|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۲۱۷۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
در زمینه کاغذ روزنامه، اگر به صنایع داخلی کمک کرده بودیم فقط استان مازندران قادر به تامین همه نیاز سالیانه 70 هزار تنی کشور بود، اما افزایش نرخ دلار و به تبع آن مواد اولیه و در مقابل انتظار فروش ارزان تر تولیدات، رغبت تولید در این زمینه را از بین برده است.
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت: قیمت کاغذ روزنامه متاثر از نرخ ارز و برخی سوء استفاده ها در این زمینه در یک سال گذشته 100 درصد رشد داشته است.

 «ابوالفضل روغنی گلپایگانی» روز چهارشنبه در نشست خبری در پاسخ به ایرنا افزود: تا حدود 2 سال پیش قیمت هر کیلو کاغذ روزنامه داخلی 18 هزار ریال و کاغذ خارجی 25 هزار ریال بود، اما امروز دیگر کاغذ روزنامه در داخل تولید نمی شود و بهای هر کیلو کاغذ خارجی به 43 هزار و 500 ریال رسیده است.

به گفته وی، در حالی که در بسیاری کشورهای جهان از بدترین کیفیت کاغذ برای روزنامه ها استفاده می شود (به دلیل عمر یک روزه آن)، اما در ایران عکس آن صادق است و بهترین نوع کاغذ را مصرف می کنیم.

روغنی ادامه داد: این وضعیت در خصوص کاغذ مورد استفاده برای کتاب های درسی (با عمر 9 ماهه) نیز وجود دارد و نیازمند «تغییر فرهنگ مصرف کاغذ» هستیم.

وی به «حال بد» کاغذ تحریر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: شاید مقصر این موضوع همه ما باشیم که فضا و امکانات را برای واردات هرچه بیشتر فراهم کردیم و تولیدکنندگان داخلی را نادیده گرفتیم؛ هرچند تولیدکنندگان نیز به مقوله های قیمت و کیفیت توجهی نداشتند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا خاطرنشان کرد: مهمرتین مصرف کنندگان کاغذ تحریر در کشور، جامعه ناشران با حدود 200 هزار تن مصرف سالیانه، آموزش و پرورش با 40 تا 50 هزار تن مصرف سالیانه و مراکز تایپ، تکثیر و کپی هستند.

وی اضافه کرد: در زمینه کاغذ روزنامه، اگر به صنایع داخلی کمک کرده بودیم فقط استان مازندران قادر به تامین همه نیاز سالیانه 70 هزار تنی کشور بود، اما افزایش نرخ دلار و به تبع آن مواد اولیه و در مقابل انتظار فروش ارزان تر تولیدات، رغبت تولید در این زمینه را از بین برده است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره مجدد به شرایط رو به وخامت کاغذهای تحریر و روزنامه در کشور، تاکید کرد: صنایع کاغذ سازی به شدت سرمایه بر بوده و حاشیه سود آن در خوشبینانه ترین حالت 10 درصد است و بر این اساس بخش خصوصی نیز تمایل چندانی برای ورود به این بخش ندارد.

وی به شبکه های توزیع ناقصی که در کشور وجود دارد را به عنوان یکی از مهمترین عوامل مشکل ساز در این زمینه برشمرد که سبب افزایش سرسام آور قیمت ها می شود.

** صادرات 100 هزار تنی کاغذ بسته بندی
روغنی گلپایگانی در ادامه یادآور شد: مصرف کاغذ بسته بندی در کشور نزدیک به 900 هزار تن در سال است، این در حالیست که در بخش کاغذ تحریریه و روزنامه سالیانه 380 هزار تن کاغذ مورد نیاز است که در ایام انتخابات 120 هزار تن کاغذ به این میزان افزوده می شود.

وی با اشاره به توسعه فضا و رسانه های مجازی در سال های گذشته، بیان داشت: طبق آمار سال 2015 این موضوع منجر به کاهش 40 میلیون تنی کاغذ در جهان شده و در ایران مصرف کاغذ روزنامه را به سالیانه 70 هزار تن کاهش داده است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت: در حالی که نیاز سالیانه کاغذ بسته بندی 900 هزار تن است، اما 2 میلیون و 800 هزار تن ظرفیت در سال های گذشته ایجاد شده؛ یعنی حدود 2 میلیون تن مازاد ظرفیت در کشور وجود دارد.

وی افزود: پارسال با صادرات 100 هزار تن کاغذ بسته بندی، بهترین سال پس از انقلاب را در این زمینه پشت سر گذاشتیم و امسال برای صادرات 2 برابری آن برنامه ریزی شده است که فقط در سه ماهه نخست امسال حدود 30 هزار تن صادرات داشته ایم.

روغنی گلپایگانی ادامه داد: با افتتاح برخی واحدها در مشهد، ابهر و کرمان، کاغذ بسته بندی ایرانی با استاندارد، کیفیت و قیمت مطلوب به کشورهای اروپایی (از جمله انگلستان)، چین، آسیای شرقی و آفریقا صادر شد.

وی یادآور شد: سرانه کاغذ بسته بندی در ایران 22 کیلوگرم بوده که در مقایسه با متوسط جهانی (55 کیلوگرم) بسیار پایین است؛ این عدد در آمریکا 155 کیلوگرم و در کشورهای اسکاندیناوی 200 کیلوگرم برای هر فرد است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، علت این موضوع را مزیت کشور در تولید محصولات پتروشیمی عنوان کرد که جایگزین محصولات کاغذی شده است در حالی که زیان های استفاده از محصولات پتروشیمی در سلامت انسان و همچنین مضرات آن برای محیط زیست ثابت شده است.

روغنی ادامه داد: با وجود سه کارخانه تولید کاغذ تحریر که تامین کننده سالیانه 150 هزار تن از نیاز کشور است، به واردات 230 هزار تن از آن در سال نیازمندیم که عمده آن از اندونزی، مالزی، چین، جمهوری کره، فنلاند و ایتالیا وارد می شود.

** تخصیص ارز 4200 تومانی کاغذ
وی اظهار داشت: دولت در هفته های گذشته نسبت به تخصیص 130 میلیون دلار با قیمت 4200 تومان برای کاغذ تحریر و کاغذ روزنامه اقدام کرده است، همچنین مقرر شده ما به التفاوت این نرخ ارز با دلار 3800 تومانی را به تولیدکنندگان روزنامه بازگردانده شود.

این مقام صنفی در پاسخ به ایرنا خاطرنشان کرد: با تخصیص ارز 4200 تومانی به همه بخش صنعت مخالفم، زیرا فرصتی در اختیار واردکنندگان قرار می دهد تا اجناس بی کیفیت وارد بازار کنند.
وی گفت: فقط در دو ماه و نیم ابتدای امسال هشت میلیارد دلار واردات به کشور انجام شده که به مثابه هدر رفت منابع ملی است.

** فرصت برجام

این مقام صنفی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا در خصوص استفاده از فرصت پسابرجام، خاطرنشان کرد: در پسابرجام موفق به بروز رسانی ماشین آلات مستهلک شده، رفع خوردگی ماشین ابزار و تامین قطعات یدکی در بسیاری واحدها شدیم، اما برخی قطعات یدکی قابلیت استفاده دوگانه در صنایع نظامی را نیز دارد و مشمول تحریم ها می شود.

وی بیان داشت: استفاده از فناوری های جدید می تواند تولید کاغذ را با هزینه های کمتر و سرعت بیشتر میسر کند، اما از آنجایی که حاشیه سود خوبی در آن وجود نداشت، کمتر مورد رغبت قرار گرفت.

روغنی گلپایگانی تاکید کرد: اخذ 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان (در حالی که از واردکنندگان کاغذ دریافت نمی شود) و تخصیص کمتر از اندازه ارز دولتی، از جمله مشکلات صنعت کاغذ کشور است که تداوم آنها نمی تواند محقق کننده شعار امسال و حمایت از کالای ایرانی در این بخش باشد.

** نمایشگاه بین المللی کاغذ، مقوا و فرآورده های سلولزی

وی به برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی کاغذ، مقوا و فرآورده های سلولزی در مرداد آینده در تهران اشاره کرد و گفت: حضور شرکت ها در نمایشگاه ها، زمینه شناخت رقبا، به روز رسانی اطلاعات و ماشین آلات و بهم رساندن مشتریان و تولیدکنندگان و ارتقای فناوری ها را فراهم کند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران خاطرنشان کرد: این نخستین نمایشگاه تخصصی بین المللی کاغذ، مقوا و فرآورده های سلولزی است که از 6 تا 9 مرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

به گفته «رضا امیدی» برگزارکننده این نمایشگاه، تاکنون چهار کشور چین، هند، ترکیه و پاکستان برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده اند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین