|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۲۰۶۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
موارد مثبت دوپینگ در رشته وزنه برداری در بین نمونه هایی که از بازی های المپیک 2008 و 2012 مجددا آزمایش شد، بسیار بالا بوده است.
  فدراسیون بین المللی وزنه برداری که 9 کشور را به دلیل دوپینگ ورزشکارانشان تعلیق کرده است با حضور ورزشکاران آنها در بازی های المپیک 2018 نوجوانان در آرژانتین موافقت کرد.

به نقل از کمیته ملی المپیک، فدراسیون بین المللی وزنه برداری بعد از اخطار جدی کمیته بین المللی المپیک مبنی بر زیاد شدن تعداد دوپینگی های این رشته، 9 فدراسیون ملی شامل چین، روسیه، قزاقستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بلاروس، مولداوی، ترکیه و اوکراین را که آزمایش مجدد نمونه های ورزشکاران آنان در بازی های المپیک 2008 پکن و 2012 لندن به سه مورد یا بیشتر رسیده بود و قوانین مبارزه با دوپینگ را نقض کرده بودند به مدت یک سال تعلیق کرد که تا 19 اکتبر ( اواخر مهر ماه 97) ادامه خواهد داشت.

بر همین اساس رئیس فدراسیون وزنه‌برداری روسیه اعلام کرد که فدراسیون بین المللی اکنون این شانس را به 9 کشور داده است تا زودتر از موعد اتمام تعلیق به میادین بازگردند. البته این فرصت فقط برای وزنه‌برداری 15 تا 17 سال است.

تعلیق جوانان رده سنی 17 تا 20 سال و همین طور بزرگسالان به مدت یک سال باقی است. بر این اساس وزنه‌برداران این 9 کشور می‌توانند در المپیک نوجوانان که از 6 اکتبر به میزبانی بوینس‌آیرس شروع می‌شود، شرکت کنند.

این تصمیم در هیات اجرایی فدراسیون بین المللی وزنه‌برداری که قرار است روزهای 26 و 27 مارس گرفته شود، نهایی خواهد شد و به اطلاع 9 کشور می‌رسد.

رئیس کمیته بین المللی المپیک پیش از این به فدراسیون بین المللی وزنه برداری هشدار داد که چنانچه گزارش رضایت بخشی در باره رسیدگی به مشکل دوپینگ ارائه نکند، این ورزش با خطر حذف از بازی های المپیک 2024 روبرو خواهد شد.
«توماس باخ» تصریح کرد که ارائه این گزارش شرط باقی ماندن رشته وزنه برداری در میان 28 رشته در المپیک 2024 است.
در همین راستا فدراسیون بین المللی وزنه ‌برداری کمیسیونی از پنج متخصص شامل رئیسان فدراسیون های وزنه برداری بلژیک، آلمان، یکی از اعضای موسسه حقوقی بین‌المللی آمریکا، دبیر موسسه روابط بین‌المللی فدراسیون‌ها و یکی از اساتید دانشگاه ورزش آلمان را تشکیل داد تا از ورزش پاک در این رشته محافظت و جایگاه آن را در المپیک تثبیت کند.

این کمیسیون قرار است گزارشی درباره برنامه هایش در مبارزه با دوپینگ ارائه دهد که می تواند برای ماندگاری این رشته در بازی های المپیک 2024 پاریس موثر باشد.

موارد مثبت دوپینگ در رشته وزنه برداری در بین نمونه هایی که از بازی های المپیک 2008 و 2012 مجددا آزمایش شد، بسیار بالا بوده است.

فدراسیون بین المللی وزنه برداری علیه کشورهایی که بیشترین موارد دوپینگ را داشته اند، اقداماتی را اتخاذ کرده است، اما کمیته بین المللی المپیک خواهان اقدامات بیشتری از طرف این نهاد است.

در حالی که ادامه حضور رشته وزنه برداری در المپیک 2020 توکیو تایید شده است، اما کمیته بین المللی المپیک با کاهش تعداد سهمیه ها و اوزان المپیک 2020 پیام محکمی برای نهاد حاکم بر وزنه برداری ارسال کرد.

وزنه برداری هم اکنون فقط 196 سهمیه در المپیک 2020 خواهد داشت. در حالی که در المپیک 2016 و 2012، صاحب 260 سهمیه بود. علاوه بر این با کم شدن یک سهمیه وزنه برداری، تعداد وزن های این رشته در المپیک توکیو به هفت وزن برای مردان و هفت وزن برای زنان رسید.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین