|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۲۰۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
بدون تردید پیروزی سوریه در غوطه شرقی پیروزی بر مجموعه آمریکایی‌ها و اسراییل و سعودی هاست و در آینده قوی‌تر هم می‌شوند. دیگران هستند که باید شکست هایشان را توجیه کنند و گرنه ایران قوی تر از گذشته به حمایتش ادامه می دهد.
علی‌اکبر ولایتی گفت: آنچه آمریکایی‌ها در سوریه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی انجام دادند، بهانه جویی است.

 علی اکبر ولایتی در کنفرانس خبری با چی پی بینگ، عضو کمیته مشورتی وزارت خارجه چین  با بیان اینکه در این دیدار درباره سه مساله سوریه، برجام و روابط راهبردی بحث شد گفت: به طرف چینی گفتم از ابتدای بحران سوریه ایران در کنار سوریه ایستاده و همچنان هم این حمایت را ادامه می‌دهد.

وی گفت: آنچه آمریکایی ها در سوریه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی انجام دادند بهانه جویی است. آنها به دنبال شکست تروریست ها خودشان وارد کار شدند و این نشان داد حالا که مزدورانشان موفق نشدند اهداف شان را پیاده کنند حامیانشان وارد شدند و این از نظر ما محکوم است. دولت و مردم سوریه قوی تر از هر رمان دیگری می توانند از تمامیت ارضی خود دفاع کنند.
وی ادامه داد: ما یقین داریم اتهام دروغ استفاده از سلاح شیمیایی به دولت سوریه می‌زنند. دیدار هیات ایرانی از غوطه شرقی نشان می‌داد که سلاح شیمیایی استفاده نشده چرا که اثار سلاح شیمایی مدتها می ماند.

ولایتی ادامه داد:  ما از مواضع دولت چین در محکومیت حملات خودسرانه تقدیر می‌کنیم.
مشاور مقام معظم رهبری در رابطه با برجام نیز اظهار کرد: چین معتقد است ایران به تعهداتش عمل کرده و ما تاکید کردیم وظیفه  کشورهای دیگر است که آمریکا را به تعهداتش متعهد سازند.
وی در رابطه با روابط ایران و چین گفت: از زمان سفر رییس حمهور چین به ایران در ٢٠١٦ روابط پیشرفت خوبی کرده و از نظر چین، ایران نقش مهمی در جاده ابریشم دارد و سفیر چین در این دیدار اطلاع دادند در روزهای آینده هیاتی به ایران می آید و از چابهار دیدار می‌کند برای همکاری مهم و راهبردی دو کشور در این بندر.

وی تصریح کرد: در زمانی که وزیر خارجه چین دو سال پیش به ایران آمد توافق داشتیم که سقف روابط تا ٢٠٠ میلیارد دلار امکان رشد دارد و اکنون هم در همین راستا عمل می کنیم.

ولایتی در ادامه در رابطه با نشست سران عرب که روز یکشنبه برگزار می‌شود و با توجه به تحولات منطقه اظهار کرد: این نوع اجلاس‌ها با محوریت فشار به لحاظ سیاسی و بین‌المللی بی اعتبار است و به جای اینکه در دفاع از کیان جهان عرب و دولت مظلوم سوریه باشد به جبهه ای علیه آن تبدیل شده است.

وی گفت اینها (سعودی آمریکا و رژیم اسراییل)مرد میدان که نیستند بلکه از سراسر دنیا افرادی را بسیج کردند علیه دولت قانونی سوریه اقدام کنند اما این دولت هفت سال مقاومت کرد و الان بسیار قدرتمند است. بدون ترید دولت و ملت سوریه پیروز می شوند و نیاز به حمایت مسئولان ضعیف النفس برخی کشورهای عربی ندارند. این در حالی است که برخی کشورهای شرافتمند عربی از جمله عراق، الجزایر، لبنان و تونس همواره از دولت قانونی سوریه حمایت کردند. این نشست از قبل معلوم است چه نتیجه ای دارد و جز یک بیانیه دیکته شده از سوی حکومت سعودی نتیجه‌ای ندارد.

وی در پاسخ به اینکه برخی به دنبال برجام دو و سه هستند اظهار کرد: دو خط مشخص در منطقه است خط مقاومت و سازش. خط مقاومت از تهران تا فلسطین ادامه دارد و تا کنون نشان داده که پیروز است و امروز موقعیت آن قوی تر از هفت سال پیش است. من برای هیات چینی از دیدارم از غوطه شرقی مثال زدم که این نبرد غوطه شرقی مثل نبرد در ویتنام بود که مردم ویتنام در دهه ٥٠ میلادی بر فرانسوی‌ها پیروز شدند.

وی افزود: بدون تردید پیروزی سوریه در غوطه شرقی پیروزی بر مجموعه آمریکایی‌ها و اسراییل و سعودی هاست و در آینده قوی‌تر هم می‌شوند. دیگران هستند که باید شکست هایشان را توجیه کنند و گرنه ایران قوی تر از گذشته به حمایتش ادامه می دهد.

وی درباره آینده برجام نیز تصریح کرد: اینقدر این گفته های آمریکایی‌ها بی اعتبار شده که هیچ کشوری سخنان رییس جمهور آمریکا را جدی نمی‌گیرد . ما بر مواضع خود ایستادیم و همه گزینه ها را روی میز داریم و دستمان کاملا باز است و هیچ بن بستی نداریم و متناسب با شرایط تصمیم‌گیری می‌کنیم.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین