|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۲۰۹۸۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
از جمله متهمانی که به پنج سال حبس محکوم شدند، می‌توان به صلاح سلطان، از رهبران اخوان و پسرش محمد سلطان اشاره کرد که پیش از این در همین پرونده به اعدام محکوم شده بود.
برخی منابع حقوقی اعلام کردند، دادگاه فرجام‌خواهی مصر روز شنبه حکم حبس ابد محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین را تایید کرد، این سومین حکم قطعی حبس ابد برای بدیع است.

 به نقل از خبرگزاری رویترز عربی، این منابع اظهار داشتد، دادگاه فرجام‌خواهی مصر اعتراض بدیع و دیگران متهمان به حکم‌های حبس صادر شده در مه گذشته از سوی دادگاه کیفری در پرونده مشهور به "اتاق عملیات رابعه" را رد کرد.

دادگاه کیفری مصر بدیع و دو تن دیگر از رهبران اخوان المسلمین را به حبس ابد و ۱۵ متهم دیگر را به پنج سال حبس محکوم و حکم برائت ۲۱ تن دیگر از جمله برخی از اعضای دفتر ارشاد گروه اخوان المسلمین را صادر کرد.

به گفته این منابع، دادگاه فرجام‌خواهی اعتراض دادستانی کل به حکم برائت ۲۱ متهم این پرونده را نیز رد کرد.

دادگاه فرجام‌خواهی مصر عالی‌ترین دادگاه مدنی در این کشور است و احکام آن نهائی است و امکان اعتراض به آن وجود ندارد.

پیشتر دادگاه مصر بدیع و ۱۳ متهم دیگر پرونده یادشده را در آوریل ۲۰۱۵ به اعدام محکوم کرده و برای دیگر متهمان حبس ابد صادر کرده بود اما دادگاه تجدید نظر آن حکم را لغو کرده و دستور بازنگری در پرونده را در دادگاه کیفری دیگری صادر کرد که در نهایت دادگاه دوم در مه گذشته حکم اعدام بدیع و دیگر متهمان را به حبس ابد کاهش داد. حکم دادگاه تجدید نظر نیز مورد اعتراض قرار گرفت که اکنون دادگاه فرجام‌خواهی این حکم را به شکل نهایی تایید کرد.

پیش از این چندین بار حکم اعدام برای بدیع در پرونده‌های مختلف صادر شده است اما دادگاه فرجام‌خواهی این حکم‌ها را لغو کرده و دستور محاکمه دوباره متهمان را صادر کرد.

همچنین چند حکم حبس از جمله دو حکم نهایی حبس ابد در دیگر پرونده‌ها برای بدیع صادر شده است.

پرونده مشهور به "اتاق عملیات رابعه" مربوط به تحصن اعضا و حامیان گروه اخوان المسلمین در برابر مسجد رابعه العدویه در قاهره پس از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور وابسته به اخوان در ژوئیه ۲۰۱۳ است. این تحصن در اوت همان سال توسط نیروهای امنیتی مصر در هم شکسته شد و ده‌ها کشته بر جای گذاشت.

دادستانی کل مصر متهمان این پرونده را به "رهبری گروهی غیرقانونی، طراحی نقشه برای ایجاد آشوب و دستگیری عدلی منصور، رئیس جمهور و عبد الفتاح سیسی، وزیر دفاع وقت، تحریک مردم به یورش به مراکز پلیس، نهادهای دولتی، کلیساها، پخش بیانیه‌ها و اخبار دروغین درباره اوضاع داخلی کشور در اینترنت و کانال‌های ماهواره‌ای، همراه داشتن سیستم‌های ارتباطی و سیستم‌های دریافت و پخش امواج بدون مجوز" متهم کرد.

دو نفری که در این پرونده در کنار بدیع به حبس ابد محکوم شدند، محمود غزلان و حسام ابو بکر الصدیق، دو عضو دفتر ارشاد اخوان المسلمین هستند.

از جمله متهمانی که به پنج سال حبس محکوم شدند، می‌توان به صلاح سلطان، از رهبران اخوان و پسرش محمد سلطان اشاره کرد که پیش از این در همین پرونده به اعدام محکوم شده بود.

اما محمد سلطان که پیشتر به حبس ابد محکوم شده بود، در مه ۲۰۱۵ با توجه به اینکه در کنار تابعیت مصر، تابعیت آمریکا را نیز داشت، توسط مسئولان به آمریکا فرستاده شد.

دادگاه فرجام‌خواهی در حکم صادر شده برای محمد سلطان تجدیدنظر نمی‌کند زیرا حکم او در مه گذشته به صورت غیابی صادر شده و کسانی که حکم آنها غیابی است، به محض بازداشت و یا تسلیم خود به دادگاه دوباره محاکمه می‌شوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین