|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۲۱۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
داوید اوشانا، هنرمند برجسته آشوری، شنبه چهارم مرداد ماه ۱۳۹۳ در تهران در گذشت، اما این خبر در بحبوحه آخرین روزهای ماه مبارک رمضان و فرارسیدن تعطیلات عید سعید فطر به گوش کسی نرسید.

این هنرمند طراح، نقاش، معمار و موزیسین زمستان سال 1308 در شهر کرمانشاه متولد شد. دو سال آخر دبیرستان را در مدرسه البرز به پایان رساند و در همین دوره شروع به طراحی و نقاشی کرد. او سال 1330 در کنکور دانشکده هنرهای زیبا شرکت کرد و موفق شد اما یک سال بعد تحصیلات خود را در این دانشکده و در آتلیه مهندس فروغی شروع کرد و در نهایت تیرماه سال 42 با ارائه پروژه دیپلم و اخذ درجه عالی فارغ التحصیل شد.

پس از فارغ‌التحصیلی به استخدام شرکت نفت درآمد و پس از بیست و هفت سال فعالیت در سال 69 بازنشسته شد و البته به موازات کار در شرکت نفت در دفتر شخصی معماری‌اش نیز فعال بود.

فعالیت‌های او در این دفتر در دفتر شخصی در دهه 40 و اوایل دهه 50 بر جریانات معماری آن روز تأثیر گذار بود و تعداد زیادی پروژه به ویژه در زمینه معماری مسکونی از او باقی مانده است.

داوید اوشانا هنرمندی چند بعدی است. او علاوه بر معماری، در رشته‌های موسیقی، نقاشی، طراحی و ساخت اتومبیل فعالیتهای چشم‌گیری دارد.

از افتخارات او در زمینه موسیقی می‌توان به انتخاب او برای سرپرستی برنامه‌های موسیقی رادیو «خانه فرهنگ فرانسه» در سال 30 و همچنین فعالیت در ارکسترجاز رادیو تهران در سال 32 و همچنین اجرای کنسرتهای متعدد آشوری اشاره کرد.

در زمینه نقاشی نیز او دارای سبکی شخصی است. تکرار نقش الگوهای ثابت در کارهای او برای بیان منظور نقاش، شیوه‌ای ابداعی و شخصی به شمار می‌رود.

در زمینه طراحی و ساخت اتومبیل دست ساز، سریالی از اتومبیل با عنوان «عقاب» توسط اوشانا طراحی و ساخته شد. با این وجود زمینه اصلی فعالیت هنری داوید اوشانا معماری است و در این عرصه هنرمند صاحب سبکی است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین