آغاز شد. واکنش‌هایی که گاه تند و گاه با نگاهی خسته‌کننده و عادی به ماجرا پرداخته شد.
 تهران، میدان ولیعصر(عج)، ضلع شمال غربی! این یک آدرس پرحاشیه است. آدرسی که شهرداری تهران با اجاره آن تابلو و یا نصب پوستری بزرگ به مناسبت‌های مختلف سعی می‌کند نقشی موثر در بتن جامعه شهری تهران بازی کند. هرچند، شواهد نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر این تاثیر منفی و هریک از پوسترهای عظیم نصب شده بر گوشه این میدان با واکنش‌های بسیاری همراه بوده است. این بار نیز گویا اجاره‌کنندگان این تابلو از شهرداری در تصویری گل کاشته‌اند؛ تصویری که در آن از «ملت» سخن به میان می‌آید و زنان در آن دیده نمی‌شوند.

ملت ِ مردان!

در روزهای گذشته عکسی در فضای مجازی دست به دست شد از پوستری عظیم در میدان ولیعصر(عج) شهر تهران. در این تصویر که نقاشی 17 مرد خندان با در دست داشتن جامی که نمایانگر مسابقات جام جهانی فوتبال بود، دیده می‌شد بدون حضورحتی یک زن! تصویرگر محترم با نمایش 17 مرد از قومیت‌های مختلف کشورمان سعی داشت نشاطی را که جام جهانی به کشور تزریق می‌کند را نمایش دهد اما گویا اشتباه زده است و با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی و همچنین افرادی را که از نزدیک این تصاویررا می‌دیدند، همراه بود.

در قسمت پایینی این تصویر شعار نوشته شده است به این شرح: «باهم قهرمانیم- یک ملت، یک ضربان». سوالی که در ابتدا برای مردم قهرمان کشور که اعم از زنان و مردان است ایجاد شد، این بود که چرا در این تصویر هیچ زنی دیده نمی‌شود؟ به گونه ای که این تصویر این موضوع را در ذهن مخاطبان ایجاد کرد که مگر زنان جزئی از ملت نیستند!

ذهنیت افراد را درست نکرده‌ایم!

در فضای مجازی اما پس از قرار گرفتن این عکس در شبکه‌های اجتماعی، واکنش‌ها آغاز شد. واکنش‌هایی که گاه تند و گاه با نگاهی خسته‌کننده و عادی به ماجرا پرداخته شد.

کاربری به نام «هزاردستان» در صفحه توییتر خود نوشته است: « تاجائیکه سراغ دارم و تاریخ گویای این مطلب است،#زنان_ایران درهمه دوران تاریخی پابه‌پای #مردان ایستاده و صف به صف در افتخارات، رشادت‌ها، شهامت‌ها، ازخودگذشتگی‌ها و ایثار سهیم بوده‌اند. #پوستر_میدان_ولیعصر نادیده گرفتن حضور #نیمی_از_جمعیت درتمام عرصه‌های اجتماعی و ملی است.»
«آیدا مصباحی»، روزنامه نگار نیز در توییتی آورده است: « #شورای_شهر رو عوض کردیم ،#شهردار رو هم تغییر دادیم ،#زنان را به شورا فرستادیم اما در حد پوستر هم شادی حضور در جام جهانی نصیبمون نمی شه.»

در حالی این انتقادات مباحث داغی را در شبکه‌های اجتماعی به وجود آورده است که موضوع ورود زنان به ورزشگاه نیز به این ماجرا گره خورده است. موضوعی که سال‌هاست علیرغم اظهارات مثبت برخی مسئولان نسبت به آن هیچگاه محقق نشد و در تصویر نمایش داده شده اخیر هم که در راستای مسابقات فوتبال بوده و با توجه به شعار ذکر شده، ملت ایران را مخاطب قرار داده است، هیچ اشاره ای به زنان نشده است.

کاربری به نام «صاف و ساده» نیز در این باره می‌نویسد: «پوستر بزرگ در میدان #ولیعصر نصب کردند که ملیت‌های ایرانی رو تشویق کننده تیم فوتبال در جام جهانی نشان میده. دریغ از عکس یک زن. تا حالا فکر می‌کردیم فقط مخالف حضور زنان در استادیوم و تشویق تیم هستند، تازه فهمیدیم که توی عکس هم حذف شون کردند.»

همچنین کاربری به نام «DELI» در این باره می‌نویسد: « ما داریم خودمون رو برای رفتن به ورزشگاه به آب و آتیش می‌زنیم بعد صبح عکس میدان ولیعصر رو می‌بینیم که تو دیوارنگاریشون یک خانم هم نیست :) بعد دارن از اصلاح اصلاحات حرف میزنن.»

خانم «Elahe» نیز در یک مجموعه توییت به این موضوع پرداخته است. او نوشته بود: « من ادعای فمنیسم نکردم. طرح‌های قبلی رو هم دیدم. ولی مگه زنان طرفدار فوتبال وجود ندارن که کاملاً در یک تصویر دسته‌جمعی نادیده گرفته شدن؟ اون هم زمانی که زنان این قدر به مساله ورود به ورزشگاه و ... حساس هستن؟ این بی‌توجهی در بهترین حالت، یعنی تهیه‌کنندگان، درک درستی از وضعیت اجتماعی ندارند. بدترین حالت هم به جای خود. بر خلاف تصور خیلی‌ها، این موارد تبعیض‌آمیز کوچک، اتفاقاً بسیار هم آزاردهنده‌اند، نشانگر پیشینه ذهنی افراد اجتماع هستند و اگر این جزئیات اصلاح نشوند، هیچ‌وقت به اصلاحات بیشتر نمی‌رسیم. چون ذهنیت افراد را درست نکرده‌ایم.»

نیمی از جمعیت کشور را نادیده گرفته‌اند

زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر پنجم شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه «ابتکار» با اشاره به این موضوع که طراحی چنین پوستری نماد تحجر تفکر برخی افراد است که نیمی از جمعیت کشور را نادیده می‌‌گیرند، می‌گوید: «متاسفانه طراحان این پوستر 50 درصد جمعیت کشور را ندیده گرفته‌اند. ظاهرا «موسسه اوج» این طرح را کشیده و با اجاره تابلوی واقع در میدان ولیعصر(عج) این بنر را نصب کرده است.»

وی می‌افزاید: «زنان و دختران ما که در همه موضوعات و مناسبات در جامعه هم‌پای‌مردان و حتی فراتر از آنها حضور داشته‌اند، متاسفانه از جانب تهیه‌کنندگان و سفارش‌دهنده‌گان چنین پوستری اینگونه به آن‌ها توهین شده است.»

این عضو شورای شهر تهران می‌گوید: «موسسه اوج این تابلو را از شهرداری اجاره کرده و شهرداری هیچ مسئولیتی در قبال انتشار این تصویر ندارد و تنها این موسسه باید پاسخگوی مردم ناراضی باشد. هرچند شهرداری وظیفه دارد در حد چگونگی مغایرت با ارزش‌ها از نصب پوسترها جلوگیری کند که با توجه به اینکه محتوای این پوستر در چارچوب ارزش‌ها بوده، نمی‌توانسته جلوی نصب آن رابگیرد. بازهم تاکید می‌کنم که چنین طرح‌هایی نماد تحجر تفکر برخی افراد است و برای وجود چنین تفکری باید متاسف بود.»

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین