|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۲۱۳۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۴
نشست چهارجانبه وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی با حضور فدریکا موگرینی پس از یک ساعت و نیم پایان یافت.
 نشست چهارجانبه وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی با حضور فدریکا موگرینی پس از یک ساعت و نیم پایان یافت.

به گزارش ایسنا، مذاکرات وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی با هدف حمایت از برجام در مقابل خروج یک‌جانبه آمریکا و چگونگی بهره‌مندی از منافع این توافق برای اعضای باقی‌مانده پایان یافت.

محمدجواد ظریف در هنگام ورود به این مذاکرات در جمع خبرنگاران از فرصت محدود مذاکرات صحبت کرد و گفت: ما می‌خواهیم ببینیم در این چند هفته اراده سیاسی که از طرف اعضای باقی‌مانده در برجام برای حفظ آن مطرح شده است می‌تواند به اقدامات مشخص تبدیل شود یا خیر. ما فرآیندی فشرده را آغاز می‌کنیم که برای آن زمان زیادی نداریم.

همچنین بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس پیش از این مذاکرات اظهار کرد: تمام تلاشمان این است که از کسب و کار قانونی شرکت‌ها و موسسات انگلیسی و دیگر کشورهای اروپایی در ایران در چارچوب برجام حمایت کنیم.

وی در عین حال اظهار کرد که باید نسبت به تهدیدها و نگرانی‌هایی که تحریم‌های جدید آمریکا ایجاد می‌کند، واقع‌بین باشیم.

همچنین فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی اظهار کرد: ما روز چهارشنبه در صوفیه بلغارستان با سران ۲۸ کشور اروپایی درباره نحوه حفظ برجام، حفظ سرمایه‌گذاری‌های خود و مهم‌تر از همه حفظ منافع امنیتی خود گفت‌وگو می‌کنیم و همچنین سران ۲۸ کشور را در جریان محتوای مذاکرات امشب قرار خواهیم داد.

وی تاکید کرد: ما در مذاکرات امشب درباره موضوع هسته‌ای صرفا صحبت می‌کنیم و اینکه چگونه این توافق را حفظ کنیم.

موگرینی بر حفظ امنیت در راستای منع اشاعه هسته‌ای تاکید کرد و گفت: من نمی‌توانم درباره ارائه تضمین صحبت کنم بلکه ما درباره گام‌ها و اقداماتی گفت‌وگو می‌کنیم که یک تلاش هماهنگ برای اجرای کامل توافق باشد.

به گزارش ایسنا، در نشست چهار جانبه وزیران خارجه سه کشور اروپایی و ایران به همراه موگرینی، معاونان و مدیران کل وزارت خارجه‌های طرف‌ها نیز حضور داشتند.

این نشست در محل شورای اروپا برگزار شد.

قرار بود این نشست در چارچوب شام کاری برگزار شود که در نهایت به یک نشست کاری تبدیل شد.

خبرنگاران و رسانه‌های مستقر در بروکسل و نیز خبرنگاران و رسانه‌هایی از کشورهای مختلف برای پوشش خبری و تصویری این نشست در محل مذاکرات حضور دارند.

به نظر می‌آید هیات‌های ایران و سه کشور اروپایی نتایج این مذاکرات را به پایتخت‌هایشان خواهند برد و برای ادامه مذاکرات در هفته‌های آینده تصمیم‌گیری خواهند کرد.

در عین حال فضای حاکم بر هیات‌های مذاکره‌کننده در هنگام ورود به محل نشست چندان صمیمی نبود بلکه هر یک از وزیران خارجه همزمان بر مواضع ملی و منطقه‌ای خود و حتی بین‌المللی تاکید داشتند.

نشست برجامی ایران و کشورهای اروپایی در حالی برگزار می‌شود که صداهای ضد و نقیض، مبهم و سوال‌برانگیزی از سوی چین و روسیه نیز شنیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، در حالی که کشورهای ۱+۴ (فرانسه، انگلیس، روسیه، چین + آلمان) و ایران تلاش می‌کنند تا برجام را نجات دهند آمریکا روز سه‌شنبه در اقدامی تخریبی تحریم‌هایی را علیه مراکز و نهادهای دولتی ایران اعمال کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین