|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۱
کد خبر: ۲۱۳۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۰
روغن زیتون از نظر میزان تقلب در بین مواد غذایی رتبه اول را دارد. چهار نوع روغن زیتون در بازارهای جهانی وجود دارد: روغن زیتون فوق بکر (extra virgin)، روغن زیتون بکر (virgin)، روغن زیتون تصفیه شده (olive oil) و روغن تفاله زیتون (olive pomace oil).
روغن زیتون از نظر میزان تقلب در بین مواد غذایی رتبه اول را دارد. چهار نوع روغن زیتون در بازارهای جهانی وجود دارد: روغن زیتون فوق بکر (extra virgin)، روغن زیتون بکر (virgin)، روغن زیتون تصفیه شده (olive oil) و روغن تفاله زیتون (olive pomace oil).

روغن زیتون فوق بکر به روغنی گفته می‌شود که از فشردن مکانیکی میوه زیتون حاصل می‌شود، تحت هیچ‌گونه فرآیند تصفیه شیمیایی و حرارتی قرار نمی‌گیرد و تنها بخشی از ناخالصی‌های درشت آن توسط فیلتر جدا می‌شود.

در این روغن شاخص عدد اسیدی (مقدار اسیدهای چرب آزاد) زیر یک درصد است. در روغن زیتون بکر عدد اسیدی بین 3-1درصد است. روغن زیتون تصفیه شده تحت فرآیند تصفیه (خنثی‌سازی، صمغ‌گیری، بی‌بو کردن و زمستانه کردن) قرار می‌گیرد و به دلیل خنثی‌سازی اسیدهای چرب آزاد، عدد اسیدی به 5/1درصد می‌رسد. روغن تفاله زیتون نیز روغنی است که از تفاله زیتون حاصل از تولید روغن‌های فرابکر و بکر، برای استخراج آن استفاده می‌شود. تقلب معمولا در روغن‌های بکر و فوق بکر با افزودن روغن‌های ارزان قیمت‌تر نظیر ذرت، آفتابگردان، بادام زمینی، پالم و گردو صورت می‌گیرد. اخیرا گزارش شده که حدود 70درصد روغن‌های فوق بکر زیتون در دنیا تقلبی است. در ادامه با برخی از روش‌های تشخیص تقلب در روغن زیتون بکر و فوق بکر آشنا خواهیم شد.

چشیدن طعم: روغن زیتون دارای یک طعم خاص و بی‌نظیر است. بسیاری از افرادی که مصرف‌کننده این روغن هستند با مزه و رایحه آن آشنایی دارند اما جالب است بدانید حتی متخصصان ارزیابی حسی نیز گاهی از تشخیص روغن طبیعی و تقلبی عاجز مانده‌اند!

تست یخچال: روغن زیتون بکر و فرا بکر به دلیل وجود اسیدهای چرب تک غیراشباعی و نیز موم‌ها در دمای پایین یخچال به حالت ابری درمی‌آیند. در فرآیند تصفیه شیمیایی طی مرحله‌ای به نام زمستانه کردن موم‌ها جدا می‌شوند و بنابراین روغن تصفیه شده در صورت انجام این عملیات در یخچال ابری نمی‌شود.

تست شعله: روغن زیتون بکر و فوق بکر زمانی‌که سوزانده می‌شوند تشکیل شعله پایدار و بدون دود می‌دهند. روغن‌های تقلبی نمی‌توانند شعله را روشن نگه‌دارند یا در‌غیراین صورت مقدار زیادی دود تولید می‌کنند.

چند نکته در خرید روغن زیتون
همیشه سعی کنید روغن‌هایی که روی آنها اصطلاح فوق بکر ذکر شده خریداری کنید. اگرچه قید این نام ضمانتی در اصالت خرید شما نیست!

برخی نشانه‌ها یا برچسب‌ها نشان‌دهنده تائید شدن آن روغن توسط مراجع معتبر جهانی است. مثلا PDO اتحادیه اروپا، DOP ایتالیا و یا COOC انجمن روغن زیتون کالیفرنیا. در صورتی که روی بسته‌بندی روغن‌های زیتون خارجی موجود در بازار هر یک از این علائم بالا را مشاهده کردید، می‌توانید تا حدودی از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.

اگرچه قیمت بالا ضمانتی بر کیفیت بالا ندارد اما زمانی که یک بطری روغن زیتون با یک بطری روغن گیاهی دیگر مثل ذرت برابر بود، در کیفیت آن تردید کنید.

در زمان خرید به تاریخ تولید و تاریخ برداشت زیتون دقت کنید. روغن زیتون فوق‌بکر بدون نگهدارنده تا دو سال قابل نگهداری است. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه شود زمان برداشت زیتون است که در اتحادیه اروپا و نیز آمریکا باید این تاریخ نیز روی بسته بندی قید شود.

روغن زیتون بایستی در ظروف شیشه‌ای تیره (سبز یا قهوه‌ای) بسته‌بندی شود. در صورتی که روغن زیتون در ظروف پلاستیکی یا شیشه‌ای روشن بسته‌بندی شده، آن را به قفسه برگردانید. همچنین به محل قرار گرفتن روغن زیتون در قفسه فروشگاه‌ها دقت کنید. اگر در معرض نور شدید قرار داشت بهتر است از آن فروشگاه خریداری نکنید.

منبع : جام جم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین