|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۲۱۴۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
این توافق متعلق به جامعه بین‌الملل بوده که در شورای امنیت سازمان ملل نیز به تصویب رسیده است. جامعه بین‌الملل از تمامی طرف‌ها انتظار دارد تا به تمامی تعهداتی که دو سال پیش ملزم به انجام آن شده‌اند پایبند باشند.
مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه آژانس بارها پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام را تایید کرده است گفت: اتحادیه اروپا متعهد به اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای است و خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از اظهارات خصمانه و توهین آمیز وزیر امور خارجه آمریکا علیه کشورمان با انتشار بیانیه‌ای به ادعاهای وی واکنش نشان داد.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا موگرینی در این بیانیه آورده است مابه سخنرانی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به دقت گوش دادیم که نه تنها در ایران مورد توجه بود بلکه از سوی تمام کسانی که از برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام ) حمایت می‌کنند شنیده شد.

توافق هسته‌ای با ایران و ادامه پشتیبانی از آن دستاوردهای بزرگ دیپلماسی بین‌المللی است که تضمین می‌کند ظرفیت‌های هسته‌ای ایران کماکان صرفا برای اهداف صلح آمیز خواهد بود.

وی ادامه داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 10 بار تایید کرده است که ایران به طور کامل به اجرای تمامی تعهدات مرتبط هسته‌ای اش پایبند بوده و همچنان به آن عمل می‌کند. آژانس علاوه بر این تاکید کرده است که تمامی دسترسی‌های مورد درخواستش برای انجام این ماموریت در ایران فراهم بوده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تصریح کرد: برجام نتیجه بیش از یک دهه مذاکرات پیچیده و سخت بر مبنای رویکرد دوگانه و بنابراین بهترین نتیجه ممکن است. اتحادیه اروپا به ادامه اجرای موثر و کامل برجام تا زمانی که ایران نیز به تمامی تعهدات مرتبط  هسته‌ای اش پایبند باشد است و خواهد بود.

موگرینی در ادامه خاطر نشان کرد:‌ این توافق متعلق به جامعه بین‌الملل بوده که در شورای امنیت سازمان ملل نیز به تصویب رسیده است. جامعه بین‌الملل از تمامی طرف‌ها انتظار دارد  تا به تمامی تعهداتی که دو سال پیش ملزم به انجام آن شده‌اند پایبند باشند. عادی سازی روابط تجاری  و اقتصادی با ایران بخش های ضروری از این توافق هستند که باید توسط جامعه بین‌الملل اجرا شود.

وی همچنین تاکید کرد: برجام هیچگاه برای رسیدگی به تمامی مسائل مربوط به ایران طراحی نشده است نگرانی‌های مربوط به نقش منطقه‌ای ایران، تروریسم وعدم رعایت حقوق بشر همواره به طور مرتب توسط اتحادیه اروپا با تهران مطرح شده است و در حقیقت اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را برای تغییر رفتار ایران اجرایی می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان بیانیه خود آورده است: سخنرانی وزیر پمپئو مشخص نکرده است که خروج از برجام چگونه منطقه را از تهدید اشاعه هسته‌ای امن‌تر کرده و خواهد کرد و بعلاوه مشخص نیست که چگونه ما را در موضعی بهتر برای نفوذ در ایران در زمینه‌های خارج از برجام قرار می‌دهد. هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین