|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۲۱۱۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
هر متهمی اگر هنجارهای جامعه را بشکند و کاری انجام دهد که خلاف مقررات عمومی جامعه باشد، راه‌های برخورد با او مشخص است. هرگز این‌گونه گفته نشده که حتی اگر کسی از قانون تمرد کرد، او را بزنید.

 یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این‌که «وظایف متقابل مامور قانون و متهم در قانون مشخص است»، گفت: هیچ کس به پلیس اجازه نداده شخصی را مورد ضرب و شتم قرار دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛یحیی کمالی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص حقوق متقابل متهم و مامورین اجرای قانون ابتدا به تاثیر فیلمی که اخیرا در خصوص برخورد نیروی انتظامی با دختر جوان منتشر شده، اشاره کرد و گفت: من ضمن این‌که از خدمات خوب نیروی انتظامی در ابعاد مختلف تشکر می‌کنم اما باید توجه داشت کار خوب به همان اندازه که قابل ستایش است کار بد هم به همان اندازه قابل نکوهش است. این حرکت اخیر در افکار عمومی مردم بازتاب منفی داشت. چرا ما باید چنین بی‌تدبیری کنیم که نتیجه آن در فضای مجازی به گونه‌ای شود که هم در داخل و هم در خارج از کشور این موضوع را علیه آرمان‌های‌مان،‌ علیه احکام مترقی اسلام و علیه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مستمسک قرار دهند و موضع بگیرند.

وی اظهار کرد: من هم جدای از مسئولیتم وقتی این تصاویر را دیدم به حس انسانیتم برخورد. راه‌های برخورد دیگری هم وجود داشت که در فضای آرام‌تری ایشان را آرام کنند و با خود ببرند. راه‌های بهتری وجود داشت که پلیس به وظیفه خود عمل کند. هیچ کس به پلیس این اجازه را نداده که یک شخص را مورد ضرب و شتم قرار دهد. قانون هم برای پلیس معیارهایی تشخیص داده، مثلا گفته در آن‌جایی که متهم تمرد می‌کند و ممکن است برای مامور قانون خطر ایجاد کند، طبق قانون بکارگیری سلاح باید سه بار ایست بدهند و بر اساس قانون مذکور از سلاح استفاده کنند. ببینید که قوانین ما در این باره به چه میزان کامل است.

وی اضافه کرد: ما نمی‌دانیم آن دختر چه کرده و چه گفته که این افراد این‌گونه برخورد کردند ولی آن‌چه ما دیدیم کار خوبی نبود و ما متاسفیم چنین اقدامی زحمات نیروی انتظامی را زیر سوال می‌برد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، تاکید کرد: رعایت کرامت انسان‌ها از احکام بارز دین است. اسلام برای آبروی انسان‌ها حرمت قائل است، برای شخصیت آنان هم احترام قائل است و ما به عنوان مسلمان پیرو دینی هستم که متاثر از فرمایشات ائمه معصومین و بزرگانی در دین چون امام و مقام معظم رهبری است. جدای از قانون، رعایت حرمت انسانی یک اصل است که همه وظیفه داریم به آن توجه کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: هر متهمی اگر هنجارهای جامعه را بشکند و کاری انجام دهد که خلاف مقررات عمومی جامعه باشد، راه‌های برخورد با او مشخص است. هرگز این‌گونه گفته نشده که حتی اگر کسی از قانون تمرد کرد، او را بزنید. ما می‌خواهیم با بی‌جابی برخورد کنیم اما خودمان با کاری که می‌کنیم باعث می‌شویم روسری فرد از سرش بیفتد و این صحنه در تمام فضاها پخش شود. اگر ایشان متهم بود و خلاف قانون کاری انجام داده بود باید ایشان را شناسایی می‌کردند و از طریق خانواده و بستگانش در فضای مناسب‌تری برخورد مناسب‌تری را با وی می‌شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین